سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
یک فرایند فیزیکی را می‌توان از نظر زیست‌شناسی توضیح داد

مولف کتاب «میدان حیاتی، القای الکترومغناطیسی متقابل» در خصوص انتشارات کتابش گفت: این کتاب جلد چهارم از مجموعه کتاب‌های ارتباط انسان و تعامل او با جهان فیزیک است.

پیام طیبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب جدید خود که در سال جاری در جلد چهارم با عنوان «میدان حیاتی، القای الکترومغناطیسی متقابل» و جلد پنجم با عنوان «میدان‌های حیاتی» به چاپ رسیده گفت: ارتباط انسان و تعامل او با جهان فیزیک است، یعنی مرز بین زیست‌شناسی و فیزیک و میان‌رشته‌ای است.

نویسنده مطرح کرد: این کتاب درباره علوم اعصاب‌شناختی است. کتابی که برای اولین‌بار در کشور چاپ شده، جایی که مکانیک کوانتوم به طور مستقیم با جهان زیست‌شناسی ارتباط دارد، موضوعات جالبی چون خواب دیدن را می‌توان بررسی کرد. شما ۱۰ دقیقه خواب می‌بینید اما زمانی که از خواب بیدار می‌شوید می‌گویید چقدر خوابیدم در صورتی که ۱۰ دقیقه بیشتر نگذشته است، در فرایند فیزیکی. ۱۰ دقیقه گذشته اما در میدانی که انسان بوده، مدت زمان طولانی سپری شده است.

وی افزود: آن مقیاس وجودی و حیاتی انسان، دو نقش زمانی را تجربه می‌کند، یک باره زمانی که در فرایند فیزیکی خود خوابیده و موازی آن، در سیر تکاملی خود، آن جهانی که رفته است. آن جهان شاید فیزیکی چیزی برایش تعریف نشده، اما آن را تجربه کرده است، اما چگونه تجربه‌ای است؟ ما آن را در کتاب، به صورت فرمول‌های فیزیک و روابط زیست شناسی، ارتباط این دو را آورده‌ایم.

طیبی‌زاده اشاره کرد: گاهی بر اثر تب یا بیماری انسان کابوس می‌بیند، اینکه در آن جهان، در آن فرایند که وارد می‌شود، چگونه لحظاتی سپری شده که عرق کرده است، بیدار می‌شود و می‌گوید تجربه‌ای سنگین داشته که واکنش بدن در این فرایند شیمیایی عرق بوده است، ارتباط این دو، ارتباط بین عالم فیزیک و متافیزیک است، جایی که انسان جسمی نرفته و میدانی تجربه می‌کند امامان بر روی جهان فیزیک اثر می‌گذارد.

وی درباره چگونگی نوشتن این کتاب گفت: در سال ۲۰۱۶ کتابی با عنوان «تئوری ریسمان» نوشتم، در آن کتاب درباره تعامل میدان‌ها و جهان‌های موازی را بررسی کردم، موضوعی که پایان‌نامه دکترایم بود. همان زمان به این فکر رسیدم که یک فرایند فیزیکی را چگونه می‌توان از نظر زیست‌شناسی توضیح داد. این سوال برایم پیش آمد تا زمانی که با دکتر همتی برخورد کردم، دکتر همتی رئیس بخش نورولوژی بیمارستان شهدای تجریش است. این سوال را با ایشان مطرح کردم، او گفت می‌توان از نظر زیست‌شناسی را تا اندازه‌ای توضیح دهم ولی فرمول‌نویسی را نمی‌توانم.

این نویسنده با بیان اینکه شش سال پیش کاری را شروع کردیم، افزود: جلد اول این کتاب با موضوع ارتباط فرایندهای شیمیایی و بیوشیمیایی یا مکانو شیمیایی انسان با جهان بود که چاپ شد. موضوع جلد دوم درباره درک فرایندهای فیزیکی سلول‌های مغزی بود. من در این کتاب برای اولین‌بار «آن» را در فیزیک تعریف کردم که بک بازه زمانی است، هم در ریاضی و فلسفی در جلد دوم اثبات کردم که «آن» انتهای زمان گذشته و ابتدای زمان آینده است، یک دَم است، تلاقی یک بازه زمانی است که کاملاً می‌توان به تصویر کشید و در زندگی انسان نقش دارد، البته که به چشم نمی‌آید. در مکانیک کوانتومی، به آن علیت معکوس می‌گویند، یعنی تصمیمی که در آن لحظه گرفته می‌شود، در امتداد گذشته و آینده انسان نیز نقش دارد.

وی افزود: اگر گذشته، حال و آینده را از روی انسان بردارند، تعریف انسان نیست؟ یک موجودی که در ورای زمان است و در خط زمانی تعریف ندارد، اینگونه می‌توان گفت: این گذشته و حال و آینده است که در انسان است، انسان در زمان زندگی می‌کند، انسان درون زمان است نه بیرون زمان، یعنی زمان‌هایی که انسان خواب یا بیدار بوده، مجموعه‌ای است از موجودیت انسان، پس این میدان حیاتی، میدانی است که هم در مکان و هم در زمان انسان اثر می‌گذارد و شاید تمام این‌هاست که در زندگی شصت، هفتاد، بیست و یا سی‌ساله انسان، در بازه‌ها و انقطاع‌های زمانی مختلف، انسان را لایه لایه تعریف می‌کند.

طیبی‌زاده در انتهای سخنان خود گفت: این کتاب ۱۲ جلد است که پنج جلد آن چاپ شده است. هر جلد موضوع متفاوتی دارد اما با یک دیدگاه زیست‌شناسی که با همکاری دکتر همتی نوشته شده است. جلد ششم کتاب نیز که به نمایشگاه کتاب امسال نرسید، درباره «تله‌پاتی» است، موضوعی کاملاً زیست‌شناختی و روزانه، برای نوشتن کتاب‌ها نیز از منابع و مقالات جدید سایت علمی بروز استفاده شده که در زیرنویس صفحات آورده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها