جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

کتابخانه‌های کودکان در امریکا با طراحی‌های چشم‌نواز، بهترین کتاب‌های کودکانه و برنامه‌های اجتماعی را برای کودکان فراهم می‌کنند؛ بنابراین درخور توجه هستند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از وبسایت برایتلی، کتابخانه‌های کودکان در آمریکا با طراحی‌های چشم‌نواز، تلاش می‌کنند بهترین کتاب‌های کودکانه و برنامه‌های اجتماعی را برای کودکان فراهم کنند و بنابراین درخورتوجه هستند. بد نیست از این کتابخانه‌های جادویی کودکان دیدن کنید.

کتابخانه کودکان «توماس هیوز»، کتابخانه عمومی شیکاگو

«توماس هیوز» یک بهشت کتاب برای کودکان و دارای بیش از ۲۰ هزار فوت مربع فضای تازه بازسازی شده است. این کتابخانه براساس محدوده سنی به سه بخش تقسیم شده است: کودکان پیش‌دبستانی، کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال و نوجوانان. در هر بخش این کتابخانه کودکان می‌توانند به فعالیت‌های علمی، فناوری، مهندسی، ریاضی و بازی و همچنین به مطالعه کتاب‌هایی با کیفیت بالا بپردازند.

لیز مک‌چسنی، یکی از مربیان این کتابخانه می‌گوید: «ما می‌خواهیم بچه‌ها را در کتاب‌های خوب غسل دهیم.» برایان بنن، مدیر اجرایی کتابخانه عمومی شیکاگو نیز معتقد است: باید یادگیری کودکان را در راستای رشد فکری آن‌ها گسترش داد و این موضوع از طریق کسب تجربه در آموزش و بازی‌های ساختنی اتفاق می‌افتد که چنین امکانی در محیط این کتابخانه فراهم است. یادگیری فعال با هدایت کودک از طریق بازی، آموزش، شرکت در فضاهای همکاری و تقویت روحیه ساختن در کودکان اتفاق می‌افتد و این هدف نهایی تیم گرداننده این کتابخانه است. این فعالیت‌ها از زمان بازسازی کتابخانه یعنی سال ۲۰۱۷ افزایش داشته و با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

کتابداران فعالیت‌ها و کتاب‌ها را به شیوه‌ای منسجم یکپارچه می‌کنند. به‌عنوان مثال، ممکن است یک روز تعیین شود که در بخش کودکان ۶ تا ۱۰ سال کتاب‌هایی درباره آب و هوا و ابرها و ساختن یک ابر در شیشه ارائه شود. در این بخش، مانند سایر قسمت‌ها، فضای کافی برای بچه‌ها وجود دارد تا بتوانند وقت خود را به این پروژه‌ها اختصاص دهند.

همچنین این کتابخانه دارای یک فضای آموزش اولیه همراه با یک تشک بزرگ و اسباب‌بازی برای کودکان نوپا است.

بخش نوجوانان شامل مجموعه‌ای از رسانه‌های دیجیتال از جمله لپ‌تاپ، دوربین و ابزارهای واقعیت مجازی بوده و فعالیت‌ها و کتاب‌های آموزشی بر مبنای فعالیت‌های علمی، ریاضی، مهندسی و فناوری متناسب با سن نوجوانان ارائه می‌شود.

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی


کتابخانه کودکان، سالت لیک سیتی‌

خانواده‌ها کتابخانه زیبای کودکان در سالت‌لیک سیتی را به خاطر مجموعه کتاب‌های چشمگیر و فضاهای زیبایش دوست دارند. بچه‌ها وارد جنگل‌های وحشی می‌شوند تا یک نمایش عروسکی بداهه را در یک تنه درخت بریده‌شده ارائه دهند. (عروسک‌های مربوط به داستان نیز در دسترس است!) فضاهای تعاملی مانند اتاق زیر شیروانی، فضاهای دنج‌تری را برای کودکان فراهم می‌کند تا از یک کتاب خوب لذت ببرند یا با لگوهای غول‌پیکر بازی کنند.

کتابخانه کودکان سالت‌لیک سیتی فعالیت‌های رایگان برای خانواده‌ها و کودکان فراهم می‌کند؛ به‌عنوان مثال، هر دوشنبه برای بچه‌های پیش‌دبستانی داستان‌ها و فعالیت‌های تعاملی و موضوعی در نظر گرفته می‌شود. هفته اول ماه به داستان‌های فعال و مبتنی بر حرکت اختصاص دارد. هفته دوم نیز به فعالی‌های ساختنی می‌گذرد و اسباب‌بازی‌هایی با موضوع ساختمان در دسترس کودکان است. هفته سوم مختص معرفی حیوانات جدید از طریق فعالیت‌ها، کتاب‌ها، فیلم‌ها، آهنگ‌ها و کاردستی است. هفته چهارم نیز هفته فعالیت‌های علمی است که بر موضوعات علمی با ایستگاه‌های اکتشافی تمرکز دارد.

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

کتابخانه بوکمارک، کتابخانه عمومی دالاس

بوکمارک یک کتابخانه دلپذیر برای کودکان است که در مرکز خرید NorthPark دالاس قرار دارد. این کتابخانه برنامه‌های رایگان جالبی برای کودکان و خانواده‌ها ارائه می‌کند و گاهی بیش از ۵۰ انتخاب در هر ماه وجود دارد.
والدین و کودکان می‌توانند چهار بار در هفته در برنامه ویژه داستان کودکان شرکت کنند. کودکان دو تا پنج ساله می‌توانند برنامه داستانی پیش دبستانی را انتخاب کنند که بر مفاهیم علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی تمرکز دارد.

یکی دیگر از فعالیت‌های جالب در این کتابخانه، رایانه‌های یادگیری اولیه کودکان با تجهیزاتی در ابعاد کودک است که از قبل با بازی‌ها و برنامه‌های آموزشی بارگذاری شده‌اند.

سوزان اوبراین، یکی از هنرمندانی است که نقاشی‌های دیواری زیبایی ازجمله شخصیت‌های ادبیات کلاسیک کودکان را برای کتابخانه خلق کرده است. بچه‌ها و والدین دوست دارند این نقاشی‌ها را از نزدیک ببینند تا حلقه‌های طلایی پنهان در هر اثر هنری را پیدا کنند.

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی


کتابخانه مدرسی وانکی، ویسکانسین

در دورانی که مدارس کتابخانه‌ها را حذف می‌کنند، دیدن کتابخانه‌های جدید و عالی مانند کتابخانه جدید مدرسه وانکی با ۸۰۰ دانش‌آموز شگفت‌انگیز است. کتاب‌ها در فضای باز قرار دارند، به علاوه فضای کتابخانه دارای دو فضای خلاق است که برای صنایع دستی، فناوری و فعالیت‌های ریاضی و علوم و… در نظر گرفته شده است. سقف‌های بلند، رنگ‌های روشن، پنجره‌های کف تا سقف، و صندلی‌های انعطاف‌پذیر به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا بخوانند، فعالانه یاد بگیرند و مطالعه کنند. ابی بسکام، یکی از دانش‌آموزان می گوید: «کتابخانه ما بسیار شگفت‌انگیز است.» کتابخانه به راه‌پله‌های لابی باز می‌شود که در آن کوسن‌های بیشتری برای مطالعه و مطالعه وجود دارد.

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

مدرسه ابتدایی لیک‌میلز، ویسکانسین

این مدرسه نیز همانند مدرسه قبلی، توسط معماران اپشتاین اوهن طراحی شده است. مدرسه ابتدایی لیک‌میلز دارای گواهی پلاتینیوم LEED بوده و دارای یک کتابخانه جدید برای کودکان است. این کتابخانه دارای بخشی آرام برای مطالعه، طاقچه‌ها و کتاب‌های فراوان و همچنین فضاهای فعالیت گروهی و مبلمان متحرک است. این محیط یادگیری انعطاف‌پذیر می‌تواند برای کارکنان و دانش‌آموزانی که به دنبال فضایی برای یادگیری و مطالعه هستند مفید باشد. طراحی داخلی کتابخانه منعکس کننده دنیای طبیعی بیرون است، مثلاً دیوارهای رنگارنگ همانند آسمان، نور سفید همانند ابرها، قفسه‌های پیچ در پیچ کتاب همانند رودخانه‌ها بوده و این محل دارای کفپوش‌های خاکی است.

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

کودکان زیر سقف کتابخانه‌های جادویی

مترجم: بهاره گلپرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها