دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
مهلت ارسال اثر به جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان تمدید شد/ هویت، خانواده و سبک زندگی رویکرد اصلی جشنواره

دبیر علمی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: مهلت ارسال آثار تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ تمدید شده و اگر کتابی مراحل قانونی انتشار را از اخذ مجوز تا اعلام وصول در خانه کتاب طی کرده باشد، قدم‌های اول را برای قرارگرفتن در فهرست بررسی، طی کرده است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: اهمیت و ضرورت تقویت ادبیات تألیفی حوزه کودک و نوجوان باعث شد که مسئولان این حوزه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران، جشنواره‌ای ملی و بین‌المللی برای کتاب کودک و نوجوان راه‌اندازی کنند. محمد حمزه‌زاده، دبیر علمی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در گفت‌وگویی که با ایبنا داشته، در مورد رویکردهای محتوایی این جشنواره صحبت کرده که این مطلب را در ادامه می‌خوانید:

- به نظر شما اهمیت راه‌اندازی یک جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در کشورمان چیست؟ آیا این جشنواره می‌تواند نیروی مؤثر و مضاعفی به حوزه کتاب کودک و نوجوان وارد کند؟

از توجه شما به این موضوع متشکرم و امیدوارم سلسله اقدامات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی ایبنا و دیگر رسانه‌ها بتواند در بازتاب فعالیت‌های این جشنواره مؤثر و روشنگر باشد. جشنواره‌ها و جوایز در دنیا سه کارکرد اصلی در موضوع موردنظرشان دارند: رصد و جمع‌آوری بانک‌های اطلاعاتی، حمایت و هدایت و جریان‌سازی و همچنین نکوداشت رویش‌ها و پاسداشت دارایی‌ها. بر این اساس، اهمیت جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان روشن می‌شود. جشنواره‌ها و جوایز، بسته به بزرگی و کوچکی و گستردگی موضوع‌شان مانند یک میدان مغناطیسی، قدرت تأثیرگذاری بالایی دارند. هر جایزه‌ای علاوه بر کارکردهای تشویقی و ترویجی، یک نشانی هم محسوب می‌شود و برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان خود حامل پیام‌های راهنماست.

- هر جشنواره‌ای یک رویکرد اصلی و چند رویکرد فرعی را دنبال می‌کند. رویکرد اصلی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چیست؟ آیا رویکردهای فرعی هم که این جشنواره به دنبال تحقق آن است، مشخص شده؟

یکی از مهم‌ترین رویکردهای محتوایی جشنواره، توجه به موضوع هویت و خانواده و سبک زندگی است. موضوع این جشنواره هم که در عنوان آن آمده، کتاب کودک و نوجوان است. اهداف جشنواره نیز به این شرح است: شناساندن ظرفیت‌های ادبیات کودک و نوجوان ایران به سایر کشورها، شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر حوزه کودک و نوجوان، کمک به تقویت و اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب این حوزه، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص کتاب کشور. در بخش بین‌الملل نیز رصد محتوای ارزشمند جهانی و داوری و معرفی به بازارهای داخلی و خارجی مهم‌ترین هدف جشنواره است.

- آیا مهلت ارسال اثر به جشنواره تمدید می‌شود؟

مهلت ارسال آثار تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ تمدید شده است.

- پدیدآورندگان و افراد فعال در حوزه کتاب کودک و نوجوان که برای ارسال اثر به این جشنواره دعوت شده‌اند، آیا باید آثار خود را از طریق ناشر ارسال کنند یا می‌توانند به صورت شخصی هم اثر بفرستند؟

همان‌طور که در فراخوان جشنواره ذکر شده است، هم نویسندگان و هم ناشران می‌توانند کتاب‌هایشان را ارسال کنند. در پایگاه اینترنتی خانه کتاب، نحوه شرکت در جشنواره ذکر شده است. ضمن اینکه اگر کتابی مراحل قانونی انتشار را از اخذ مجوز تا اعلام وصول در خانه کتاب طی کرده باشد، طبیعتاً قدم‌های اول را برای قرارگرفتن در فهرست بررسی، طی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط