شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
چگونه می‌توان بر مخاطب تأثیر گذاشت و او را قانع کرد

کتاب «برنامه‌سازی تلویزیونی» نوشتهٔ جیم آونز و ترجمهٔ مهدی رحیمیان در نوبت اول ۱۴۰۲ به قیمت ۲۷۲ هزار تومان در ۵۵۵ صفحه به همت انتشارات سروش منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «برنامه‌سازی تلویزیونی» نوشتهٔ جیم آونز و ترجمهٔ مهدی رحیمیان در نوبت اول ۱۴۰۲ به قیمت ۲۷۲ هزار تومان در ۵۵۵ صفحه به همت انتشارات سروش منتشر شده است.

این کتاب با موضوع تلویزیون، تولید و کارگردانی برای علاقه‌مندان به این حوزه گردآوری شده است و در ۲۲ فصل تولیدات برنامه‌سازی تلویزیونی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است.

در فصل اول به مروری بر تولید برنامه‌های تلویزیونی، فصل دوم به گروه برنامه‌سازی، فصل سوم به امکانات و تجهیزات برنامه‌سازی تلویزیونی، فصل چهارم به فرآیند تولید، فصل پنجم به تصویرنامه و برنامه‌ریزی تولید، فصل ششم به قابلیت‌های دوربین، فصل هفتم به کار با دوربین، فصل هشتم به دوربین موفق، فصل نهم به خلق تصویر تأثیرگذار، فصل دهم به گرافیک در تلویزیون، فصل یازدهم به نورپردازی در تلویزیون، فصل دوازدهم به پس‌زمینه و دکور، فصل سیزدهم به چهره‌پردازی و لباس، فصل چهاردهم به صدا در تلویزیون، فصل پانزدهم به ضبط برنامه، فصل شانزدهم به تدوین برنامه، فصل هفدهم به شیوه‌های تولید برنامهٔ تلویزیونی، فصل هجدهم به تولید استودیویی، فصل نوزدهم به کارگردانی اجراکنندگان، فصل بیستم به سبک‌های برنامه‌سازی تلویزیونی، فصل بیست و یکم به برنامه‌سازی خارج از استودیو (واحد سیار) و فصل بیست و دوم به پخش برنامه پرداخته است.

در قسمت پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «جیم آونز در کتابِ «برنامه‌سازی تلویزیونی» مهم‌ترین ویژگی‌های تولید برنامهٔ تلویزیونی، تصویربرداری تأثیرگذار، نورپردازی جذاب، پرداخت صوتی حرفه‌ای، فرایند طراحی صحنه و هنر تدوین ویدئو را بادقت و جزئیات شرح می‌دهد و ضمن بررسی جدیدترین ابزار مورداستفاده در برنامه‌سازی تلویزیونی، رایج‌ترین شیوه‌های به‌کارگیری آن‌ها را تشریح می‌کند».

همچنین می‌خوانیم: «کتاب «برنامه‌سازی تلویزیونی» به ما می‌آموزد چگونه می‌توان بر مخاطب تأثیر گذاشت و چگونه او را قانع کرد و بالاخره چگونه توجه او را جلب و علاقه‌اش را تقویت کرد. با وجود این، باید بدانیم که برنامه‌سازی تلویزیونی یک فرایند خلاق است و فقط با تمرین و به‌کارگیری دقیق فنون و ابزار می‌توان به نتیجه دلخواه دست‌یافت. به همین جهت باید کتاب «برنامه‌سازی تلویزیونی» را زمینه‌ای برای تسلط بر ابزار در فرایند بازنمایی محتوا به شمار آورد».

در کتابِ «برنامه‌سازی تلویزیونی» فناوری و ابزار و تجهیزات در خدمت محتوا قرار می‌گیرد و توجه مخاطب را ظواهر رسانه‌ای بر محتوای برنامه متمرکز می‌کند. همچنین این کتاب به طور ویژه و تخصصی بر تولیدات تلویزیونی و عوامل آن دست گذاشته تا مخاطب موردنظر بتواند صرفاً بر این عناوین متکی باشد و ذهن خود را به حواشی این برنامه‌سازی‌ها نسپارد.

همچنین در ترجمهٔ کتاب تلاش شده است از اصطلاحات و معادل‌های فارسی که مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، برای اصطلاحات موجود در حرفهٔ تولید تلویزیونی استفاده شود. مهدی رحیمیان به‌عنوان مترجم این کتاب در بخشی از کتاب گفته است: «کارآمدترین شیوه برای تثبیت این معادل‌ها در واژگان مورداستفادهٔ اهالی صنعت تلویزیون، کاربرد آن‌ها در متون آموزشی است.»

کتابِ «برنامه‌سازی تلویزیونی» اختصاصاً به تلویزیون و برنامه‌های آن و برنامه‌سازی آن تمرکز دارد به همین منظور در بخش اول کتاب می‌خوانیم: «توضیح ماهیت تلویزیون دشوار است. سابق‌براین، کار ساده‌ای بود: کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان تلویزیونی می‌دانستند که برنامه‌های تولیدی‌شان عموماً با گیرنده‌هایی مانند گیرندهٔ ۱۹ اینچ دیده می‌شوند که در خانه‌ها وجود داشت. ما دیگر چنین نیست، ماهیت تلویزیون اکنون، فناوری‌هایی مانند تلویزیون‌های بزرگ پرده، رایانه‌ها، اینترنت، رایانه‌های تخت و تلفن‌های هوشمند را نیز در برمی‌گیرد. این تحولات نقش‌آفرینان جدیدی را به صنعت تلویزیون کشانده است.»

کتاب «برنامه‌سازی تلویزیونی» یک کتاب تخصصی در حوزهٔ تلویزیون، تولید و کارگردانی است و برای هنرجویان سینما و افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند مناسب و قابل‌استفاده است. همچنین در آخر باید گفت کتابِ «برنامه‌سازی تلویزیونی» نوشتهٔ جیم آونز و ترجمهٔ مهدی رحیمیان در نوبت اول در سال ۱۴۰۲ به قیمت ۲۷۲ هزار تومان در ۵۵۵ صفحه به همت انتشارات سروش منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها