دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
«شاهد و شرور» اولین کتاب کودک و نوجوان درباره عملیات وعده صادق است

امیر گلپایگانی گفت: کمتر از ۲۵ روز بعد از عملیات وعده صادق، کتابی درباره این موضوع نوشته شد؛ یعنی از نوشتن داستان تا تصویرگری حدود ۶۰۰ ساعت زمان برد.

امیر گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با تأکید بر اینکه کتاب «شاهد و شرور» اولین کتاب کودک و نوجوان با موضوع عملیات وعده صادق است، گفت: کمتر از ۲۵ روز بعد از عملیات وعده صادق، کتابی درباره این موضوع نوشته شد؛ یعنی از نوشتن داستان تا تصویرگری حدود ۶۰۰ ساعت زمان برد. درواقع نگارش کتاب از یک روز بعد از عملیات وعده صادق شروع شد و بعد از آن بدون اینکه با ناشری صحبت کنم، به دنبال تصویرگرها رفتم. از طریق ارتباط اینترنتی نکات لازم را به آن‌ها گفتم، می‌خواستم زمان سریع‌تر طی شود. تصویرگری را پیدا کردم و ازاو خواستم برای اینکه در کار تسریع شود، یک تصویرگر مشابه فضای کاری خودش را پیدا کند که همزمان دو نفر کار کنند. این کار انجام شد و بعد از آن مذاکره با ناشران مختلف را شروع کردم که درنهایت، با ناشر توانمندی مانند انتشارات جمال به توافق رسیدیم.

او درباره علت نگارش این اثر گفت: مخاطب این کتاب کودک و نوجوان است و روال کتاب‌های کودک و نوجوان این است که در آن‌ها مصداقی صحبت نمی‌کنیم. درباره خوبی‌ها و بدی‌ها می‌گوییم؛ اما در دوران حاضر و با توجه به شرایط رسانه‌ای، کودکان از ما سوال می‌کنند و باید بتوانیم با ادبیات و لحن آن‌ها پاسخگوی سوالات‌شان باشیم. در حقیقت علت تألیف این کتاب سوالات بچه‌های خودم بوده است. نوشته‌شدن این کتاب هرچند یک حرکت کوچک است؛ اما آغاز یک اتفاق و جریان است. اگر ما زمانی شاهنامه داشتیم از امروز شاهدنامه خواهیم داشت؛ روایت و شرحی از دلاوری‌های ایرانیان که قرار است در تاریخ ثبت شود.

نویسنده کتاب «شاهد و شرور» درباره ویژگی خاص این کتاب بیان کرد: این کتاب، ظرایفی دارد. ابداعی در این اثر صورت گرفته است که به گفته کارشناسان کودک قبل از این وجود نداشته است. ما کتاب‌هایی را که از دو جهت شروع می‌شوند و به وسط می‌رسند قبلاً دیده‌ایم؛ اما این کتاب تفاوت دیگری هم دارد. وقتی از ابتدای کتاب شروع به خواندن کنید، ماجرای لحظه تولد یک پهپاد ایرانی و ماجراهای آن است تا اینکه به وسط کتاب می‌رسد و جریان شب عملیات وعده صادق روایت می‌شود. از آخر کتاب که شروع می‌کنید به خواندن، لحظه ساخته‌شدن یک موشک اسراییلی است و شرایط و گفت‌وگوهای اطرافیانش را توصیف می‌کند تا وقتی در وسط کتاب به ماجرای شب عملیات وعده صادق می‌رسد. درواقع صفحات وسط کتاب روایت داستان مشترکی از شب عملیات وعده صادق و تلاقی این موشک اسراییلی با شاهد است. شاهد و شرور در اینجا به هم می‌رسند و این بخش کتاب مشترک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط