سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
۷۵ سال حضور مسئله فلسطین در بازار کتاب ایران/ فلسطین در قرن بیستم و بیست و یکم

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در طول ۷۵ سال گذشته هیچگاه مسئله فلسطین از رسانه‌های جهان غایب نشده و هیچگاه از ذهنیت آنها پاک نشده است. به ویژه بعد از اینکه حضرت امام در سال ۵۸ یک روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند، که در سراسر کشورهای اسلامی مسئله فلسطین مطرح شود، تاثیر بسیار گسترده‌ای داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ترجمه آثار جهان در مورد فلسطین گفت: مسئله فلسطین در قرن بیستم و بیست و یکم یکی از مسائل مراکز سیاسی و رسانه‌ای و حتی مراکز اجتماعی بوده است اما در مقاطعی مانند جنگ سی‌وسه روزه، یا در جریان جنگ‌های یازده روزه یا جنگ غزه در طول سال‌های گذشته، موضوع فلسطین بسیار جدی‌تر مطرح شده است.

وی افزود: اما در طول ۷۵ سال گذشته هیچگاه مسئله فلسطین از رسانه‌های جهان غایب نشده و هیچگاه از ذهنیت آنها پاک نشده است. به ویژه بعد از اینکه حضرت امام در سال ۵۸ یک روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند، که در سراسر کشورهای اسلامی مسئله فلسطین مطرح شود، تاثیر بسیار گسترده‌ای داشت. در حال حاضر به جرئت می‌توانیم بگوییم، میزان کتاب‌هایی که در ارتباط با قضیه فلسطین نوشته شده است، به ده هزار جلد می‌رسد. در زبان فارسی شاید به حدود هزار جلد برسد.

منصوری بیان کرد: مسئله فلسطین از سال ۱۳۲۷ تاکنون همچنان به عنوان یکی از مسائل مطرح در رسانه‌های ما مورد توجه بوده است. اولین کتاب در مسئله فلسطین در سال ۱۳۲۸ توسط شخصی به نام مصطفی رهنما نوشته شد. این شخص مسئله فلسطین را تا زمانی که زنده بود، پیگیری می‌کرد.

وی در ادامه گفت: آخرین کتابی که اخیراً در زمینه فلسطین نوشته شده، مربوط به تحولات غزه است. در نمایشگاه کتاب تهران در غرفه فلسطین تعداد زیادی کتاب در این زمینه موجود بود. البته به نظر من تعداد کتاب‌هایی که به زبان عربی در رابطه با فلسطین نوشته شده، بیش از سایر زبان‌های دنیاست. بعد از عربی کتاب‌ها بیشتر به زبان انگلیسی است و بعد از آن به نظر می‌رسد که زبان فارسی بیشترین تعداد کتاب را در طول این ۷۵ سال داشته است.

منصوری افزود: یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب در مورد غزه و فلسطین خیلی مشهور شد، کتاب «سرگذشت فلسطین» یا «کارنامه سیاه استعمار» نوشته مرحوم هاشمی رفسنجانی است که در آن زمان مشهور شد و آخرین کتابی که در این زمینه منتشر شد «ارتباط صهیونیستی» است که توسط یکی از محققان از انگلیسی به فارسی ترجمه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط