پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
بیرجند را با «نامه‌هایی از قهستان» بشناسید

خراسان جنوبی- اگر به دنبال بیرجند شناسی و شناخت آداب و رسوم مردم قدیم بیرجند و حومه هستید کتاب «نامه‌هایی از قهستان» را مطالعه کنید.

سیدنورالله نصراللهی استاد دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند گفت: اگر بخواهم یک کتاب خوب و جذاب برای مخاطبینی که به دنبال شناخت بیرجند و دیگر مناطق دیار خراسان جنوبی هستند معرفی کنم بدون شک آن کتاب نامه هایی از قهستان است.

وی با اشاره به اینکه کتاب «نامه‌هایی از قهستان» اثر محمدحسن گنجی است، افزود: این کتاب، ترجمه نامه‌های فردی انگلیسی به‌نام «اف‌هیل» است که بین سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۷ میلادی (۱۲۹۱ تا ۱۲۹۶ خورشیدی) تقریباً نزدیک به ۴ سال رئیس بانک شاهی در بیرجند بوده است.

نصراللهی با بیان اینکه در این کتاب اف هیل که یک فرد انگلیسی است بسیار زیبا به توصیف جزئیات اطرافش و رویداد های آن زمان برای همسرش که در لندن بوده است می پردازد اظهار کرد: او در زمانی که در بیرجند بوده ۳۳ نامه برای همسرش نوشته است که در آنها به شرح وقایع پیرامونش پرداخته است.

استاد دانشگاه بیرجند در ادامه گفت: اف هیل در یکی از نامه هایش که گویا سفری به قاین داشته است می نویسد: بعد از عبور از قاین به دهکده کوچکی رسیدیم که نامش روم است، اینجا کشاورزان زندگی خود را با محصولات ناچیزشان می گذرانند و لباس خود را با بافتن پشم گله های لاغر بز و گوسفند تامین می کنند.اینجا خانه هایشان از گل ساخته شده است و کف آنها گود است و درب های کوچکی دارد.

نصراللهی در ادامه گفت: همانطور که میبینید این کتاب با جزئیات بسیار ملموس و جذابی نوشته شده است و گویا این فرد انگلیسی تصمیم داشته است طوری جزئیات را بیان کند که خواننده فکر کنند دقیقاً در همان مکان و زمان قرار دارد و به نظر من نامه هایی از قهستان از کتاب‌های خوب دکتر گنجی است که توانسته با ترجمه نامه های یک فرد انگلیسی به بیرجند شناسی و مردم شناسی این منطقه کمک بسیاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها