چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
«بخوانیم و بسازیم» همان «توانا بود هرکه دانا بود» است

همدان - شاعر کودک و نوجوان همدانی گفت: «بخوانیم و بسازیم» که به عنوان شعار امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شده، همان «توانا بود هرکه دانا بود» است زیرا دانایی باب ساختن است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ۱۹ اردیبهشت سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار خود را آغاز می‌کند، نمایشگاهی که هر کتابخوان و کتاب‌دوستی را فرا خوانده و منتظر حضور او در نمایشگاه است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصتی شد تا گپ و گفتی با مهدی طراوتی توانا، متولد ۱۳۵۸ در شهرستان بهار داشته باشیم، کسی که فعالیت خود در رشته شعر را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد.

- بفرمایید چگونه و چرا وارد دنیای شعر و شاعری شدید؟

سیر و سفر در دنیای ادبیات و خصوصاً شعر دریچه‌های روشنی از توانایی و دانایی را به رویم باز کرد، شعر هرچه بود دنیای نوجوانی مرا پر از واژه‌های شاعرانه کرد و قدم‌های من را به خیال شاعران و نویسندگان باز کرد.

- تاکنون چه آثاری از شما منتشر شده است؟

حاصل این پرسه زدن‌های شاعرانه شعرهایی شد که در مجموعه‌های «باران حریف چتر من و تو نمی‌شود» و «جغرافیای چشم‌ها» توسط انتشارات قلم تهران و سوره مهر به چاپ رسید علاوه بر این در نشریات مختلف و گزینه‌های شعر کشور رد پایی از من وجود دارد.

در سال ۱۳۹۱ به عنوان مربی ادبی وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان شدم و این کار و حرفه اتصال من با دنیای کودکی را قوت بخشید و باعث شد تا شعرهایم لباس کودک و نوجوان را به تن کنند.

- نگاه شاعران به جهان هستی چگونه است؟

نگاه من به عنوان یک شاعر باید زیست متفاوتی را تجربه کند و نگاه حاصل از اینگونه زیستن را در آثار خود به کار بگیرم.

قدم زدن در دنیای واقعی و کشف سوژه‌های متعدد و متنوع که بتواند موضوعات متناسب با نیازهای کودک و نوجوان امروز را تولید کند از الزامات یک نویسنده و شاعر کودک و نوجوان است و بدون شک شاعر و نویسنده کودک و نوجوان باید به حساسیت‌ها و ظرافت‌های شغل خود واقف باشد.

به نظر من یک مربی با توانمندی‌های ویژه باید بتواند آن توانمندی خود را در پیشبرد حرفه و اهداف آن به کار گیرد تا بتواند به عنوان یک فرد موثر در تربیت یک نسل نقش مفیدی داشته باشد.

- نظر شما درباره شعار نمایشگاه کتاب امسال که بخوانیم و بسازیم است، چیست؟

بخوانیم و بسازیم در واقع یک حالت تعییر یافته و شکل عوض کرده (توانا بود هر که دانا بود است) و از آنجایی که دانایی باب توانایی و ساختن است، پس وقتی کسی کتاب بخواند، دانایی بالا می‌رود و می‌تواند پایه‌های فرهنگی و اجتماعی را ساخته و بنیان‌های خود را بر پایه دانایی بسازد.

هر چه ساختار فرهنگی ما رشد می‌کند و مطالعه و خواندن بیشتر می‌شود، فرد به سمت ایده‌آل‌ها می‌رود و زندگی ایده‌آلی را می‌سازد.

- نمایشگاه کتاب چه تاثیری در معرفی و برندسازی نویسندگان دارد؟

نمایشگاه کتاب تهران رویداد بزرگ فرهنگی است و مخاطبان و نویسندگان با حضور در نمایشگاه با آثار مواجه می‌شوند زیرا هم بازار فرهنگی است و تبادل فرهنگی انجام می‌شود، هم باب آشنایی با نویسندگان ایجاد می‌شود و هم اینکه نویسندگان بومی هم جز نمایشگاه کتاب تهران جایی برای عرضه کتاب‌هایشان ندارند.

همچنین با توجه به اینکه نمایشگاه‌های استانی کتاب جوابگوی مخاطبان نیستد و تازه‌های نشر نیز در آنها عرضه نمی‌شود، زیاد برای مخاطبان جذاب نیست اما نمایشگاه کتاب تهران فرای این موارد بوده و برای مخاطبان جذاب‌تر است.

البته اگر در کنار انتشارات جدید نویسندگان بومی هم در کنار آثار خود در غرفه‌ها حاضر باشند، پاسخگوی سوالات مخاطبان بوده و تبادل نظر و نقد و بررسی خوبی شکل می‌گیرد به طوری که افراد هم تا حدودی به خواسته‌های خود در زمینه نشر می‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط