شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
«زن در شاهنامه» جلال خالقی مطلق پُرفروش شد/ توجه علاقه‌مندان به شناساندن رجال فرهنگی ایران

«زن در شاهنامه»، «نادره‌کاران»، «نامه‌های محمدعلی فروغی»، «فهلویات» و «نظامی گنجه‌ای» پرفروش‌ترین کتاب‌های بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا پرفروش‌ترین کتاب‌های بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در حوزه تاریخ شامل این مواردند: «زن در شاهنامه» نوشته جلال خالقی مطلق. بررسی نقش زنان و بازتاب سیمای آنها در شاهنامه، از بحث‌هایی است که همیشه مورد مناقشه اهل تحقیق بوده و هنوز هم بحث و تلقیات نادرست درباره آن به پایان نرسیده است. برخی شاهنامه را دارای رویکرد زن‌ستیزانه می‌پندارند و برخی دیگر در پی رد این مدعا هستند. این کتاب رساله دکتری جلال خالقی مطلق است که به سال ۱۹۷۰ به زبان آلمانی نشر یافته است.

کتاب دو جلدی «نادره‌کاران» نوشته ایرج افشار. نادره‌کاران مجموعه‌ای است از مطالب کوتاه و بلند در شناساندن رجال فرهنگی ایران و ایران‌شناسان غربی معاصر که ایرج افشار در طی شصت سال، پس از درگذشت هریک از ایشان به جهت حق‌گزاری به رشته تحریر کشیده و در نشریات گوناگون منتشر کرده است.

«نامه‌های محمدعلی فروغی» به کوشش محمد افشین‌وفایی و مهدی فیروزیان. در این کتاب با تفحص در کتاب‌ها، مجلات و اسناد خصوصی و عمومی، ۱۳۰ نامه از محمدعلی فروغی به ترتیب تاریخی گرد آمده است. شماری از نامه‌های این کتاب، اعم از اداری و خصوصی، برای نخستین بار است که به چاپ می‌رسد. این نامه‌ها در نیمه دوم عمر پربار ذکاءالملک (بین سال‌های ۱۲۸۸ تا ۱۳۲۱) خطاب به شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی (ازجمله رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی، مستوفی‌الممالک، مخبرالسلطنه، تیمورتاش، تقی‌زاده، قزوینی، ابوالقاسم کاشانی، مستشارالدوله، رجبعلی منصور) و خارجی (ازجمله چرچیل، استالین، آنتونی ایدن، ویلیام بولارد، توفیق رشدی‌بیک، شولنبرگ، میلسپو و ادوارد براون)، خویشان فروغی (مانند فرزندانش و برادرش ابوالحسن و وقارالسلطنه) و برخی مطبوعات و ادارات و وزارتخانه‌ها نوشته شده است.

«فهلویات» نوشته پژمان فیروزبخش. علاوه بر زبان فارسی، از دیگر زبانهای ایرانی مانند طبری، گیلکی، گورانی، شیرازی و غیره نیز نوشته‌ها یا اشعاری از دوره اسلامی باقی مانده است. مشهورترین اشعار گویشی اشعاری است موسوم به فهلویات که از حدود قرن چهارم تا نهم هجری گاه در خلال متون عربی و فارسی یا دواوین شعرای مناطق غربی و شمال غربی ایران یافت می‌شود. نویسنده این کتاب با معرفی و قرائت شمار قابل‌توجهی از اشعار فهلوی که بعضاً برای نخستین بار به طبع می‌رسد، اولاً این فرضیه را مطرح کرده که زبان فهلوی در دوره‌ای طولانی، پیش و پس از اسلام، زبان ادبی مشترک در عراق عجم و آذربایجان بوده، ثانیاً از طریق بررسیهای زبان‌شناختی رابطه زبان فهلوی را با زبان دیرین آذربایجان روشن نموده است.

«نظامی گنجه‌ای» اثر جلال خالقی مطلق. این کتاب تک‌نگاریِ نویسنده درباره نظامی گنجه‌ای، بزرگ‌ترین سراینده منظومه‌های عاشقانه فارسی، است که در نه بخش تدوین یافته: «زندگینامه»، «آثار»، «معلومات و تجربیات»، «اخلاق و بینش»، «ویژگی‌های زبان»، «شیوه بیان»، «نظامی و سرایندگان پیش از او»، «تاثیر نظامی بر آثار پس از خود»، و «دستنویس‌ها، چاپ‌ها، تفسیرها، پژوهش‌ها و ترجمه‌ها».

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها