پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ معمار فرهنگی ایران

چهارمحال و بختیاری - با حضور اساتید ادبیات و شاعران فرخشهری، نقش فردوسی در احیای زبان و ادبیات فارسی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، در تقویم فرهنگی ایران، روزی به نام حکیم سخن، ابوالقاسم فردوسی، نقش بسته است. به همین مناسبت، برنامه‌ای ویژه با همکاری کتابخانه عمومی ملاصدرا فرخشهر و محفل ادبی نیستان برگزار شد تا نقش بی‌بدیل فردوسی در احیا و حفظ زبان فارسی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

این برنامه با حضور سیمین برادران، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فرخشهر؛ عصمت طاهرزاده، دبیر محفل ادبی نیستان و صاحب نظر در زبان و ادبیات فارسی؛ سیده کبری موسوی قهفرخی، شاعر و دکتری زبان و ادبیات فارسی؛ مهرداد افضلی قهفرخی، شاعر و صاحب‌نظر در حوزه ادبیات و جمعی دیگر از اساتید و دوستداران ادب پارسی در کتابخانه ملاصدرا برگزار شد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ معمار فرهنگی ایران

عصمت طاهرزاده، در این مراسم، ضمن بررسی دقیقی از زندگی و آثار فردوسی او را بیش از یک شاعر و اسطوره‌ساز، معماری دانست که با قلم خود، بنای مجدد یک تمدن و چندین کشور را بر پایه زبان فارسی نهاد. او در زمانی که زبان فارسی در معرض فراموشی و آشفتگی بود، با سرودن شاهنامه، آن را از نو زنده کرد و به حق، می‌توان او را نگهبان زبان پارسی نامید.

طاهرزاده همچنین به تحلیل مفاهیم نیکی و دادگری در اندیشه فردوسی پرداخت و با استناد به اشعاری از شاهنامه، بر این نکته تأکید کرد که فردوسی، با وجود زندگی در دوران پرتلاطم سامانی و غزنوی، هرگز از ارزش‌های انسانی و مهرورزانه خود دست نکشید. در نگاه او، داد و نیکی، دو رکن متصل به هم در فرهنگ و آرمان‌های ایرانیان است.

در ادامه، طاهرزاده به موضوعاتی چون خردگرایی در شاهنامه، جایگاه زنان در اشعار فردوسی، اساطیر پهلوانی و تاریخی و تقسیم‌بندی داستان‌های شاهنامه اشاره کرد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ معمار فرهنگی ایران

سیده کبری موسوی نیز در بخشی از مراسم، به بررسی و مقایسه دیدگاه‌های جلال خالقی مطلق و سجاد آیدنلو درباره فرضیه‌های مربوط به مادر سیاووش و داستان‌های مرتبط با پریان در شاهنامه پرداخت.

این مراسم با نقالی و روایت داستان‌های شاهنامه توسط اعضای کتابخانه به پایان رسید و بدین ترتیب، یاد و خاطره حکیم ابوالقاسم فردوسی، بار دیگر در دل‌ها جاودانه و روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در کتابخانه ملاصدرای فرخشهر گرامی داشته شد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ معمار فرهنگی ایران

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • غلامرضا IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    حضرت حکیم ابوالقاسم فردوسی، در واقع پیامبر و منجی زبان پارسی و شاهنامه کتاب قدوس و مرجع پارسی زبانان سراسر دنیاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها