چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
ارتقاء فضائل اخلاقی در جامعه شایسته سالاری را افزایش می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد- امام جمعه موقت تهران گفت: هرچه فضائل اخلاقی در جامعه ارتقا پیدا کند، شایسته سالاری بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی ظهر چهارشنبه در نشست میراث امام خمینی (ره) در اخلاق سیاسی که به همت کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی برگزار شد، بیان کرد: در اندیشه انبیاء، حکماً و اهل معرفت، سیاست ابزاری برای تحکیم منابع معرفتی در جامعه بشری برای ارتقای ارزش‌های انسانی است.

وی ادامه داد: قیام به قسط مهمترین ابزار برای تحقق اهداف والای انبیا و حکمای الهی است که تربیت انسان در صدر آن قرار داد؛ بنابراین تارو پود جامعه را باید اخلاق تشکیل بدهد.

امام جمعه موقت تهران به بیان خاطره‌ای از امام راحل پرداخت و بیان کرد: بعد از ارتحال آیت الله بروجردی، بحث مرجعیت دین در قم و نجف اشرف اهمیت والایی داشت و شاگردان امام خمینی (ره) وی را از نظر علمی و فهم عمیق اجتماعی و سیاسی، قدرت مدیریت و رهبری نسبت به دیگران مقدم می‌دانستد اما حضرت امام با شاگردان خود جلسه‌ای می‌گذارند و دیگران را شایسته‌تر از خود عنوان می کنند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه هدف آراستگی به فضائل برای تقرب به خداست، عنوان کرد: قدرت و سیاست هرگز هدف نیست اگر زمانی هدف شد همه چیز را زیر پا می‌گذارد.

ارتقاء فضائل اخلاقی در جامعه شایسته سالاری را افزایش می‌دهد

ابوترابی با اشاره به حدیثی از امام علی که فرمود: «حکومت نزد من از آب بینی بز بی ارزش تر است.» گفت: نگاه در اندیشه دینی نگاه متعالی است و امام خمینی (ره) با این تفکر و شخصیت در جایگاه رهبری برای تحول آفرینی قرار گرفتند.

وی رسیدن به کمال را هدف والا و مقدس تمام انبیا در طول تاریخ دانست و گفت: این راه بسیار سخت و پرچالش است؛ اما اگر انسان آگاه باشد و بر اساس اصول الهی و اخلاق حرکت کند، می‌تواند موفق باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سردار سلیمانی در مواقع سخت جنگ ملتزم به اصول اخلاقی بود و با وجود آنکه در موقعیت‌های جنگی سخت قرار می‌گرفت هیچ‌گاه اصول انسانی را از یاد نبرد.

ابوترابی با بیان اینکه شخصیت تربیت یافته مدرسه قرآن، متعهد به قواعد اخلاق است، افزود: یک انسان با فضیلت یک تصمیم بدون پشتوانه علمی اتخاذ نمی‌کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آراستگی به دانش و تبیین نظریه‌های علمی و شکل گیری یک جامعه مبتنی بر دانش کار سختی است، بیان کرد: نظریه پردازان علمی قوی داشتیم به همین دلیل در مدت کوتاهی قانون اساسی نوشته شد اما اجرای آن در جامعه کار بسیار سختی است.

وی تصریح کرد: نظام ارزش‌یابی مدیران باید در برنامه‌های دولت جا بگیرد و نمی‌توانیم تصور کنیم که قانونی در تراز انقلاب شکل گرفت حتماً نمود آن در جامعه زود مشخص بشود؛ زیرا نیازمند نظام مدیریتی است.

ابوترابی با تاکید بر اینکه در مسابقه قدرت کسانی که انگیزه دنیوی دارند هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند، گفت: باید مدیران برتر کشور هوشمند باشند تا راه برای افراد صالح هموار بشود اما نیاز به فکر و زمان دارد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید جامعه به تدریج به بلوغ برسد تا بتوانیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری خطاب به مدیران گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان معلم انقلاب در میدان نقش تاثیرگذاری در بحث اخلاق و کنترل تهدیدها و تبدیل به فرصت‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد.

ارتقاء فضائل اخلاقی در جامعه شایسته سالاری را افزایش می‌دهد

اهتمام، ابتکار و صبر برای ارتقای اخلاقی نیاز است

در ادامه نیز استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اهتمام، ابتکار و صبر برای ارتقای اخلاقی نیاز است، گفت: جامعه فاضله تمهیدات و ضررویاتی را می طلبد که بدون قدرت سیاسی و حکومت تحقق پیدا نمی‌کند.

سید ضیاء هاشمی عنوان کرد: مبدا و مقصد حکومت باید به اخلاق سیاسی گره خورده باشد، ساختارهای لازم و انسان‌های صالح نیاز است تا سیاست در دست قدرت‌طلبان نیافتد.

همچنین محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در منظر حکمای یونان و مسلمانان سیاست و اخلاق دو روی یک سکه هستند، گفت: ما در اخلاص سیاسی جا مانده‌ایم و این را در انتخابات نیز مشاهده می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها