دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
«قیزیل امام» محبوب قلوب ترکمن‌ها و محور محبت و اتحاد مردم منطقه است

گلستان- رستم جرجانی، فعال فرهنگی و اهل‌قلم ترکمن هم‌زمان با آغاز دهه کرامت و تقارن آن با برپایی نمایشگاه کتاب سی و پنجم تهران، گفت: امام رضا (ع) یا به تعبیر ترکمن‌ها «قیزیل امام» محور محبت، اتحاد و همبستگی مردم استان گلستان است.

رستم جرجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، ضمن دعوت از عموم مردم به بهره‌مندی از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به‌صورت حضوری و مجازی در حال برپایی است و تقارنش با دهه کرامت، گفت: امام رضا (ع) محور محبت، اتحاد و همبستگی مردم منطقه است.

وی با اشاره به ارادت و محبت ترکمن‌ها به امام رضا (ع) گفت: محبت به اهل‌بیت نبی اکرم (ص) و به ویژه امام رضا (ع) ریشه در قلوب آن‌ها دارد.

جرجانی در آستانه دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن به بخشی از اشعار وی که در وصف اهل‌بیت (ع) و بویژه امام رضا (ع) سروده است نیز اشاره کرد و گفت: ارادت به اهل‌بیت (ع) در فرهنگ عامیانه و فرهنگ مکتوب ترکمن‌ها وجود دارد و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) در بین ترکمن‌ها سنت پسندیده‌ای است.

وی ادامه داد: ترکمن‌های ساکن استان گلستان و حتی سراسر کشور با گفتن عبارت «مشهد جان» و «قیزیل امام» امام رضا (ع) را خطاب می‌کنند و حرم مطهر امام رئوف را به دلیل داشتن گنبدی طلایی و به‌منظور تکریم شخصیت والای ایشان «قیزیل امام» یعنی «امام طلایی» می‌نامند.

رستم جرجانی گفت: یکی از اشعار بسیار زیبا و معروف مختومقلی در وصف سجایای دوازده امام است. در شعری به نام «ما را ببخش»، شاعر یک‌به‌یک امامان را نام می‌برد و توصیف می‌کند و از ۱۲ امام التماس دعا دارد و این اشعار نشانگر میزان محبت، اعتقاد و ارادت مختومقلی به اهل‌بیت (ع) و امامان است.

وی گفت: در بخشی از این شعر و در وصف امام رضا (ع) آمده است:

دنکه شلار یانینده بیر بی کمالم / عاشقام مجنونم شکسته حالم

سینه خراسان زواری عالم / یا امام رضا بخشله بیزنی

جرجانی افزود: این ابیات یعنی در میان هم سن و سالان فردی بی‌کمالم و عاشقم، مجنونم، شکسته‌حالم و نیز در سینه خراسان زوار عالم گشته به‌حق امام رضا ما را ببخش است.

مختومقلی در این شعرش بعد از ذکر نام دیگر امامان، در پایان خود را خطاب قرار داده و می‌گوید: من خاک‌پایم، در راه امامان جان می‌سپارم. بنده ناقابلم، به درگاه آمده‌ام و به‌حق عباس علی ما را ببخش.

رستم جرجانی امام رضا (ع) را محور محبت، اتحاد و همبستگی مردم منطقه دانست و افزود: به‌عنوان‌مثال خودم اگر فرصت مناسب دست داد تا بتوانم به سفر بروم، به‌اتفاق خانواده اولین مکانی که به ذهنم می‌آید مشهد مقدس و زیارت امام رئوف است و چنین طرز فکری حتی در ذهن فرزندانم نیز وجود دارد و حضور در حرم مطهر قیزیل امام، نوعی احساس آرامش و معنویت به ما دست می‌دهد.

وی گفت: رفتن به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) یا در اصطلاح ترکمنی رفتن به مشهد جان و زیارت امام رضا جان، ازجمله برنامه‌های اصلی خانواده‌های ترکمن است و ترکمن‌ها بر اساس این ارادت، زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) را یکی از برنامه‌های ثابت خود قرار می‌دهند. حتی زوج‌های جوان نیز اولین سفر زندگی مشترک خود را مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) در نظر می‌گیرند.

جرجانی ادامه داد: یکی دیگر از نمونه عینی ارادت و محبت ترکمن‌ها به اهل‌بیت (ع) و خصوصاً امام رضا (ع) که در فرهنگ نام‌گذاری ترکمن‌ها نیز خود را نشان می‌دهد. والدین با نام‌گذاری نام‌های رضا، علی‌رضا، امیررضا، محمدرضا، غلامرضا، عبدالرضا، مشهد، مشد جان و … فرزندان خود را با نام اهل‌بیت (ع) و امام رضا (ع) مزین می‌کنند.

به گزارش ایبنا، رستم جرجانی، مدیرمسئول نشریه اقتصاد گلستان و عضو هیئت‌مدیره موسسه اصحاب رسانه استان گلستان است. او تا به امروز بیش از ۵۰ عنوان کتاب را صفحه‌آرایی و طراحی کرده و کتابی با عنوان «نای با دای» مجموعه مقالات در رسای مختومقلی شاعر و عارف نامدار ترکمن از وی بازار نشر شده است. همچنین رستم جرجانی کتاب‌های آیاز (زندگانی و هجرت شیخ عبدالقادر آخوند داغستانی و همراهان از گلیداغ تا عراق) و برکت قرآن (زندگینامه استاد فقید آنه محمد قاری ایشان) را در دست انتشار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها