پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
ماجرای یک شهید مدافع حرم از افغانستان/ ۲۰ سال تجربه نویسندگی را به کار گرفتم

اسطیری نویسنده کتاب «پرتگاه پشت پاشنه» گفت: زندگی شهید عبدالبصیر جعفری بسیار پیچیده و دراماتیک و پر از فرازهای خیلی سخت و دردناک مانند سایر شهدای فاطمیون بود.

مجید اسطیری نویسنده کتاب «پرتگاه پشت پاشنه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اظهار کرد: این کتاب که توسط انتشارات خط مقدم چاپ و منتشر شده، اثری بر مبنای زندگی شهید عبدالبصیر جعفری است. او یکی از شهدای فاطمیون است که برای نوشتن این اثر، با خانواده و دوستان این شهید در دوره قبل از پیوستن به لشکر فاطمیون و همچنین دوستان رزمنده او مصاحبه شده است.


وی افزود: این اثر یک رمان است و با این رویکرد نوشته شده این هم به این دلیل است که من کارم رمان نوشتن است. «پرتگاه پشت پاشنه» چهارمین رمان من است. این کتاب تصویر جامعی از دوران کودکی تا شهادت این شهید را ارائه می‌دهد. در واقع مهاجرت او از افغانستان به ایران و سپس تا شهادت او را روایت می‌کند.


نویسنده کتاب «پرتگاه پشت پاشنه» با اشاره به روند نوشتن این اثر گفت: قریب به ۲۰ ساعت مصاحبه انجام شده و فرایند نوشتن این کتاب حدود دو سال طول کشیده است. از دیگر نکات مورد توجه این کتاب، تکنیک داستانی آمیخته از همه آن چیزی است که در این بیست سال تجربه داستان‌نویسی اندوخته بودم.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم برای نوشتن از این سوژه بسیار پیچیده و دراماتیک و فرازهای خیلی سخت و دردناک این شهید مانند سایر شهدای فاطمیون، نمی‌شد از یک تکنیک استفاده کرد و باید از همه تجربیات بیست ساله‌ام استفاده می‌کردم، چرا که لازم بود علاوه بر اینکه یک اثر نمایشی قوی خلق کنم، باید اثری شاعرانه و دارای یک شهود قوی باشد، به همین دلیل این شیوه را انتخاب کردم.


اسطیری گفت: تاریخ را باید مرور کرد تا درس بگیریم و نسل جدید تلنگری بخورند و قدرشناس نسبت به وضعیت و امنیت باشند. در وهله اول، مخاطب شاید در ابتدا مخاطب اثر فکر کند زندگی یک شهید است، اما من با زندگی این شهید که برخورد کردم احساس کردم بزنگاه‌هایی درخشان برای باز کردن بحث‌های عمیق راجع به اخلاق و سپهر ایمان دارد که دلیل آن تحول عمیقی که در شهید جعفری اتفاق افتاده بود.


وی خاطرنشان کرد: این شهید هیچ شاهدی نداشت، هیچکس نمی‌توانست بگوید از آن تاریخ یا از این حوالی، او متحول شد. خیر، حلاجی کردن چنین تحول عظیمی در شهید، چطور و چه زمانی اتفاق افتاده بود احتیاج به عمیق شدن داشت. چه به لحاظ روانشناختی و چه به لحاظ مبانی و مباحث فلسفه اخلاق که چکیده این مباحث در رمان است و سعی کرده‌ام رمان به گونه‌ای باشد که مخاطب با هربار خواندن به نکته جدیدی از زندگی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط