سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
محمد حسن گنجی؛ بنیانگذار جغرافیای نوین/ پیش‌بینی دانشمند درست از آب درآمد

خراسان جنوبی- محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران است، مردی که باید او را بنیانگذار جغرافیای نوین در ایران دانست.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ۲۱ خرداد ماه مصادف با تولد محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران است. مردی که باید او را بنیانگذار جغرافیای نوین در ایران دانست که یک عمر طولانی و خدمتی دراز مدت به فرهنگ و دانش در کشور ما به ویژه در ساختن نهادها و گسترش ادبیات و کنشگران دانش جغرافیایی صرف کرد.

محمدحسن گنجی از چهره‌های ماندگار کشورمان در در بیرجند به دنیا آمد و پس از پایان ‎تحصیلات مقدماتی در ‏مدرسه شوکتیه این شهر، وارد دارالمعلمین عالی تهران شد و در‎ ‎رشته تاریخ و جغرافیا درجه کارشناسی خود را اخذ کرد.

او در سال ۹۱ در سن صدسالگی دیدار حق را لبیک گفت.

علیرضا شباب پژوهشگر بیرجندی در مورد وی گفت: محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران لقب گرفته و بنیان گذار و رئیس هواشناسی ایران بوده است.

وی افزود: او نمونه حیرت انگیز یک مرد پرتلاش و خستگی ناپذیر در عرصه علم جغرافیا است.

علیرضا شباب با بیان اینکه از دیگر عناوین او عضو شورای اجرایی هواشناسی جهانی، معاون پارلمانی وزیر راه، بنیانگذار و رئیس انجمن جغرافیدانان ایران، معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، استاد ممتاز دانشگاه تهران و… است اظهار کرد: ریاست گنجی بر هواشناسی ایران بازتاب مهمی در جهان داشت و پیشرفت‌های چشمگیر سازمان تازه تاسیس با مدیریت او در آن زمان ها شهرتی جهانی به هم زده بود.

حافظ گنجی در سنین کهنسالی حیرت انگیز بود

نگین ناصح پژوهشگر بیرجندی در خصوص قرار یک ملاقات با محمدحسن گنجی گفت: حدود چندین سال قبل که در تهران دانشجو بودم به دلیل نوشتن کتاب برادرم با نام دولت یار که در خصوص بیرجند بود به دیدار استاد گنجی رفتم.

وی با اشاره به اینکه استاد گنجی در آن زمان خانه‌اش در تهران بود و خانه خود را به خانه جغرافیا تبدیل کرده بود، افزود: وی بسیار آدم منظم و دقیقی بود و این را در همان دیدارم با ایشان متوجه شدم چرا که در رأس ساعتی که با ما قرار داشتند حاضر شدند با آنکه در سنین کهنسالی بودند.

نگین ناصح بیان کرد: چیزی که در آن دیدار مرا متعجب کرد این بود که زمانی که عکس‌های مدرسه شوکتیه را که برای کتاب برادرم جمع آوری کرده بودیم به پروفسور گنجی نشان دادیم او تک تک اسامی دوستان و معلمانش را بدون حتی یک اشتباه بیان می‌کرد و از این موضوع واقعاً شگفت زده شدم.

وی ادامه داد: وی در آن زمان از من پرسیدند در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنی و من وقتی گفتم محیط زیست بسیار خوشحال شدند و پیشگویی عجیبی هم کردند چیزی که حالا پس از چندین سال رخ داده است و آن این بود که ایشان در آن دیدار گفتند: من که شاید فردا نباشم اما این را بدانید که یک روز در فصل زمستان خواهید دید که یک قطره باران هم نخواهد آمد و پاییزهای سیل آسایی خواهید داشت و حالا بعد از گذشت چندین سال متوجه اشاره ایشان به موضوع تغییر اقلیم شدم و از آن جایی که پرفسور گنجی پدر علم جغرافیا بودند توانستند این پیش‌بینی را به درستی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • H. K IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    مطالعه تجربیات مختلف دیدگاهی شاهدی علمی عملی و.... مراحل محاسباتی ضمیر شناختی را پدید می آورد و چون عامل روشن شود نتیجه علل ها مقصود ادراکی تولید می کند یعنی قبل از اتفاق درک می شود اشارات این روند تمامی طرفها را در بر نمی گیرد به این علت که اکثریت اطلاعات کلی ندارند تا زمانی که عینا شاهد آن اتفاق باشند.
  • محسن بسطامی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    روحت شاد پروفسور خدا رحمت کند
  • محمدحمزه IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    سلام دکتر گنجی در سن ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت نه ۹۱ سالگی
  • صفاصفایی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    استاد بی، نظیر. یادش به شادی.
  • حسن IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    درود بر روح ایشان وهمه بزرگان این اب و خاک
  • ایران IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    همیشه پیش بینی علمی درست از آب در میاد ،، ولی هنوز بعضی‌ها دنبال خرافات هستن
  • زهراهاشملو IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    روحشون شاد با اولیاء خدامحشور باشن ان شالله
  • سعید شانلی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    حالا همان زمان هست
  • حسینی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    روحشون شاد...
  • بچه تهرون IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    عجب پیش بینی بابااین بندخداراچرامحکم نرسیدید بگید درآیند ماکجا می توانیم کنج پیداکنید چرااینقدر راحت ولش کردیدمن ازشماها تعجبم من اگراونجابوددویس سی صد سال آیند راارائه خدابیامرز می پرسیدم موفق باشید دفعه بعداگربتو چنین شخصیتی محم بر خوردید براحتی ولش نکنید یاعلی مدد
  • احمد IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    ممنونم از گزارش خوبتان
  • ح نون IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    پیش بینی باران از به وجود آوردن آن بسیار ساده تر است بفرمائید در هزار سال پیش که در شاهنامه آمده است سپاهیان ایران چگونه گرفتار بارندگی توسط دشمن قرار گرفتند مغول ها چگونه می توانستند بر سر دشمنانشان توسط ایده چی ها برف و باران ببارند و این کار را با خوارزمشاهیان در اسد آباد همدان انجام دادند وبدون به کار بردن یک سرباز سپاه صد هزار نفری او را گرفتار بارش برف کرده وانان را در رفتن به بغداد شکست دادند
  • ایران من US ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    هیچ مطلب جالبی نداشت فقط شرح یک خاطره بازگو شد...
  • امیر حاجی صادقی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    دکتر گنجی عزیز نماد این نکته بود که میگویند عقل سالم در بدن سالم است . این مرد بزرگ فکری روشن و نیرومند داشت و بدنی به غایت سالم . بر خلاف خیلی از مردان علمی کشور و علیرغم ناملایماتی که دیده بود شاد و پر انرژی بود ‌ روحش قرین شادی ابدی
  • کورش IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    روحش شاد ویادش گرامی باد
  • کوثر IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    با سلام و تحیت رحمت خداوند بر او

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها