شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
دریچه نگاه پژوهش هنری به فلسطین متفاوت است

مجید بزرگ زاده در رابطه با کتاب «سنگ کاغذ گلوله» گفت: راجع به فلسطین روایت‌های بسیاری نوشته‌شده و اشخاص متعددی تحلیل‌های خود را ارائه کرده‌اند اما دریچه نگاه پژوهش هنری متفاوت است و همین آن را خاص می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست «پژوهش هنری و عبور از روایت‌های رسمی» صبح امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت به میزبانی ایبنا در کوشک کتاب نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با حضور مجید بزرگ‌زاده پژوهشگر و مولف کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» برگزار شد.

در این نشست بزرگ‌زاده در رابطه مراحل تالیف کتاب خود، گفت: در ابتدا بنا داشتیم در کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» ده هنرمند را معرفی کنیم ولی در سیر پژوهش دریافتیم که ۱۰ هنرمند در این زمینه خاص نداریم و تصمیم گرفتیم نقش هنر در ۱۰ جنبش جهان شمول را بررسی کنیم. در نهایت به دلیل حجم بالای نکات موجود در رابطه با هر جنبش، موضوع فلسطین را برگزیدیم. چرا که هم از تاثیرگذارترین جنبش‌های اعتراضی قرن است و هم تمام مولفه‌های لازم برای یک جنبش اعتراضی را دربردارد.

وی افزود: بررسی‌های خود را با تحلیل بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پوستر در موضوع فلسطین از سال ۱۸۸۶ شروع و به طوفان الاقصی ختم کردیم؛ حتی اسم کتاب را هم در روند پژوهش به دست آوردیم!

بزرگ‌زاده در رابطه با موضوع کتاب گفت: در رابطه با فلسطین روایت‌های بسیار زیادی نوشته شده و اشخاص متعددی تحلیل‌های خود را ارائه داده‌اند؛ اما دریچه نگاه پژوهش هنری متفاوت است و همین این موضوع را خاص می‌کند. شما در هنر، گذشته، آینده، پیش‌بینی و احوال هنرمند را با هم مشاهده می‌کنید.

همچنین او در رابطه با ماهیت پژوهش هنری گفت: تحلیل هنر شروطی دارد. در ابتدا مخاطب باید هنر و هنرمند واقعی را از غیر بشناسد. به عنوان مثال در جامعه امروز، بازیگر هنرمند محسوب می‌شود در صورتی که حتی در ترجمه‌های انگلیسی نیز کلمه هنرمند و بازیگر دو کلمه متفاوت هستند. نکته بعدی رسانه‌زدگی هنرمند است. چرا که یک هنر رسانه‌زده، دیگر احوالات هنرمند را دربرندارد و آخرین مورد، همراهی حاکمیت با هنرمند است که با چهارچوب‌بندی فضا را برای هنرمند تنگ می‌کند.

بزرگ‌زاده در رابطه با ارتباط هنر و حاکمیت، اضافه کرد: مسلم است که هر جامعه قوانینی برای خودش دارد، اما باید در ضمن پذیرش این هنجارها قرائت‌های متعدد را خواند، هنر قالب‌های متعددی دارد از جمله هنر اعتراضی و دکوراتیو و… دارد.

وی با اشاره به جریان درونی هنرمند ادامه داد: هنرمندها از ادراک حسی بیشتری به عنوان لایه‌های درونی انسانی برخوردار هستند و سرچشمه هنر هنرمندان، احساسات زلال درون‌شان است. این احساسات اگر تزکیه نفس را به همراه داشته‌باشد و با جریانات متعدد فکری و رسانه‌ای همراه نشود؛ به خوبی می‌توان جوشش این چشمه را در هنرمند نمایان کرد.

مجید بزرگ‌زاده در پایان در رابطه با تولید ادبیات در پژوهش‌های هنری می‌گوید: به طور کلی اگر پژوهش در این زمینه ادامه و رواج پیدا کند، به خلق ادبیات در این حوزه کمک شایانی می‌شود و عبور از روایت‌های رسمی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها