چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
بوشهر از اولین‌های پیدایش فوتبال در کشور/ گردآوری بانک تاریخ شفاهی فوتبالیست‌های بوشهری

نویسنده کتاب تاریخ فوتبال بوشهر گفت: با توجه به پژوهش‌های انجام شده تا این ساعت استان بوشهر از اولین‌های پیدایش فوتبال در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، الهه غریب‌زاده در اولین جلسه از نشست‌های گوشه نقد در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران ضمن معرفی و بررسی مجموعه سه جلدی تاریخ فوتبال بوشهر با اشاره به اینکه روایت تاریخ فوتبال از زبان بانوان و بررسی تاریخ فوتبال بوشهر به لحاظ ورود بانوان به مسئله فوتبال در ابتدای امر می‌تواند عجیب باشد، اظهار کرد: بانوان بوشهری در حوزه فرهنگ و تاریخ بوشهر فعالیت‌های چشمگیری داشتند و یکی از علت‌های ورود من به تاریخ فوتبال بوشهر می‌تواند علاقه خانوادگی من به فوتبال و ورود و تاثیر افراد مشهور این ورزش در زندگیم باشد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ تحقیق و نوشتن این مجموعه ۵ هزار صفحه‌ای آغاز شد و به مدت هفت سال یک بانک تاریخ شفاهی از فوتبالیست‌های بوشهری، خانواده این افراد، باشگاه‌داران جمع‌آوری شد تا به یک نتیجه کامل و موثر برسیم.

این پژوهشگر بوشهری و نویسنده کتاب تاریخ فوتبال بوشهر هدف از نوشتن این کتاب را ارائه اسناد معتبر در حوزه فوتبال استان بوشهر عنوان و تصریح کرد: آخرین پژوهش در حوزه فوتبال توسط جواد خیابانی در وزارت ورزش انجام شد و بر اساس اسناد موجود عمده استان‌های کشور مدعی هستند که ورود اولین توپ فوتبال در کشور، در استان آن‌ها رخ داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اسناد موجود و خوانش یکایک اسناد و انجام یک مقایسه تطبیقی به اسنادی از تهران در سال ۱۲۸۶ شمسی، از تبریز در سال ۱۲۶۰ شمسی، اسناد مرتبط با چاه‌های نفتی در خوزستان و آبادان در سال ۱۲۸۷ شمسی در زمینه ورود فوتبال به کشور برمی‌خوریم.

غریب‌زاده با اشاره به سایر اسناد از شهرهای بندر انزلی، اصفهان، ارومیه و سلماس بیان کرد: بررسی اسناد و مدارک مکتوب استان بوشهر نیز حرفی برای گفتن دارند، چرا که از سال ۱۷۶۳ تا ۱۹۴۶ میلادی حضور کنسولگری انگلستان و کشورهای غربی را در این استان شاهد بودیم.

وی افزود: اگر بخواهیم از این دید به این ماجرا نگاه کنیم که پیدایش فوتبال در بوشهر به حضور کنسولگری و انگلیسی‌ها در این شهر مرتبط است، می‌توان به صورت قطع تایید کرد که در این تاریخ کنسولگری انگلستان در بوشهر بود و بنابراین فوتبال نیز از این تاریخ در بوشهر شناخته شده بود.

نویسنده کتاب تاریخ فوتبال بوشهر ادامه داد: اسنادی از فعالیت تاسیسات مدرن در بوشهر در سال ۱۸۵۰ میلادی نیز وجود دارد و سند قابل توجه احداث زمین ورزش در سال ۱۷۷۰ میلادی در این شهر نیز در این کتاب به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به عکس تاریخی مسجد سلیمان و فعالیت شرکت‌های انگلیسی بر دکل‌های نفتی این شهر در سال ۱۹۰۸ عنوان کرد: با احترام به تمان استان‌های مدعی کشور می‌توان اعلام کرد که با توجه به پژوهش‌های انجام شده تا این ساعت، استان بوشهر از اولین‌های پیدایش فوتبال در کشور است.

ورزش بانوان در بوشهر با بی‌مهری مواجه شده است

نرجس زارعی یکی از ورزشکاران بوشهری نیز در این نشست با بیان اینکه استان بوشهر پرورش‌دهنده ملی‌پوشان زیادی در زمینه‌های ورزشی مختلف است، گفت: در ورزش بانوان با توجه به موقعیت جغرافیایی استان بوشهر و شرایط ویژه بانوان، ورزش قایقرانی بیشترین پتانسیل و طرفدار را در این قشر دارد که مدال ملی و شرایط شرکت در مجامع بین‌المللی را دارد.

وی افزود: ورزش در استان بوشهر با بی‌مهری‌های زیادی مواجه است و به واسطه مرز مشترک آبی پتانسیل‌های خوبی در رشته‌های ورزشی آبی در این استان وجود دارد که باید دیده شود.

این مدال‌آور قایقرانی کایاک و عضو تیم ملی قایقرانی ادامه داد: رشته قایقرانی یکی از رشته‌هایی است که بانوان بوشهری می‌توانند در آن بدرخشند و باید به ظرفیت‌های این استان توجه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها