چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
کتاب «مادر پروازی» رونمایی و خوانش شد

خراسان‌رضوی - ‌آیین رونمایی و خوانش کتاب «مادر پروازی» به قلم محمدعلی جعفری به همت کانون و موسسه فرهنگی هنری شهید روحی و مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، آیین رونمایی و خوانش کتاب «مادر پروازی» صبح امروز به همت کانون و موسسه فرهنگی هنری شهید روحی و مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) برگزار شد.

دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت و دبیر جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت در این مراسم ضمن تسلیت شهادت شهید جمهور و همراهانشان با اشاره به مبحث فمینیسم گفت: این مسئله سه خروجی برای جریان غرب از جمله تخریب جایگاه مادری، تبلیغ اشتغال نامتناسب و ناموزون برای زن و برابری حق زن و مرد بدون در نظر گرفتن تفاوتهای موجود برای آنان از جمله تحصیل در رشته‌های غیرمتناسب برای بانوان دارد.

حجت‌الاسلام علی گودرزی تصریح کرد: غرب همواره به دنبال آن بوده که کنترل جمعیت را اصلاح کند و در این راستا اقدام به ریل گذاری خاصی کرد که منجر به اتفاقات امروز شده است.

گودرزی با اشاره به موضوع کتاب «مادر پروازی» افزود: موضوع تکریم و تثبیت جایگاه مادری در این کتاب به خوبی گنجانده شده که خروجی این کتاب است از سویی در این اثر شاید نامی از جمعیت آورده نشده باشد اما به این مسئله مهم به درستی پرداخته شده است.

دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت اظهار کرد: متاسفانه امروز نقش مادری را بسیار سخت نشان می دهند در حالیکه این نقش همواره در جامعه و مسیر زندگی انسانها بوده است. خوشبختانه خروجی این کتاب بر این است که مادری کردن سخت نیست و در این مسیر از روشهای غیرمستقیم برای تشویق مردم به سوی فرزندآوری استفاده شده است.

رئیس اداره کتابخانه ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یک نکته را از باب ضرورت می گویم، در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان و به واسطه برگزاری برنامه‌های فرهنگی، به موضوع جمعیت نگاه ویژه شده است.

احسان سیفی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به مسئله جمعیت، افزود: تلاش ما بر این است که این مسئله را چراغ راهی برای خود کنیم؛ لذا در سطح کتابخانه های عمومی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی، معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی و … کرده ایم.

سیفی کتابخانه ها را پایگاه های فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: نگاه ویژه سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به مسئله جمعیت تلاشی در راستای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری است.

محمدعلی جعفری، نویسنده کتاب «مادر پروازی» نیز در ادامه با اشاره به سابقه نویسندگی خود در حوزه جمعیت و اشتغال گفت: با توجه به اینکه مسئله جمعیت یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری بوده و ایشان فرموده اند «مسئله جمعیت می بایست به یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود»، بر آن شدم تا به عنوان یک نویسنده اقدامی موثر در این حوزه انجام دهم.

وی با بیان اینکه تجربه و جایگاه مادری در حوزه کتاب نادیده گرفته شده است، افزود: این مسئله ما را بر آن داشت تا با گفتگو با مادران خوش جمعیت مجموعه ای را گردآوریم تا از لحظات شیرین و سخت مادری بگوئیم. همچنین در این بین با مادرانی نیز مصاحبه کردیم که به واسطه فرزند آوری از شغل خود گذشتند، ترک تحصیل کردند و یا با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند. به عبارت دیگر تلاش ما بر این بود تا واقعیت را به گوش زنان جوان‌تر برسانیم.

نویسنده کتاب «مادر پروازی» اظهار کرد: این کتاب در واقع پاسخ به سوالات و شبهات زنان جوانتر نسبت به مسئله مادری و فرزندآوری است.

جعفری فلسفه انتخاب نام کتاب را این‌گونه بیان کرد: یکی از راویان کتاب، مادری است که در حوزه های مختلف اشتغال داشته است و تعبیر او بر آن بود که به واسطه چند شغلی مادری پروازی بوده و نتوانسته همیشه و مستمر در کنار فرزندانش باشد؛ لذا به واسطه تعبیر این مادر نام کتاب «مادر پروازی» انتخاب شد.

در پایان نیز علی اکبر روحی، مدیر موسسه کانون فرهنگی هنری شهید روحی بر ضرورت پرداختن به مسئله جمعیت تاکید کرد و گفت: به عنوان یک سمن مردمی وظیفه خود می دانیم تا بصورت جدی به این مسئله توجه و به آن بپردازیم.

وی به ارائه توضیحاتی پیرامون پویش جوانی جمعیت و برنامه های فرهنگی کتاب محور پیش بینی شده پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها