سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
مسئولان به کاهش هزینه‌های حضور ناشران خصوصی کمک کنند

خراسان‌رضوی- مدیر انتشارات «صیانت» با بیان اینکه به دلیل مسائل اقتصادی و همچنین کرونا تعداد زیادی از ناشران اغلب خصوصی تعطیل شدند، بر لزوم حمایت مسئولان از ناشران کوچک و بخش خصوصی همزمان با نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهسا پایسته: «انتشارات صیانت» یکی از ناشران با تجربه استان خراسان رضوی است که از سال ۱۳۷۳ با دریافت مجوز رسمی، فعالیت خود را با تولید و نشر کتاب‌های عمومی با موضوعات متفرقه آغاز کرد. با رونق بازار کتاب‌های کمک آموزشی و کنکوری، انتشارات صیانت به سمت چاپ آثار کمک درسی روی آورد و اکنون در کنار انتشار کتاب‌های عمومی در قالب شعر، داستان و رمان، علمی، تاریخی، هنری و… بصورت تخصصی در حوزه چاپ و نشر کتب آموزشی مقطع پیش‌دبستانی و دبستانی فعال است. به مناسبت سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود، با احمد حسینی، مدرس دانشگاه، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و مدیر انتشارات صیانت درباره تلاش‌های این موسسه برای چاپ و عرضه کتاب، دغدغه‌ها و چالش‌های موجود صنعت نشر و نمایشگاه کتاب گفتگو کردیم.

«صیانت» برای نوآموزان کمک‌آموزشی چاپ می‌کند

احمد حسینی با اشاره به رویکرد فرهنگی و آموزشی این انتشارات گفت: صیانت طی سه دهه فعالیت مستمر بیش از چهارصد عنوان کتاب با شمارگان حداقل هزار نسخه و حداکثر صدهزار نسخه کتاب چاپ و روانه بازار نشر کشور کرده است.

حسینی گفت: با توجه به حساسیت موجود در مباحث علمی-آموزشی و عمومی، تمامی آثار قبل از چاپ توسط کارگروه علمی انتشارات متشکل از مولفین و معلمین متخصص، ارزیابی و پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف اثر در خصوص انتشار آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره شاخص‌ترین کتاب‌های انتشارت صیانت توضیح داد: «فصل میوه چینی» به نویسندگی معصومه نجیب یکی از پرفروش‌ترین و شناخته شده‌ترین کتاب‌های آموزشی برای نوآموزان مقطع پیش‌دبستانی و پایه اول است. محتوای آموزشی این کتاب شامل دروس فارسی، ریاضی و علوم است. همچنین مجموعه کتاب‌های «مشق همراه با اولی‌ها» تالیف مریم احتشام‌زاده که مطابق با کتاب فارسی اول دبستان، همراه با ذکر نگاره‌ها و نشانه‌ها تدوین شده است. «مشق دانشمند کوچولو» با تلاش مینا قجر مدرس با رویکرد جدید آموزشی، جهت ایجاد انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری زبان فارسی تالیف شد که مورد استقبال مربیان و نوآموزان قرار گرفت.

شبکه توزیع را در کشور راه اندازی کردیم

مدیر نشر صیانت درباره اهمیت توسعه بازار عرضه کتب تولیدی مطرح کرد: امروزه عرضه خوب و دسترسی آسان مخاطب به کتاب در میزان فروش و تداوم چرخه چاپ و تجدیدچاپ اثرگذار است. انتشارات صیانت بصورت جدی شبکه توزیع و فروش گسترده خود را در بسیاری از شهرهای ایران راه‌اندازی نموده تا ضمن معرفی آثار، مخاطب کتاب را آسان خرید کند. همچنین فعالیت معرفی و فروش آثار در بسترهای فضای مجازی و وب‌سایت بصورت آنلاین در حال انجام است.

حسینی درباره چالش‌ها و دغدغه‌های سال‌های اخیر انتشارات صیانت گفت: اهمیت به مقوله خلاقیت برای تولید محصولات کاربردی و نوین در موسسه صیانت امری مهم و ضروری تلقی می‌شود. از همین رو همواره با نیازسنجی مخاطب هدف و با هم‌فکری مولفین آگاه و مجرب تلاش می‌شود، کتاب‌های معتبر و سودمند به گونه‌ای جدید تولید و در دسترس مخاطب قرار گیرد. از آنجایی که در ایران قانونی برای بازدارندگی و یا حق کپی‌رایت نداریم، زمان اندکی پس از عرضه کتاب در بازار و شوق و ذوق حاصل از چاپ اثری منحصربفرد، شاهدیم که سایر ناشران اقدام به کپی و تولید همان با عناوین جدید می‌کنند، اینجاست که کاممان تلخ می‌شود.

باشیم که بدانند هستیم

مدیر نشر صیانت همچنین در خصوص حضور در نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: علی‌رغم عدم تناسب، بین میزان فروش و هزینه‎‌های حضور در نمایشگاه همچون؛ ارسال کتاب، چیدمان و دکور، نیروی اجرایی و… امسال نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داریم.

حسینی یادآور شد: نمایشگاه اقدامی فرهنگی در سطح ملی است در همین راستا از متولیان برپایی نمایشگاه درخواست داریم حتی‌الامکان تمهیداتی بیاندیشند تا بخشی از هزینه‌های حضور ناشران کوچک و خصوصی کاهش یاید.

وی ادامه داد: در ایام شیوع بیماری کرونا تعداد زیادی از ناشران اغلب خصوصی تعطیل شدند برخی دیگر فقط برای حفظ بقا و مجوز خود تعداد محدودی کتاب چاپ می‌کنند. لازم است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گسترش نشر آثار چاپی به کمک موسسات انتشاراتی بیاید و با ارائه امتیازاتی همچون؛ یارانه خرید کاغذ، معافیت مالیاتی، عوارض شهرداری و … انگیزه تولید را افزایش دهد. زیرا ناشران تکه جدا نشدنی آموزش و فرهنگ جامعه‌اند.

از مخاطبان برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کنیم

مدیر نشر صیانت در خصوص تولیدمحتوا و اطلاع‌رسانی ویژه نمایشگاه کتاب بیان کرد: در قالب پیامکی از مخاطبان دعوت می‌کنیم تا از غرفه صیانت دیدن نمایند و با تازه‌ترین کتاب‌های کمک آموزشی آشنا شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی سال گذشته قیمت کتاب‌ها در سایت خانه کتاب و ادبیات بروز نبود و ما نیز از امکان ویرایش بی اطلاع بودیم، در بخش فروش مجازی نمایشگاه مضرر شدیم. ولی چاره‌ای جز ارسال سفارشات نداشتیم. امسال تصمیم گرفته شد که فقط در محل نمایشگاه غرفه فروش دایر شود.

حسینی ضمن اشاره به کارآمدی و سرعت خوب سیستم دریافت مجوز نشر و فیپا، یکی دیگر از مشکلات صنعت نشر را تامین کاغذ دانست و گفت: در سال‌های گذشته گاهاً یارانه خرید کاغذ به ناشران تعلق می‌گرفت که سهم بسزایی در تامین کالای اساسی صنعت نشر ایفا می‌کرد اما اکنون اغلب ناشران با مشکلات مالی مواجه‌اند و تامین کاغذ سخت شده است. کمبود و گرانی کاغذ منجر به افزایش قیمت تمام شده کتاب می‌شود، زمانی که عملیات چاپ و برش روی کاغذ انجام بگیرد، ولی در قالب کتاب فروش نرود، ناشر ضرر هنگفتی را متحمل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط