دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
شاهد تلفیق زیبای هنر و عرفان در آثار امام راحل هستیم

ناصر پروانی، شاعر و مدرس کارگاه «شب‌های پروانه‌ای» گفت: در اشعار حضرت امام خمینی (ره) مظاهر عرفان بسیار دیده می‌شود که به زیبایی با وازه‌های روز آمیخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ناصر پروانی در نشست بازخوانی غزلیات حضرت امام خمینی (ره) که شامگاه ۱۳ خرداد در کافه کتاب توچال برگزار شد، عنوان کرد: من در نوشته‌هایم از حضرت امام تأثیر گرفته‌ام. آثار امام به نوعی شباهت زیادی با غزلیات حافظ دارد ما اهل ادب به نوعی به آثار ایشان جفا کردیم و واقعیت امر این است که درعلم نجوم گفته می شود در روز ماه وجود دارد یعنی در روز روشن که به آسمان نگاه کنی ماه وجود دارد ولی به خاطر نور بالای خورشید ماه را نمی‌بینیم. احساس من نسبت به غزلیات حضرت امام خمینی و دیوانشان این است که وجه ها و جنبه‌های دیگر ایشان در ابعاد سیاسی، اعتقادی و مرجع بودنشان به قدری بالا و منور است که ما به آثار ادبی ایشان نرسیدیم.

وی افزود: وسیع الطیف بودن آثار حضرت امام سبب می‌شود که مخاطبین زیادی پیدا کند. حضرت امام در شعرهایش بسیار از لفظ تصدقم، دلبندم و عزیزم استفاده کرده و دین ما نیز دین محبت، مهربانی، آرامش، دوستی و سبب خیر برای همه است.

پروانی تاکید کرد: وقتی ما در اشعار حضرت امام دقت می‌کنیم متوجه تواضع خاص ایشان می‌شویم. غزلیات امام را وقتی می‌خوانید صنایع ادبی به صورت بارز در آنها دیده می‌شود و استعاره‌های زیبایی دارد.

پروانی افزود: در اشعار حضرت امام مظاهر عرفان بسیار دیده می‌شود و واژه‌های امروزی به زیبایی تلفیق شده، هنر است اینکه بتوانید واژه‌های امروزی را در کنار واژه‌ها و افعال قدیمی محجوری که کاملاً کنار رفته بگذارید ولی برای شنونده دلزدگی به وجود نیاید.در آثار حضرت امام جلوه‌های اسلامی، ایرانی و عرفانی بیش از مسائل آموزشی اخلاقی جلوه‌گر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها