دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
پیشنهاد کتاب کودک درباره حدیث کساء برای خرید از نمایشگاه کتاب

«قصه‌ی خوبان» از زبان یک کَسای یمانی است؛ پارچه‌ای ابریشمین که قرار است بشود خوشبخت‌ترین عبای دنیا! مجید ملامحمدی «حدیث کساء» را در قالب قصه به قلم تحریر در آورده است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: ادبیات دینی کودک، ظرافت‌های خاصی دارد. بدیع بودن محتوا و عرضه شدن قصه در قالبی نو از معیارهای اصلی یک کتاب خوب کودک دینی است. در سال‌های گذشته بیش از پیش تلاشی در زمینه تولید آثار فاخر در زمینه ادبیات دینی کودک، صورت گرفته است. یکی از آثاری که می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین آثار منتشرشده در این زمینه نام برد «قصه‌ی خوبان» است.

این اثر از منظر ویژگی‌های مختلفی که ذکر خواهد شد، می‌تواند الگوی خوبی برای کتاب‌های کودک در این حوزه باشد. این کتاب را مجید ملامحمدی، نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان نوشته است. مجید ملامحمدی از نویسنده‌هایی است که در زمینه تدوین اثر مطلوب در حوزه ادبیات دینی تلاش زیادی داشته است. شاید او را با آثار دیگری چون «قصه‌های مامان‌جونی و زیارت»، «هیولای اسب‌سوار»، «مسیر خارج از نقشه» و … بشناسید.

«قصه‌ی خوبان» از زبان یک کَسای یمانی است؛ پارچه‌ای ابریشمین که قرار است بشود خوشبخت‌ترین عبای دنیا! مجید ملامحمدی «حدیث کساء» را در قالب قصه به قلم تحریر در آورده است. نکته حائز اهمیت، زاویه‌دید این قصه است. شاید تا به حال قصه حدیث کساء را از زبان عبا نشنیده باشیم! نویسنده ما را قبل از اینکه کسای یمانی به عبا تبدیل شود با آن همراه می‌سازد. ما در تمام لحظات خوب و بد در کنار عبا هستیم. بعد از اتمام داستان، ما نیز چون این عبا خوشبختیم؛ چون این حدیث مهم را شنیده‌ایم که روایات زیادی پیرامون آن داریم. یکی از بهترین ویژگی‌های این کتاب روایت قصه در بستر روایتی جذاب و فرم و تصویرگری رنگی و جالب توجه آن است. هر یک از حروف عنوان کتاب یک رنگ به‌خصوص دارد. «قصه خوبان» روایت خوبان عالم است (پنج تن آل عبا).

مجید ملامحمدی در نگارش این اثر تقریباً از هیچ نکته ریزی غافل نشده است. کتاب از زاویه‌دید عبا بیان می‌شود. تعبیری که ما از زبان او می‌شنویم این است که درواقع اوست که پیامبر را در آغوش گرفته و عطر گل محمدی به خود گرفته. عطر حضرت محمد (ص) که شبیه شده است به عطر گل محمدی، تعبیر زیبا و ملموسی است برای کودکان.

نکته مهم در قلم مجید ملامحمدی توجه به نشانه‌های خاصی چون عطر است. اساساً عطر در این اثر موضوعیت دارد؛ مثل جایی که امام حسن (ع) خطاب به مادرشان می‌فرمایند: عطر پدربزرگ می‌آید یا جایی که پیامبر اکرم (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را بوییدند. در این کتاب ذیل حدیث کساء به مفاهیمی چون نقش و اهمیت خانواده و روابط عاطفی حاکم بر آن، ارتباط خانواده با خداوند، ولایت امیرالمؤمنین (ع)، آیه تطهیر و… اشاره شده است.

سبک آثار نگین حسین‌زاده در زمینه تصویرگری نیز قصه جدیدی را خلق کرده است. تصاویر مانند کُلاژ و با ظرافت است. طیف رنگ‌های به کار رفته در تمام تصاویر، زرد و سفید است. می‌توان از رنگ زرد به عنوان رنگ نور و رحمت و از سفید به عنوان رنگ پاکی و عصمت تعبیر کرد. این زیبایی و ایمان در تصویرگری این کتاب از طریق پیچک‌های گل نیز نشان داده شده است. در زیر این عبا، در خانه‌شان، حتی در دودکش خانه و … شاهد این پیچک‌ها هستیم. کبوترها نیز در این کتاب گویی نشانه مهمی به شمار می‌روند. بالای سقف خانه‌شان و حتی بر طاق دری که امام علی (ع) از آن وارد می‌شوند، شاهد این کبوترها هستیم. سایه پیامبر در صفحه ۸ کتاب نیز گلدار و زیباست. نکته جالب توجه در مورد آن‌ها این است که عموماً در این کتاب این کبوترها در حال آواز خواندن هستند. نکته دیگر پیرامون اثر، هایلایت بودن خطوط است و علاوه‌بر آن، پانویس‌های کتاب نیر در نوع خود متفاوت است. اگر نگران اطلاعات کافی و نسبی کودک خود هستید، این کتاب بدون کمک والدین می‌تواند کودک را به سمت معنای برخی کلمات چون ساربان، شیعیان، کسای یمانی و… هدایت کند.

کتاب «قصه‌ی خوبان» را مجید ملامحمدی نوشته و انتشارات کتاب جمکران با تصویرگری نگین حسین‌زاده منتشر کرده است. این کتاب مناسب گروه سنی ب و ج است و در ۲۴ صفحه مصور رنگی روانه بازار شده است. لازم به ذکر است «قصه‌ی خوبان» در مدتی کوتاه چندین‌بار تجدید چاپ شده است.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها