چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

خراسان‌رضوی- آیین معرفی مجموعه کتاب‌های «حدیث زندگی»، مشتمل بر احادیث شرح داده شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسات دروس خارج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در این مراسم که عصر دوشنبه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی از سوی موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دفترمشهد) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، حجت الاسلام مهدی اصلانی، معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی به تشریح ویژگی‌های مجموعه کتاب‌های حدیث زندگی پرداخت.

سه کتاب ارزشمند

وی با اشاره به اهمیت و نقش و جایگاه احادیث در جامعه و ضرورت رشد و تعالی فرهنگ، گفت: رونمایی از مجموعه کتاب‌های حدیث زندگی که محتوای اصلی آنها ناظر به سه کتاب حدیثی، النوادر مرحوم راوندی، مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی و امالی الصدوق مرحوم شیخ صدوق است، به واقع برداشت‌های رهبر معظم انقلاب از احادیث اخلاقی است که ناظر به سبک زندگی است و -در این سه کتاب نورانی، بسیار زیاد دیده شده و سرشار است.

وی تصریح کرد: معنای به روز از این احادیث و درس گرفتن از مسئله محور، دغدغه‌ای بوده که رهبر معظم انقلاب در اوایل درس خارج خودشان و در حد ۱۰ دقیقه آنها را بیان کرده‌اند. این توضیحات ۱۰ دقیقه‌ای در قالب احادیث، جمع‌آوری شده و حاصل آن این سه کتاب ارزشمند شده است.

اصلانی افزود: امروز رسانه‌ها حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها و به خصوص آموزش و پرورش روی این سه کتاب باید سرمایه‌گذاری کنند. این کتاب‌ها می‌تواند مبانی کتب درسی باشد و نباید به چاپ سه جلدی آن اکتفا کرد و جا دارد از طریق گروه‌های علمی و مطالعاتی، دسته‌بندی شود و مباحث موضوعی آن نیز مطرح شود.

وی ادامه داد: انصافاً نباید از این گنجینه غفلت کنیم، اگر این حدیث‌ها وارد سبک زندگی مردم و جامعه شود و نشر پیدا کند؛ بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی ما حل و فصل خواهد شد. اگر کسی این کتاب‌ها را تورق کند خواهد دید که رهبر معظم انقلاب، انتخاب هر حدیثی را ناظر به یک مسئله اجتماعی دانسته‌اند، یعنی مشکلی در جامعه بوده و ایشان حدیث مربوط به آن را پیدا و ذیل آن حدیث، نسخه رفع مشکل ارائه داده‌اند لذا باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت حفاظت از حدیث

اصلانی با اشاره به نقش و جایگاه حدیث در جامعه اسلامی گفت: فرهنگ حدیث بانی و حفاظت از حدیث برای دستگاه الهی فوق العاده مهم است و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، بنیانگذار این فرهنگ بوده‌اند.

وی به تشریح روش‌های شناخت صحیح و دقیق از احادیث پرداخت و گفت: در این رابطه هشت طریق استاندارد از سوی علما و اهل حدیث اعلام شده که شامل طریق سماع، طریق قرائت، طریق اجازه، طریق تحویل، طریق مکاتبه، طریق اعلام، طریق وصیت، طریق وجاده یا پیدا کردن است که در این حال، رجال، روی سند حدیث کار می‌کنند و دنبال صیانت حدیث هستند و به ما انگیزه می‌دهند که باید به شدت با حدیث مانوس شویم چرا که حدیث دل ها را زنده می‌کند بنابراین کسانی که با حدیث مانوس هستند قلوب نورانی دارند و از فهم بالایی برخوردارند. اگر بخواهیم وارد عرصه جهاد تبیین شویم باید روی حدیث سرمایه‌گذاری کنیم و حدیث از جایگاه فوق العاده مهمی برخوردار است.

نسخه‌ای برای جامعه

معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: در این سه جلد کتاب، هنر رهبر معظم انقلاب، هنر درایت و هنر فقه المتن است در این حال باید اذعان کرد که قدرت علمی یک عالم، قدرت درایت و قدرت فقه المتن اوست و نشان می‌دهد که ایشان دنبال احیای دین و شریعت هستند.

وی عنوان کرد: حدیث گزینی و شرح حدیث‌های رهبر معظم انقلاب در این سه مجموعه بسیار مهم است و این‌ها نسخه‌ای برای جامعه محسوب می‌شود چراکه به واقع رهبر معظم انقلاب درد را تشخیص داده اند و درمان را از طریق حدیث‌ها بیان کرده‌اند؛ به هر حال صلاح جامع در این کتاب‌ها شرح داده شده و باید گفت ما به رویداد حدیثی در جامعه، به شدت نیاز داریم.

گفتنی است؛ مجموعه کتاب‌های «حدیث زندگی» (مشتمل بر احادیث شرح داده شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسات دروس خارج) از کتاب‌های حدیثی النوادر مرحوم راوندی _ مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی و امالی الصدوق مرحوم شیخ صدوق است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی، (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای) چاپ و منتشر شده است.

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برگزاری نشست معرفی مجموعه «حدیث زندگی» در مشهد + تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها