سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
توجه کودکان و نوجوانان به مهربانی و علم‌آموزی امام رضا (ع)

سیدعلیرضا حسنی معتقد است دو ویژگی علم‌آموزی امام رضا (ع) و رحمت و مهربانی ایشان که داستان ضامن آهو در این‌باره مشهور است، می‌توانند توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کنند.

سیدعلیرضا حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درخصوص ویژگی‌هایی از امام رضا (ع) که باید در نگارش داستان با موضوع زندگی ایشان، برای مخاطبان کودک و نوجوان مدنظر قرار داد، گفت: یکی از بزرگ‌ترین و بارزترین ویژگی‌های امام رضا (ع)، بحث علم‌آموزی ایشان بوده است. حضورشان مخصوصاً در ایران یک دوره درخشان علمی را رقم زده و جریان مهم علم‌آموزی و شاگردپروری را در آن برهه تاریخ تشیع و ایران به وجود آورده است. به‌علاوه، ایشان امام رحمت و مهربانی هستند و مشهورترین داستان درباره آن حضرت، داستان ضامن آهو است که همه دوست‌داران و محبان اهل بیت (ع) با آن آشنا هستند. به‌نظرم این دو ویژگی می‌توانند توجه کودکان و نوجوانان را بسیار به خود جلب کنند و لازم است که آن‌ها با این خصوصیت‌های حضرت امام رضا (ع) بیشتر آشنا شوند.

او درباره مؤلفه‌های لازم برای تولید یک کتاب خوب با موضوع امام رضا (ع) برای کودک و نوجوان گفت: وقتی ما با کالایی مانند کتاب برای کودکان و نوجوانان مواجه‌ایم؛ از عنوان کتاب تا قطع کتاب، تصویرگری کتاب و تصاویری که به عنوان طرح جلد یا فریم‌های داخلی کتاب انتخاب می‌شوند و مهم‌تر از همه ایده خلاقانه و محتوای خوب، همگی مهم و ضروری هستند.

مدیر دفتر گنجشک‌های جمکران (واحد کودک و نوجوان انتشارات کتاب جمکران) به معرفی برخی از کتاب‌هایی که این انتشارات با موضوع امام رضا (ع) برای مخاطب کودک و نوجوان به چاپ رسانده است، پرداخت و گفت: ما برای مخاطب نوجوان دو رمان داریم که یکی از آن‌ها رمانی تاریخی به نام «سفر به قلعه خورشید» به قلم رقیه بابایی و مربوط به همان دوره امام رضا (ع) است. داستان این رمان ماجرای پسری است که سواد ندارد ولی خیلی خیلی علاقه‌مند است خواندن و نوشتن یا اصطلاحاً کاتب‌شدن را یاد بگیرد. این پسر می‌شنود فردی که خیلی اهل علم و علم‌آموزی است قرار است به نیشابور بیاید و همه نویسندگان یا کاتبان هم آنجا جمع شده‌اند. او در خورجین شتری مخفی و با کاروانی همراه می‌شود و در پایان به نیشابور می‌رسد. آنجا همه کاتبان هستند. حضرت، حدیث سلسله‌الذهب را می‌فرمایند و طی عنایتی که امام رضا (ع) به او دارند، او کاتب می‌شود و از آن پس در زمینه اهل بیت شروع به نوشتن می‌کند.

حسنی افزود: رمان دیگر «پسر چابک‌سوار» به قلم لیلا قربانی است که دو خط روایت دارد. یک خط در رابطه با یک پسر ترکمن است که طی اتفاقی پدر و مادرش را از دست می‌دهد و خودش هم پاهایش قطع می‌شود. او با مادربزرگ پیرش زندگی می‌کند و بسیار پسر افسرده و ناامید و سرخورده‌ای است. طی یک سری اتفاقات، امید به این پسر برمی‌گردد و درپایان داستان نیز قهرمان سوارکاری می‌شود. ارتباط این داستان به امام رضا (ع) این است که مادربزرگ این پسر بیمار می‌شود و پزشکان نیز از او قطع امید می‌کنند. تنها امید این پسر هم همین مادربزرگ است. در اینجاست که داستان مقداری رنگ و بوی فانتزی می‌گیرد. در داستان پرنده‌ای وجود دارد که در جریان زندگی اوست و این پسر قبلاً به این پرنده کمک کرده است. این پرنده به حرم امام رضا (ع) می‌رود و در آنجا بحث آزادشدن خودش و موضوع مادربزرگ این پیر را مطرح می‌کند و برای او دعا می‌کند. مادربزرگ تایماز قصه، شفا می‌گیرد و به جایی می‌رسد که او پسری افسرده تبدیل به قهرمان سوارکاری می‌شود. این دو رمان نوجوان درواقع به‌صورت غیرمستقیم به بحث امام رضا (ع) می‌پردازند و جزو کارهای بسیار جذاب ما هستند.

سیدعلیرضا حسنی به کتاب‌های کودک امام رضایی انتشارات کتاب جمکران نیز اشاره و بیان کرد: در رده سنی کودک، کتاب‌های تصویری زیادی درباره امامان معصوم (ع) وجود دارد. مثلاً مجموعه ۱۴ جلدی «مژده گل» درباره ۱۴ معصوم است که یکی از جلدهای آن، داستان زندگی امام رضا (ع) به قلم محمود پوروهاب و مجید ملامحمدی است. همچنین یک سری ۱۴ معصوم دیگر داریم که در آن مجموعه نیز یک جلد درباره امام رضا (ع) برای رده سنی کودک نگاشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط