یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
تولید ۵۰ هزار تن کاغذ تحریر در  سال ۱۴۰۳/ دنبال چوب جنگل نیستیم

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به برنامه‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۳ از آمادگی برای تولید ۵۰ هزار تن کاغذ تحریر در سال جاری خبر داد و گفت: زراعت چوب برای تامین صنعتی باید فرهنگ‌سازی شود.

امید نیک‌نژاد با حضور در غرفه ایبنا در نمایشگاه کتاب تهران، با اشاره به جدیدترین اقدامات شرکت چوب و کاغذ مازندران به خبرنگار ایبنا، گفت: امسال در فروردین‌ماه پس از ۱۰ سال، خط تولید تحریر خود را با یک گروه از مهندسان و متخصصان از هند به‌روزرسانی کردیم که تا اوایل اردیبهشت‌ماه هم ادامه داشت و بعد از ۱۰ سال به بهسازی ماشین‌آلات توجه شد.

وی افزود: با تعمیرات و بازسازی دستگاه‌های این خط، میزان تولید ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، کاغذ در ریل‌های پشت سر، نمی‌ماند و در کیفیت هم تاثیر ویژه‌ای می‌گذارد.

نیک‌نژاد با بیان اینکه شرکت چوب و کاغذ مازندران حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تن طی ۲۰ روز اخیر بعد از بازسازی دستگاه‌ها تولید کرده است، ادامه داد: بخش عمده این تولیدات برای وزارت آموزش و پرورش ارسال شده و بخش دیگر آن برای وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال خواهد شد.

وی درباره هزینه‌های تعمیر و بهسازی ماشین‌آلات این مجموعه نیز بیان کرد: حدود ۵ میلیارد تومان هزینه این کار شده و بیشتر در حوزه بردها و کارت‌های الکترونیکی و به‌روزرسانی انجام شده است.

خرید و آغاز به‌کار دستگاه شیتر

نیک‌نژاد در ادامه از آغاز به کار دستگاه شیتر با هزینه حدود ۲ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: بعضی از گلایه ناشران این بود که وقتی کاغذهای رول برای شیت شدن به مجموعه‌های دیگر می‌رفت، رطوبت مناسب نبود و کاغذ دچار مشکل می‌شد، اما اکنون این مسئله رفع شده است.

به‌گفته وی، اکنون این دستگاه با ظرفیت روزانه ۲۰ تن شیت کاغذ مشغول کار است؛ البته این دستگاه می‌تواند به ظرفیت ۴۰ تن برسد.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران همچنین درباره تولید کاغذ چاپ و تحریر مورد نیاز نشر گفت: سال گذشته در مجموعه، حدود ۴۶ هزار تن کاغذ تولید کردیم، این عدد در طول عمر کارخانه مازندران، نخستین‌بار محقق شد؛ در حالی که این رقم سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ هزار و ۵۰۰ تن بود.

نیک‌نژاد با بیان اینکه از این میزان ۳۵ هزار تن برای وزارت آموزش و پرورش تعهد داشتیم، افزود: تا به امروز حدود ۲۶ هزار تن ارسال شده و بقیه را نیز طی دو ماه آینده ارسال می‌کنیم تا پرونده سال تحصیلی بسته شود؛ البته تامین نیاز آموزش و پرورش به اجرای تعهد سایر کارخانه‌ها نیاز دارد.

وی در این زمینه توضیح داد: کارخانه دیبای شوشتر تعهدی داشت اما در مسیر راه نتوانست این تعهد را انجام بدهد، در این میان مشخص نیست که آیا این تعهد بر گردن کارخانه مازندران است یا دولت با واردات آن را تامین خواهد کرد. اگر بر گردن کارخانه مازندران باشد باید سهم آموزش و پرورش از تولیدات کارخانه بیشتر شود؛ اگر نه، تفاهمی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادیم که سهم بازار نشر را بیشتر کنیم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته حدود ۶ هزار تن کاغذ به حوزه نشر تزریق شد، گفت: پیش‌بینی این است که امسال این رقم را با درصد بیشتری حفظ کنیم؛ البته این موضوع به قرارداد با وزارت آموزش و پرورش بستگی دارد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تولید ۵۰ هزار تن کاغذ تحریر سال ۱۴۰۳ خبر داد و یادآور شد: اینکه چه میزان از این تولیدات سهم وزارت آموزش و پرورش و چه میزان سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به قرارداد تابستان، برای سال تحصیلی جدید بستگی دارد.

رایزنی برای جلوگیری قطعی برق و گاز

نیک‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره تمهیدات پیش‌بینی شده برای پیشگیری از قطع برق در فصل گرما نیز گفت: پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم اما متأسفانه با وجود تاکیدات ویژه مقامات ارشد به بحث کارخانه‌های تولیدی به‌خصوص در حوزه کاغذ مطرح می‌شود، وقتی به لایه‌های میانی می‌رسد کار در بعضی دستگاه‌ها، متوقف می‌شود.

وی افزود: تنها تقاضا، در حوزه برق این است تا کارخانه را از فهرست صنایعی که محدودیت مصرف انرژی در تابستان دارند، خارج کنند. دو سال است این تقاضا را در کارگروه مشترک وزارت صمت و وزارت نیرو مطرح کردیم. اما با وجود دستور معاون اول رئیس‌جمهور و پیگیری‌های وزرای مختلف، اتفاق نیفتاده است.

نیک‌نژاد با بیان اینکه اکنون پیش از شروع فصل گرما بار دیگر این درخواست را مطرح می‌کنم، ادامه داد: تقاضا داریم شرکت چوب و کاغذ مازندران را در فهرست صنایعی بیاورند که از این محدودیت خارج شویم، زیرا در این صورت حدود ۱۰ هزار تُن به ظرفیت تولید کاغذ تحریر مجموعه افزوده خواهد شد و معتقدم که برای کشور رقم بزرگی است.

به‌گفته وی، این مسئله در فصل زمستان، برای حوزه گاز وجود داشت؛ خیلی حاد بود و سه‌ماه و نیم طول کشید؛ امیدواریم امسال این مشکل را نداشته باشیم. اگر دولت و وزارتخانه‌های مرتبط در حوزه انرژی کمک کنند، وضعیت تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران مطلوب خواهد بود.

زراعت چوب؛ راهکار تامین چوب

نیک‌نژاد همچنین از تامین چوب به مهم‌ترین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل این مجموعه نام برد و گفت: زراعت چوب در دنیا یک صنعت پول‌ساز است؛ دیگر نباید به سمت قطع درختان جنگل برویم و در برنامه‌های چوب و کاغذ مازندران اصلاً به دنبال چنین چیزی نیستیم.

وی ادامه داد: در حوزه زراعت چوب، کشورهای مختلف اروپایی و روسیه فعال هستند و بخشی از درآمد تولید ناخالص داخلی بر مدار زراعت چوب می‌چرخد، در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی است تا در زمین‌های بدون استفاده منابع طبیعی، دهیاری‌ها و نقاط مختلف زراعت چوب انجام شود. حدود سه تا پنج سال به تناسب گونه درخت، زمان نیاز است تا به بهره‌برداری برسد. اگر زراعت چوب در کشور جا بیفتد، هم برای محیط‌زیست و هم صنعت مفید است.

وی با بیان اینکه اصلاً به دنبال برداشت چوب از جنگل‌ها نیستیم، گفت: تنها تقاضا، این است که چوب‌های شکسته و افتاده‌ای که وجود دارد و بهداشت جنگل را به مخاطره می‌اندازد، جمع‌آوری کنند و یا به کارخانه بدهند یا اقدام دیگری روی آن انجام دهند، زیرا سرمایه‌های ملی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها