چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
تازه‌های بنگاه ترجمه و نشر پارسه/ از سرگذشت «تاریخ‌نگار زوال» تا «راه و رسم جهان»

«راه و رسم جهان»، «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟»، «تاریخ‌نگار زوال» و «بحران نفت» از کتاب‌های مهم و تازه بنگاه ترجمه و نشر پارسه در حوزه تاریخ جهان و علوم سیاسی است که در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بنگاه ترجمه و نشر پارسه در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، سیصد و پنجاه عنوان کتاب عرضه کرده است. ۲۰۰ عنوان کتاب بازچاپ شده و ۶۵ عنوان کتاب جدید عرضه شده است.

از میان کتاب‌های تازه و مهم این ناشر می‌توان به این آثار اشاره کرد: کتاب «راه و رسم جهان» نوشته دیوید فرامکین و ترجمه سوگند رجبی‌نسب. نویسنده در این کتاب روایت تاریخ انسان را از نخستین دوره‌های پیدایش آدمی آغاز می‌کند و پیش می‌آید و این‌گونه ما را با خود به سفری دور و دراز از گذشته به حال می‌برد؛ سفری که البته طولانی‌تر از آغاز تاریخ انسان است چراکه فرامکین تاریخ انسان را در متن تاریخ جهان روایت می‌کند و ابتدا و پیش از روایت تاریخ انسان به روایت تاریخ پیدایش جهان و آغاز حیات، از منظر آخرین نتایج اکتشافات علمی در زمان نگارش این کتاب، می‌پردازد. پیش‌تر کتاب «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» از این نویسنده توسط ناشر دیگری منتشر شده بود.

کتاب «جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند؟» نوشته مارگارت مک میلان و ترجمه سودابه قیصری. کتاب جنگ‌ها چگونه ما را تغییر دادند نگاهی تحلیلی به تاریخ و تأثیر جنگ بر جهان انسانی دارد. نویسنده با بررسی نمونه‌هایی از جنگ‌های قدیمی و جدید، نشان می‌دهد که چگونه جنگ‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از تمدن انسانی بوده و چگونه تغییرات در سازمان‌های سیاسی، فناورانه یا ایدئولوژیک، روش‌ها و دلایل مبارزه را تحت تأثیر قرار داده‌اند. نویسنده همچنین به بررسی نقش زنان در جنگ، رابطه جنگ و علم و پیامدهای اخلاقی و فرهنگی جنگ می‌پردازد. این کتاب چالش‌برانگیز و جامع، خواننده را مجاب می‌سازد که اقدام به بازبینیِ افکار و نظرات خود درباره روابط پیچیده میان جنگ و جامعه، و دلایل متنوع کشمکش‌های انسانی کند.

کتاب «تاریخ‌نگار زوال» اثر لودویگ فون میزس و ترجمه مهدی تدینی. میزس، اقتصاددان و متفکر مکتب اتریشی، در این کتاب به بیان خاطرات و سرگذشت زندگی سیاسی و علمی خود می‌پردازد. کتاب در واقع سرگذشت افکار و نظریه‌های اوست و نه شرح وقایع روزمره زندگی‌اش. با کمک آنچه او در این خاطرات روایت کرده است، هم می‌توان زمینه و زمانه او را شناخت و هم می‌توان دیدی کلی و آگاهی‌بخش درباره اندیشه‌هایش به دست آورد. از این نویسده و همین مترجم کتاب «بوروکراسی» و «لیبرالیسم» در انتشارات پارسه منتشر شده‌اند.

کتاب «بحران نفت» نوشته محمدحسین خانلری. مسئله نفت همواره در تاریخ جهان اهمیتی اساسی داشته است و در تاریخ ایران بیش از همه یادآور نهضت ملی‌شدن صنعت نفت و دولت دکتر مصدق است.کتاب در پی ارائه پاسخی نظام‌مند و روش‌مند به این سوال مهم است که اساساً چگونه با افزایش تهدیدها و مشوق‌های مناسب، رفتار دولت مصدق در بحث ملی کردن نفت، تا پایان دولت تغییر جدی نیافت. کتاب صرفاً به بررسی مسئله نفت در ایران نمی‌پردازد و به زوایای جهانی و کلی‌تر آن نیز اشاره می‌کند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها