چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
ربات‌ها نقش انسان در صنعت چاپ را می‌گیرند

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ از پررنگ شدن نقش ربات‌ها در صنعت چاپ گفت که دروپا 2024 ربات‌ها حضور گسترده‌ای در بخش خدمات تکمیلی چاپ داشتند.

هومن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به حضور در نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال، استفاده از ربات‌ها در بخش تکمیلی خدمات صنعت چاپ، همچنین حمل و نقل کالاها خیلی پررنگ بود.

وی افزود: ربات‌ها در بخش ماشین جعبه‌چسبانی حضور پررنگی داشتند و به جای اینکه اپراتور جعبه را در دستگاه بچیند، ربات آن را می‌چید و در بخش پایانی نیز ربات‌ها کارتن می‌کردند.

محمدی با بیان اینکه ربات‌ها نقش پررنگی در ماشین‌های صحافی و دیجیتال داشتند، گفت: پیش‌بینی می‌شد ماشین دیجیتال خیلی پیشرفته در این نمایشگاه عرضه شود؛ بنابراین در سال‌های نه‌چندان دور این دستگاه‌ها جای خود را در بازار ایران باز خواهند کرد.

به‌گفته وی، ربات‌ها انتقال پالت‌ها و جعبه‌ها را به شکل خودکار انجام می‌دادند و در غرفه‌های مختلف تعداد درخورتوجهی از آن‌ها وجود داشت؛ به‌طوری که ربات‌ها به جای نیروی انسانی از طریق سیستم هوش مصنوعی کار تکمیلی را انجام می‌دادند.

محمدی ادامه داد: در بخش کتاب نیز شاهد بودیم، ربات‌ها بعد از چاپ و بسته‌بندی، کتاب‌ها را داخل کارتن قرار می‌دادند. به شکل کلی می‌توان پیش‌بینی کرد این صنعت به سمت استفاده از ماشین‌آلاتی می‌رود که اتوماتیک‌تر باشد و به کاربر نیازی نباشد.

به‌گفته وی، البته در ایران نمی‌توان در مدت زمان کوتاه همه دستگاه‌ها را دیجیتال کرد، زیرا به قطعات، خدمات پس از فروش و نگهداری هم نیاز دارد، باید ابتدا در کشور زمینه‌سازی کنیم؛ زیرا امروزه دنیا به سمت دیجیتالی شدن، سیستماتیک‌تر شدن و رباتیک شدن می‌رود.

محمدی همچنین درباره دستاوردها و ثمرات حضور در دروپا ۲۰۲۴، گفت: آشنایی با فناوری‌های روز دنیا، مطلع شدن از سمت و سوی صنعت چاپ در سطح بین‌الملل در این بازدیدها اهمیت داشت، در این رویداد متوجه شدیم که به‌روز شدن چقدر مهم است و بی‌اعتنایی به آن موجب می‌شود از دنیا عقب بیفتیم.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه دروپا ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۸ خردادماه در شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها