دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
یادمان صادق همایونی روایتگر فرهنگ عامه برگزار شد

فارس- در یازدهمین سالمرگ صادق همایونی نویسنده، شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامیانه فارس بزرگداشتی در بیان خدمات و تالیفات و تحقیقات او به میزبانی انتشارات نوید شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این مراسم که یکشنبه شب در سرای فرهنگ و نشر نوید و به همت و میزبانی خانواده همایونی سروستانی برگزار شد جمعی از فرهیختگان و استادان دانشگاه و فعالان عرصه فرهنگ و ادب و هنر در اوصاف همایونی به سخن پرداخته و یاد و نام استاد فقید دکتر عزیز شبانی نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبی را نیز زنده نگه داشته شد.

در آیین یاد شده گروهای موسیقی و آواز به اجرای برنامه پرداختند سپس داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نوید شیراز ابتدا مطالبی را در اوصاف و کمالات و خلقیات و تالیفات زنده یاد صادق همایونی بیان کرد و خواستار مشارکت اهل فرهنگ در زنده نگاه داشتن یاد و ارج نهادن تلاش های بی وفقه واقفان فرهنگی شیراز و فارس توسط مسئولان و متولیان فرهنگی مردم دوستدار این چنین شخصیتها شد.

در ادامه فضل الله همایونی ضمن خیر مقدم به مدعوین گرامی و قدردانی از حضور آنان در این مراسم طی سخنانی کوتاه به بیان خاطراتی از برادر خود صادق همایونی در دوران مسئولیتهای وی در سمت قاضی عالی رتبه شعب قضایی استان و کشور پرداخت.

وی برادر خود را فردی پرتلاش در حوزه فرهنگ عامه و سرایش اشعار ناب و همچنین کمک به افراد مظلوم در رسیدگی به پرونده های قضایی عنوان کرده و آثار و تالیفات وی را از جمله آثار ماندگار حوزه باورها و آداب و رسوم مردم دانست.

سپس مجید اسکندری عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر ادبی معاصر به تفصیل درباره خدمات علمی و فرهنگی و ادبی دو چهره نامدار عرصه فرهنگ و ادب فارس صادق همایونی سروستانی که ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ در ۷۹ سالگی در شیراز و عزیز شبانی فیروز آبادی که در هفتم خرداد ۱۴۰۳ در سن ۷۲ سالگی در شیراز درگذشت به سخن پرداخت.

این حافظ پژوه تاکید کرد: اگر چه بزرگداشت مفاخر درگذشته خوب و مورد تایید است اما باید به سمتی برویم که از مفاخر در قید حیات بیشتر یاد کرده و آنان را بزرگ و عزیز بداریم و از معارف و علوم ایشان بهره‌ها برده و تاریخ شفاهی زندگی آنان را ضبط و ثبت کنیم.

در این یادمان آقایان مصدقی از دوستان جناب همایونی و علیرضایی از پیشکسوتان عرصه کتاب و کتابخوانی و دیگر چهره‌های فرهنگی و دوستان شادروانان صادق همایونی و عزیز شبانی که هردو به نحوی خدمات شایسته و تالیفات ارزنده‌ای در زمینه‌های شعر و ادبیات فارسی داشته اند سخنانی درباره آنها گفته و اشعاری قرائت شد.

تجلیل از بانو مطوس هنرمند و نقاش معاصر و تقدیر از داریوش نویدگویی، اجرای سرود جمعی بانوان و اجرای آهنگ‌ها و آوازهای سنتی از سوی هنرمندان موسیقی از دیگر برنامه‌های یادمان روایتگر صادق فرهنگ عامیانه ایران صادق همایونی و عزیز شبانی دبیر مدارس و مدرس دانشگاه بود.

در این مراسم محمدی مدیر و موسس بنیاد بین المللی مادر، رحیم هودی بازیگر سینما و تئاتر، سکینه کیانی همسر بنیانگدار فقید تعلیم و تربیت عشایر ایران و جمع دیگر از استادان دانشگاه‌ها و فعالان فرهنگی شیراز و فارس حضور داشتند.

عمده تلاش صادق همایونی پژوهش پیرامون تعزیه خوانی و ترانه های محلی بود

به گفته سید محی الدین حسینی ارسنجانی، زنده یاد صادق همایونی متولد ۱۳۱۳ در سروستان از قضات خوشنام و عدالت گستر معاصر و از نویسندگان مطرح حوزه فرهنگ عامیانه و داستانهای فولکوریک ایران بود که علاوه بر تالیف سی عنوان کناب و افزون بر ۲۰۰ عنوان مقاله پژوهشی در عداد مفاخر مطرح معاصر فارس است اما عمده تلاش پژوهشی صادق همایونی پیرامون تعزیه خوانی و ترانه های محلی بود.

دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز همچنین اظهار داشت: کتاب‌های تعزیه و تعزیه خوانی در ایران، ترانه‌های محلی ایران و فرهنگ مردم سروستان از جمله کتب ماندگار همایونی است که بارها چاپ و منتشر شده‌اند.

این مجموعه دار حوزه کتاب و اسناد تاریخی خاطرنشان کرد: صادق همایونی در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ با نشریات معتبر تهران از جمله خوشه و سپید و سیاه، فرهنگ عامه و ده‌ها عنوان نشریه قبل از انقلاب و بعد از آن با روزنامه های خبر جنوب و عصر مردم، افسانه و نیم‌نگاه همکاریهای مطبوعاتی داشته و مطالب خود را برای درج در آنها ارسال کرد.

حسینی ارسنجانی یادآور شد: همایونی سالها دبیر کانون فرهنگ و ادب فارس و عضو مستمر و پیوسته تشکل ادبی و فرهنگی «یاران یکشنبه» و از خاندان اهل علم و معرفت سروستان و ساکن در شیراز بود و در طی ده سال اخیر همه ساله در روز وفات وی مراسم بزرگداشتها و یادمانهای وی که خدمات شایسته ای به فرهنگ و ادب شیراز و فارس داشته برگزار شده است.

پژوهشگر فرهنگ و تمدن فارس در پایان بیان داشت: زنده یاد صادق همایونی خاطرات و گفتارهایی از سفرهای متعدد و فراوان خود به کشورهای خارجی دارد که هنوز منتشر نشده است. لازم است تا برخی از یادداشتها و خاطرات و مصاحبه های افراد با وی که تاکنون جایی منتشر نشده چاپ و برخی از کتابها و آثار قدیمی وی چاپ مجدد شود.

به گزارش ایبنا؛ مقبره شادروان صادق همایونی در صحن و سرای آرامگاه و عمارت تاریخی شاه داعی الله شیراز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها