دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
امام راحل بزرگ‌ترین مشوق شاعران بودند

رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: بعد از درگذشت امام (ره) دیوان ایشان به چاپ رسید و ملت ایران پی بردند که ایشان در کنار سیاست‌مدار بودن، یک شاعر بزرگ هم بوده‌اند؛ همین امر گواه است که امام راحل بزرگ‌ترین مشوق شاعران بوده‌اند.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره میزان تاثیرگذاری امام خمینی (ره) در عرصه شعر و ادبیات عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اولین شخصیتی که در حوزه شعر و ادب، موجب تکریم شاعران شد، امام راحل بودند که به شاعران به طور ویژه اهمیت می‌دادند.

این شاعر افزود: امام راحل تاکید داشتند که بالاترین لسان، شعر است و تاکید داشتند، برای ثبت فداکاری‌های رزمندگان اسلام از ابزار شعر استفاده شود و در این زمینه شاعران را تشویق می‌کردند. بعد از درگذشت امام (ره) دیوان ایشان به چاپ رسید و ملت ایران فهمیدند که بنیانگذار جمهوری اسلامی در کنار سیاست‌مدار بودن، یک شاعر بزرگ هم بوده‌اند. همین امر گواه است که امام راحل بزرگ‌ترین مشوق شاعران بودند. بعد از حضرت امام هم مقام معظم رهبری، همین سلوک را دنبال کردند و همان رفتار را با شاعران ادامه دادند.

اسماعیلی با بیان اینکه شاعران پس از رحلت امام (ره) برای ایشان سنگ تمام گذاشتند، گفت: تا اربعین حضرت امام، هر روز برای ایشان شعری سروده می‌شد و در مطبوعات به چاپ می‌رسید. شاعران به خاطر تاسف و تاثری که برای امام (ره) داشتند، مدام در رثای ایشان شعر می‌گفتند و اگر بخواهیم این کتاب‌ها را بشماریم، متجاوز از صدها جلد است.

این شاعر و پژوهشگر ادبی تاکید کرد: امام راحل هرگز در مورد شعر و ادبیات، موضوعی تعیین نمی‌کردند اما بر این نکته تاکید داشتند که هنر باید متعهد باشد. در همین راستا شاعران سعی می‌کردند شعرهای معنوی بگویند؛ شعرهایی که در واقع در مسیر ترویج کرامت‌ها و فضائل انسانی باشد. نسل اول شاعران انقلاب، از جمله سلمان هراتی، سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور، نصرالله مردانی و احمد عزیزی و بسیاری دیگردست‌پرورده مکتب امام هستند. در همین زمینه مرحوم حجت‌الاسلام دعائی خاطره‌ای را از طاهره صفارزاده نقل کرده که با اینکه صفارزاده یک شاعر مدرن بود، پس از انقلاب، گفت، نگاه من به شعر و ادبیات عوض شده است. طاهره صفارزاده درخواست کرد تا مقدمات دیدارش با حضرت امام فراهم شود و بعد از دیدار تمام اشعار صفارزاده معنوی و در بیان کرامات انسانی شد.

اسماعیلی همچنین گفت: امام (ره) به سعدی و حافظ علاقه‌مند بودند و در مورد ایشان این سخن به یادگار است که فرموده‌اند «شاعر اگر سعدی شیرازی است / بافته‌های من و تو بازی است» امام به لسان الغیب بسیار ارادت داشتند و در دیوان اشعارشان از حافظ و سعدی متاثر هستند. ایشان برخی از شعرهای حافظ را تضمین کرده‌اند و همچنین ادامه‌دهنده رگه‌های عرفانی شعر حافظ در اشعارشان بوده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: امام خمینی (ره) یکی از روشنفکرترین عالمان دینی و روحانیون بودند؛ به طور مثال در حوزه موسیقی، یکی از اصلی‌ترین مشوقان بودند و درباره پخش موسیقی فتوا دادند که موسیقی که در ادامه راه انقلاب و بیان ارزش‌های انقلاب باشد امر شایسته‌ای است و باید از موسیقی‌دانان استفاده کنیم. حضرت امام (ره) اولین کسی بودند که در حوزه سینما و تئاتر، به بانوان اجازه حضور دادند. امام (ره) فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با ابتذال مخالف هستیم. همچنین امام راحل، فتوایی در مورد شطرنج دادند. همه این فتواها جسورانه بود و هیچ عالم دینی تا قبل از امام (ره) در این موارد فتوا نداده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها