پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
کتاب‌های کودک و نوجوان باید به‌روز باشد/ «آدامس یخی» من را نویسنده کرد

همدان - مهین سماواتی، هنرمند برتر هنر انقلاب اسلامی و نویسنده همدانی کودک و نوجوان گفت: روزی هنگام عبور از چهارراه بچه‌هایی که آدامس می‌فروختند را دیدم، وقتی از آنها آدامسی خریدم، دیدم آدامس از شدت سرما یخ زده است، همین اتفاق باعث شد داستانی در ذهنم شکل بگیرد و آن را نوشتم.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مهین سماواتی نویسنده همدانی به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ شناخته شد. او نویسنده‌ای از تبار نویسندگان توانمند همدانی است که سال‌ها با قلم گرم و پویای خود در عرصه‌های گوناگون خوش درخشیده است.

تاکنون آثار متعددی از وی در بخش‌های داستان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان و خاطره نگاری به چاپ رسیده است.

از جمله کتاب‌های این نویسنده توانمند می‌توان به «سنگ‌های لق روی دیوار»، «عشق یک لبخند نیم سانتی»، «بی‌ریش و سبیل مرد شدم»، «لیلی و گیره زرد» و … اشاره کرد.

دوماشال (تاریخ شفاهی) و راز نفر سوم (داستان نوجوان) از جمله آثار اوست که با همکاری حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است.

فعالیت‌های ادبی پیوسته و موثر در حوزه کودک و نوجوان، شاگردپروری، ارتباط موثر با حوزه هنری، چاپ آثار متعدد در سال ۱۴۰۲ از دلایل انتخاب وی به عنوان چهره شاخص هنر و ادبیات در سال ۱۴۰۲ است.

بر این اساس گفت‌وگویی با این بانوی نویسنده همدانی داشتیم که در زیر می‌خوانید.

- امسال شما به عنوان هنرمند برتر هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی شدید، بفرمایید چگونه به جایگاه رسیدید؟

بنده کتاب زیاد می‌خواندم و به کتاب علاقه بسیاری داشتم به طوری که هر کتابی به دستم می‌رسید، می‌خواندم.

دوران کودکی ما کتاب مناسب رده سنی ما نبود، بنابراین هر کتاب و مجله‌ای را می‌خواندم و به صورت پراکنده شعر و داستان هم می‌نوشتم ولی به آنها اهمیتی نمی‌دادم.

در مجموع نوشتن‌ها صرفاً علاقه و جوششی بود و کوششی برای نوشتن یا چاپ آنها نداشتم. انشاهایی که می‌نوشتم هم جزو همین روال بود.

- به طور جدی چگونه نوشتن و نویسندگی را آغاز کردید؟

نوشتن من از زمانی که چند تلنگر به ذهنم خورد، آغاز شد، هرچند اشعاری در غزل و مثنوی هم نوشتم اما یک روز که در ماشین نشسته بودم، هنگام عبور از چهارراه بچه‌هایی که آدامس می‌فروختند را دیدم، وقتی از آنها آدامس خریدم، دیدم از شدت سرما یخ زده است، همین اتفاق باعث شد داستانی در ذهنم شکل بگیرد و آن را نوشتم. پس از آن نیز چند مورد به این شکل داستان نوشتم.

این داستان‌های کوتاه را چاپ کردم و در این مسیر با دوستانی که علاقمند به نوشتن بودند هم آشنا شدم.

- در مسیر نویسندگی از اساتیدی هم بهره‌مند شدید؟

خیر؛ استاد خاصی نداشتم اما چند عامل از جمله تخیل و عشق و علاقه برای نویسندگی نیاز است که من آنها را داشتم، من تخیل خیلی خوبی داشتم به طوری که با شنیدن یک کلمه بلافاصله می‌نوشتم و هنوزم همینطور است. هر چند در این مسیر بسیار علاقمند بودم، کتاب می‌خواندم و پشتکار زیادی هم داشتم.

- از کتاب‌هایی که نوشته‌اید بفرمایید، تاکنون چند کتاب تالیف کرده‌اید و بیشتر در چه بخش‌هایی است؟

تاکنون ۱۷ کتاب از من چاپ شده و دو کتاب نیز در دست چاپ دارم. ابتدا داستان کوتاه می‌نوشتم و در جشنواره‌هایی که شرکت کردم، بیش از ۳۰ رتبه کسب کرده‌ام و داور چند جشنواره هم بودم.

بیشتر داستان‌های من در بخش بزرگسالان بود ولی ۱۵ سال مربی کانون پرورش فکری بودم که باعث شد به سمت کودکان هم گرایش پیدا کنم اما با علاقه‌ای که به دفاع مقدس داشتم سه کتاب نیز در این بخش نوشتم اما بقیه کتاب‌هایم در حوزه کودک و نوجوان است.

- چرا بیشتر برای کودکان و نوجوانان می‌نویسید؟ چه چیزی در دنیای کودکان برای شما جذابیت دارد؟

عاشق بچه‌ها هستم و خوب درکشان می‌کنم، نیازمندی‌های آنها را می‌دانم و اینکه سعی و همت من بر این است که بچه‌ها کتابخوان شوند زیرا هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد.

شبکه‌های مجازی جذابیت‌های زیادی دارد اماج باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان به سمت کتاب بروند.

باید سعی کنیم که داستان‌های حوزه کودک و نوجوان به‌روز باشد و علاقمندی‌های بچه‌ها را بشناسیم زیرا فاصله نسل من با بچه‌ها زیاد است بنابراین باید به‌روز باشیم و با کودکان همنشین و هم کلام باشیم تا احساس آنها را درک کنیم.

- هنرمند انقلابی چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟

هنرمند انقلاب اسلامی باید با اجتماع بیشتر در ارتباط باشد زیرا اجتماع تاثیر زیادی بر افراد می‌گذارد و نویسنده هم از این قضیه مستثنی نیست و در آثار هنرمند خود را نشان می‌دهد.

امیدوارم که واقعاً شایسته این اسم و جایگاه باشم و همه سعی و تلاشم را کرده‌ام هرچند همه حرف‌هایم و جهان بینی من در کتاب‌هایم است و مخاطب باید نظر بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها