شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
نسل جوان تاریخ بخوانند و عبرت بگیرند/ کسی که از تاریخ اطلاع ندارد درخت بی‌ریشه است

سید حمید روحانی، مورخ انقلاب اسلامی گفت: بیش از هر چیز به نسل جوان برای اینکه از گذشته‌ها عبرت بگیرند، مطالعه تاریخ را پیشنهاد می‌کنم. یکی از علت‌های این ناآگاهی‌ها به مطالعه تاریخ برمی‌گردد. کسی که از تاریخ اطلاع ندارد، مثل درخت بی‌ریشه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سید حمید روحانی، مورخ انقلاب اسلامی که در غرفه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی حضور داشت گفت: الحمدلله نمایشگاه با استقبال خوبی روبه‌رو شده و امیدواریم مردم هر چه بیشتر به کتابخوانی روی بیاورند. به قول شاعر که می‌گوید: بهتر ز کتابخانه جایی نبود / خوشتر ز کتاب آشنایی نبود / در دهر برای دفع امراض وجود / بهتر ز مطالعه دوایی نبود.

وی افزود: حقیقت این است که یک عامل انحرافات و بیراهه‌پویی‌ها و بی بندو باری‌هایی که در میان جوانان می‌بینیم به دوری از مطالعه و جهل برمی‌گردد. اگر مردم ما و خصوصاً جوانان به مطالعه روی بیاورند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. این دوری نسل جوانان از مطالعه باعث جهل و نادانی و در نتیجه آلت دست شدن است. آنهایی که فرهنگ عمیقی دارند کمتر فریب جوسازی‌ها و شایعات را می‌خورند.

مورخ انقلاب اسلامی بیان کرد: به قول اندیشمندی شایعه را استعمار می‌سازد، عوامل استعمار پخش می‌کند و آدم‌های جاهل و نادان باور می‌کنند. بد است که دانشجو و نسل تحصیل‌کرده ما به دلیل بی‌اطلاعی از تاریخ و بی اطلاعی از سرگذشت گذشتگان ناخواسته آلت دست قرار بگیرند. این نمایشگاه کتاب الحمدلله با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

سید حمید روحانی به عنوان پیشنهاد خرید به علاقه‌مندان مطالعه که به نمایشگاه کتاب تهران مراجعه می‌کنند، گفت: بیش از هر چیز به نسل جوان برای اینکه از گذشته‌ها عبرت بگیرند، مطالعه تاریخ را پیشنهاد می‌کنم. یکی از علت‌های این ناآگاهی‌ها به مطالعه تاریخ برمی‌گردد. کسی که از تاریخ اطلاع ندارد، مثل درخت بی‌ریشه است. اگر فرد از گذشته به درستی اطلاع داشته باشد، از تاریخ درس خوبی می‌گیرد. قرآن کریم می‌فرماید: لَقَدْ کانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ یعنی خواندن سرگذشت گذشتگان برای کسانی که اهل خرد و اندیشه باشند، درس عبرت است.

وی افزود: اگر بر گذشته‌ها مطالعه درستی داشتیم، کمتر فریب می‌خوردیم و آلت دست قرار می‌گرفتیم. ولی اگر اطلاع نداشته باشیم، مسائل پی در پی تکرار می‌شود.

این مورخ انقلاب اسلامی بیان کرد: جلد پنجم کتاب «نهضت امام‌خمینی» را که نوشتم الان به دهه پنجاه رسیده‌ام. دهه پنجاه که منجر به هجرت امام به فرانسه می‌شود و به حضور امام در نوفل لوشاتو اختصاص دارد.

بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راهرو ۳ غرفه ۳۷ در شبستان مصلی امام خمینی در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط