یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
اندیشه دینی شهید مطهری بنیاد تفکر انقلاب اسلامی ایران

کهگیلویه و بویراحمد-مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج گفت: توجه به افکار، آرا و اندیشه دینی شهید مطهری به عنوان بنیاد و پایه‌ معماری تفکر انقلابی از ضروریات است.

حجت الاسلام محمد غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی دانشگاه تلاش دارد تا به انحای مختلف، دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و به ویژه نسل نوی دانشجو را با آن آرا نورانی آشنا کند، گفت: سلسله مسابقات کتاب‌خوانی با معرفی منابع آثار شهید مطهری و برگزاری دوره‌های سیر کتاب‌خوانی، نمایشگاه کتاب و فروش آثار استاد مطهری با تخفیف بیشتر و انتشار جملات کوتاه و یا فایل صوتی کوتاه در گروه‌های مجازی دانشگاهی و تابلوهای اعلانات و برگزاری کرسی‌ها و میزگردهایی با موضوعات مختلف در رابطه با شناخت اندیشه آن فیلسوف شهیر سعید و شهید از جمله برنامه های انجام گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج است.

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج سیرمطالعاتی آثار شهید مطهری و مسابقات کتاب‌خوانی، میزگردها و مناظرات اندیشگی برای قشر دانشگاهی را جذاب‌تر دانست.

حجت الاسلام غفاری اضافه کرد: شهید مطهری به عنوان یک نظریه‌پرداز اسلامی، هر چند بُعد فلسفی و کلامی آثار و سلسله سخنرانی‌های او پررنگ‌تر جلوه کرده اما در عرصات اخلاقی و تربیتی و تهذیبی هم سخن گفته و هم قلم زده که نسل تشنه دانشگاهی می‌تواند از زلال آن مناشئ و مشارب گوارا سیراب شود.

وی با تاکید بر این‌که شهید مطهری نوآورانه در اکثر حوزه‌های علوم انسانی رأی صائب داده‌اند، گفت: ولی می‌توان جسارت به خرج داد و عندالاقتضاء با بهره‌جویی از دو عنصر معرفت و شفقت برخی آراء آن بزرگ‌مرد را تحلیل و نقد کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حتماً علامه مطهری یک اسلام‌شناس نوگرای ژرف‌اندیش و کم‌نظیری است؛ اما بزرگی این مرد و حتی شهادتش مانع از نقد آرای وی نمی‌شود.

حجت الاسلام غفاری عنوان کرد: از نشانه‌های اقبال بلند یک نظریه‌پرداز این است که در زمان خود وی یا بعد از وی آراء و افکارش در بوته نقد قرار گیرد و چه بهتر که مطهری‌دوستان بیش و جلوتر از مطهری‌ستیزان دست به قلم شوند و این نقد و بررسی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه علامه مطهری هم در زمان حیاتش و هم پس از شهادتش دشمنانی داشت و دارد، گفت: مطهری چون دشمن داشت به جای نقد نرم و علمی و اندیشگی نظریاتش وی را آماج گلوله سخت قرار دادند.

مدیرفرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با اشاره به اینکه قطعاً ابعاد ناپیدایی از شخصیت علمی و دینی آن فقیه و فیلسوف متأله مانده که باید توسط معاصرین و مطهری شناسان رمزگشایی شود، بیان کرد: اگر امروز مطهری‌کاوی اتفاق نیفتد، ممکن است این کاوش و شناخت با شوائب تحریف و اغراض آلوده شود.

حجت الاسلام غفاری در پایان گفت: مستعدترین محیط‌های ذی‌صلاح برای شناخت ابعاد شخصیتی شهید مطهری، محیط‌های علمی دانشگاهی و حوزوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها