سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): با نزدیک شدن به برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بحث روز خیلی از علاقهمندان به کتاب و ناشران از بازار چاپ و نشر و خرید و فروش کتاب است، با هدف اینکه این رویداد بزرگ فرهنگی که همه ساله در زمان و مکان مشخص تمامی کتاب دوستان را کنار هم جمع می کند چه تاثیری در ایجاد ارتباط بین مخاطبان و پدید آورندگان کتاب دارد، خبرنگار ایبنا با زعفر احدزاده مدیر انتشارات نیکان امروز در اردبیل به گفتوگو نشسته است.
- نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چه تاثیری در معرفی و برندسازی پدیدآورندگان دارد؟
نمایشگاه کتاب مهمترین رویداد کتاب محور در کشور است که کتاب دوستان و پژوهندگان در حد توان مالی خود از آن استقبال می کنند و فرصتی است برای پدیدآورندگان و ناشران که حضور و تاثیر خود را در قالب معرفی و حتی بحث برندسازی آثارشان شاهد باشند.
- پدیدآورندگان بومی چگونه میتوانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثارخود را در این فضا عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟
یکی از فاکتورهای مهم برای حضور و عرضه آثار در چنین رویدادهایی، تواناییهای ناشران و پدیدآورندگان در خلق، تولید، سیستم عرضه آثار است که توان مالی یکی از این مولفهها محسوب میشود که در این راستا حوزه فرهنگی و فعالان کتاب به ویژه در شهرستانها به شدت با مشکلاتی مواجه هستند، اما فضا و فرصتی همچون این رویداد مهم زمینه تعامل با پدیدآورندگان، ناشران و حامیان احتمالی را فراهم می آورد سبب تقویت خودباوریشان میشود.
- چه تحلیلی از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رو در روی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟
نقطه عطف چنین رویدادی تاثیر بر رشد خودباوری ناشران و پدیدآورندگان بومی برای خلق و تولید آثار فاخر است و این تعاملات می تواند در سوق دادن پدیدآورندگان برای همکاری با ناشرانی که در زمینه های مختلف قوی تر هستند، فراهم کند.
- فروش مجازی کتاب چه تاثیری بر فروش این کالای فرهنگی دارد؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن این شیوه دارید؟
با توجه به شرایط حاکم و رشد فزاینده و برق آسای شیوههای نوین مبتنی بر فناوری در تمام ارکان زندگی فردی و عمومی تاثیر گذاشته است و استفاده از ظرفیت مجازی برای معرفی و فروش آثار پدیدآورندگان بدون تاثیری عمده نسبت به دیگر متدهای سنتی و قدیمی دارد. تشکیل سامانه فروش مجازی متمرکز برای حضور تمام ناشران، هم هزینه ها را کاهش میدهد و هم فرایند دسترسی علاقهمندان را سرعت میدهد و هم بستر تعامل مستمر و ارتقا را فراهم میکند.
- نظر شما در مورد شعار امسال نمایشگاه کتاب یعنی «بخوانیم و بسازیم» چیست چه پیشنهادی برای عملی شدن آن دارید؟
یک جامعه توسعه یافته محصول شهروندان توسعه یافته است و یکی از مهمترین ابزار فرایند شهروندسازی نیز مطالعه و خواندن است که زمینه تعاملات با دیگر فرهنگ ها و الگوهای توسعه را فراهم می کند و یکی از شاخصهای مورد نظر در میزان توسعه یافتگی کشورها تفاوت در سرانه مطالعه آنهاست.
بررسی علل توسعه یافتگی جوامع توسعه یافته هم بیانگر حاکمیت دانایی محور بوده و جولان در دنیای بی دانشی و یا توهم به دانستن هرگز افق روشنی را ترسیم نمی کند، جز اتلاف منابع و سرمایه. و نکته آخر اینکه برای ساختن، دانایی لازم است و خواندن و مطالعه مهمترین ابزار برای دانایی است.
- چرا انتشارات نیکان امروز در نمایشگاه تهران شرکت نکرده است؟
تنها دلیل عدم اطلاع از زمان ثبت نام برای حضور در این رویداد بود و گرنه تمایل برای حضور در نمایشگاه مجازی را داشتیم.
- چرا از اردبیل از این همه انتشارات که ۶۰ مورد آن فعال هستند تنها ۴ ناشر به نمایشگاه خواهند رفت؟
مهمترین دلیل عدم حضور هزینههای مربوط به حضور در نمایشگاه است. اکثر ناشران شهرستانی مستقل و بدون وابستگیهای سازمانی عمدتاً در تامین هزینههای امور دفتری و مشکلاتی چون اجاره غرفه و چندین روز اسکان در تهران و خیلی از مسائل دیگر که برای ناشران هزینههایی دارد که در تامین آن دچار مشکل هستند.
- آیا کتب منتشر شده در اردبیل با آثار سایر استانها قابل قیاس هست؟
اکثر نویسندگان شهرستانی برای تامین هزینههای مربوط به استانداردهای زیباشناختی و گرافیکی دچار مشکل هستند و به جای اختصاص هزینههای میلیونی برای یک گرافیست کاربلد، با رقمی بسیار نازل اقدام به این مهم میکنند و در بخش تیراژ آثار نیز با لحاظ شرایط مالی به سراغ ارقام بسیار پایین میروند و این امر در کیفیت کتاب تاثیر دارد.
آسیب دیگری که حوزه نشر کتاب در استان ها را تهدید می کند، سیستم توزیع و فروش است که ناشران استانی در قیاس با برخی ناشران تهرانی یا سایر مراکز استانها با مشکل مواجه اند.
- به عنوان ناشر عملکرد خود را در این باره چگونه ارزیابی می کنید؟
نهایت تلاش ها بر این است هم در محتوا و هم در بحث گرافیکی عملکرد مناسبی داشته باشیم.
-سالهاست در اردبیل نمایشگاه کتاب برگزار نمی شود به نظرتان چرا؟
با حضور ناشران استانی به دلیل عمدتاً نوپا بودن و نشر محدود و نیز با تیراژ پایین برگزاری نمایشگاهی با اتکا به توانمندیهای استانی پاسخگوی نیازهای مردم نمی شوند و برگزاری نمایشگاه هم در حوزه اختیاراتی ناشران نیست و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی چنین امری است و ناشران فقط می توانند حضور داشته باشند یا نداشته باشند.
اما برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ناشران توانمند تهرانی و نیز حضور ناشران استانی در کنار آنها می تواند در ارتقابخشی به خروجی های ناشران استانی کمک کننده باشد.
نظر شما