چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴
کتاب «شواش» در ساری رونمایی شد

مازندران- کتاب شواش به همراه آلبوم‌های موسیقی مازندرانی در دسترس علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، شامگاه سه‌شنبه نویسنده کتاب «شواش» در مراسم رونمایی از این کتاب و ۲ آلبوم موسیقایی، گفت: کتاب شواش در ادامه فعالیت در گردآوری بخشی از موسیقی مازندران است که در کتاب «سرواد» انجام شده بود و سال ۹۸ منتشر شد.

محمد عالمی اظهار کرد: با این تفاوت که در کتاب شواش تمرکز بر فعالیت‌ها و تولیدات گروه موسیقی شواش است که در دهه ۶۰ توسط استاد محسن‌پور تشکیل شد و تا زمان حیات استاد ۱۸ آلبوم موسیقی منتشر شد و اجراهای داخلی و خارجی مختلفی داشت.

وی افزود: پیرو اثر سرواد به این نتیجه رسیدم فعالیت‌های گروه شواش به تنهایی می‌تواند سوژه و بهانه‌ای برای تولید یک کتاب دیگر باشد به این دلیل که نگاه بسیار فراگیری به موسیقی داشت و فعالیت این گروه فقط بازخوانی آثار موسیقایی نبود بلکه با تولید آثار جدید و پژوهش همراه بود.

این نویسنده گفت: به عنوان نمونه شواش در حوزه لالایی‌ها اثر مستقل داشت، منظومه‌ها را بازخوانی و باز تنظیم و سپس منتشر کرده و این موارد باعث شد فعالیت گروه شواش به عنوان یک اثر مستقل موسیقایی مورد توجه قرار گیرد.

عالمی تصریح کرد: برخی از آثاری که در این کتاب وجود دارد موسیقی فولکلور و بخشی هم تولیدات استاد محسن‌پور هستند اما وجه اشتراک همه اینها نام شواش است و نامگذاری کتاب به این صورت شکل گرفت.

کتاب «شواش» در ساری رونمایی شد

این خواننده مازندرانی با بیان اینکه نمی‌توان گفت این کتاب ترانه‌های دهه ۶۰ تا زمان حیات استاد محسن‌پور را شامل می‌شود چون بخشی از آثار وجود ندارد و تمرکز بر آثار گروه شواش است، ادامه داد: حدود ۱۸ آلبوم با ۱۸۰ قطعه، تولید گروه شواش در این کتاب جمع‌آوری و اشعار آوانگاری شده است توضیحاتی درباره سال تولید اثر و شیوه تولید آن در اختیار مخاطب قرار گرفته و به نوعی دانش‌نامه آثار و فعالیت‌های گروه شواش محسوب می‌شود.

عالمی خاطرنشان کرد: ترتیب چینش آثار بر اساس سال تولید بوده و آثار ترجمه شده تا مخاطب امروز و غیر مازندرانی بتواند از آن استفاده کند از آرشیو تصویری هم بهره بردیم، تصور می‌کنم با نگارش این کتاب بخشی از دینی که به گردنم بود به زنده یاد استاد محسن‌پور ادا کردم.

شواش یک اندیشه است

پژوهشگر موسیقی نواحی در این مراسم گفت: موسیقی مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد و تاثیر مردم محسن‌پور تاثیر بسزایی در این موسیقی داشت و استاد درویشی و فاطمی همواره چنین نظری دارند.

پیمان بزرگ‌نیا با بیان اینکه شواش سنگ‌بنا و یک اندیشه است و مسیری برای جوانان که در آینده باید از آن تبعیت کنند، اظهار کرد: موسیقی بختیاری چون یک فرد بومی نبود که موسیقی بختیاری را تنظیم کند موسیقی ایل درون ایلی، بخشی که تنظیم و ارائه شد به حال و هوای دیگری رفت.

وی افزود: کانون موسیقی نواحی به همت خانه موسیقی تصویب شد و این کانون راه‌اندازی می‌شود تا به عنوان نهاد صنفی همه نواحی موسیقی ایران فعالیت کند.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه در مازندران بانوان فراوانی در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند که بسیار توانمند هستند، گفت: مازندران و ساری مردم مهمان‌نواز دارد و من به عنوان یک بختیاری احساس می‌کنم مازندران هم استان من است.

کتاب «شواش» در ساری رونمایی شد


شواش تاثیرگذارترین گروه موسیقی مازندران بود

در ادامه این نشست نویسنده کتاب «افسانه‌های مردم مازندران» گفت: شواش تاثیرگذارترین گروه موسیقی مازندران بود که خوانندگان و شاعران بزرگ استان با این گروه همکاری داشتند.

اسدالله عمادی افزود: به واسطه شخصیت خاص، خلاقیت بی‌نظیر و شخصیت کاریزماتیک استاد محسن‌پور این بایستگی را پیدا کرد و استعدادهای فراوانی از محل فعالیت این گروه به جامعه فرهنگی و هنری معرفی شد.

وی با بیان اینکه استاد احمد محسن‌پور آوازهای امیری و کتولی را بنیان موسیقی آوازی مازندران می‌دانست، گفت: آواز امیری یادمانی از موسیقی کهن شمال ایران است که در جلگه و دامنه‌های البرز خوانده می‌شود.

این نویسنده تصریح کرد: نوع تحریر و کشش آوایی این آواز، خواننده‌ای توانا می‌طلبد، آواز امیری را باید در قالب رباعی خواند که ۱۲ هجایی است و با شمارش تکیه پایانی در فرود آواز، چهار تکیه اصلی دارد.

عمادی با بیان اینکه دیگر آواز اصلی مازندران، کتولی است، تصریح کرد: این آواز را باید در قالب دوبیتی خواند، دوبیتی‌های فولکلوریک مازندران، ۱۱ هجایی است، خواندن کتولی هم به دلیل ارتفاع و کشش آوایی آن، کمی دشوار است اما نه به دشواری امیری خوانی.

کتاب «شواش» در ساری رونمایی شد

وی ادامه داد: استاد محسن‌پور، پرده لیلی را که یادگاری از موسیقی عهد ساسانی است برابر با کتولی امروز می‌دانست، خاستگاه آواز کتولی به احتمال روستاهای میان‌بند مازندران بود.

مدیر شرکت فرهنگی هنری «مهرآوا» در این مراسم اظهار کرد: آلبوم موسیقی «بچا بچا» به خوانندگی حسین زمانی که تنظیم این اثر را حمیدرضا زمانی بر عهده داشت و آلبوم «آمی پسر آمی دتر» اثری که موسیقی، راوی و خواننده آن استاد حسین علمباز است رونمایی شد.

محمد غلامی با بیان اینکه حمایت‌ها باعث دلگرمی هنرمندان و فعالان این حوزه می‌شود، افزود: کتاب «شواش» هم نگاهی به فعالیت گروه شواش و ۱۸ البوم منتشر شده توسط این گروه با ۱۸۰ قطعه اوانگاری و ترجمه شده همراه با با تحلیل و تفسیر آثار توسط نشر نت منتشر شد که در این مراسم رونمایی شد.

کتاب «شواش» در ساری رونمایی شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها