چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
کتاب‌های موریانه خورده شاهرود متعلق به کتابخانه‌های عمومی نیست

شاهرود- رئیس اداره کتابخانه های عمومی شاهرود با اشاره به شائبه خراب شدن برخی نسخه‌های نفیس کتاب در شاهرود، گفت: کتاب‌های موریانه خورده در این شهرستان متعلق به کتابخانه‌ها نیست.

ابراهیم موسوی در گفت‌وگو خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شاهرود درباره شائبه موریانه زدگی کتاب‌های خطی و نسخ سنگی که در فضای مجازی این روزها بسیار پربازدید شده است، بیان کرد: اکیداً تاکید می کنیم که موریانه زدگی کتاب‌ها در مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود نبوده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی همه ساله مورد بررسی قرار می‌گیرند، تاکید کرد: تمام کتاب‌ها به لحاظ شرایط فیزیکی، نقصان، تخریب و حتی گم شدگی مورد بررسی قرار گرفته و تصویری جامع و کامل از کتاب‌های کتابخانه‌های شهرستان به دست می‌آید بنابراین اینکه کتابی موریانه زده شود به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان شاهرود گفت: علاوه بر این، اصلاً کتابخانه های عمومی نسخه خطی و سنگی ندارند و اگر چنین نسخی یافت شود بلافاصله به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یا کتابخانه‌هایی مانند کتابخانه آیت الله مرعشی منتقل می‌شود تا مورد حفاظت کارشناسی قرار و یا مرمت شود.

موسوی با بیان اینکه شاهرود ۱۷ باب کتابخانه دارد و در هیچکدام از آنها چنین رخدادهایی صورت نگرفته است، گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مشخص نیست که به کجا تعلق دارد اما برای کتابخانه های عمومی نیست.

وی با بیان اینکه امکان دارد که این کتاب‌ها برای کتابخانه خصوصی باشد که البته این کتابخانه‌ها زیر نظر اداره کتابخانه‌ها نیست، تاکید کرد: ما با کتابخانه‌های شخصی مراوداتی داشته و کتاب‌هایی نیز به آنها می دهیم اما نظارتی بر آنها نداریم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شاهرود گفت: علیرغم تمام این مباحث اگر فردی که این کتاب‌های خطی و سنگی موریانه خورده را پیدا کرده، مکان آنها را اعلام کند این آمادگی را داریم که این کتاب‌ها را مرمت کنیم.

گفتنی است؛ امروز تصاویر چند کتاب که دچار موریانه زدگی شدید در شاهرود بودند در فضای مجازی نشر پیدا کرد و این نگرانی را پدید آورد که امکان دارد این آثار نفیس در خطر باشند هنوز مشخص نیست این کتاب‌ها در کجا نگهداری می‌شدند. برخی کتابخانه‌های عمومی را متهم به کم کاری در نگهداری کتاب‌ها کرده‌اند که اینطور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها