شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
تاریخ محلی بیرجند در آغاز سده معاصر را در کتاب «دولت یاد» بخوانید

خراسان جنوبی_ کتاب دولت یاد یادآور خاطرات و اتفاقات بسیاری در عصر سده معاصر بیرجند است که در آن رویداد های بسیاری از جمله لوله کشی آب در بیرجند به نقل از مرحوم ذبیح الله ناصح که در آن زمان مدیر مدرسه شوکتیه بیرجند بوده، بیان شده است.

امین ناصح نویسنده کتاب دولت یاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند گفت: کتاب «دولت یاد» طیف قابل ملاحظه‌ای از مسائل مختلف شهر بیرجند و بعضاً نواحی پیرامونی را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اداری، نظامی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی، عمدتاً در حدفاصل اواخر دوره قاجاریه تا پایان حکومت پهلوی اوّل به گونه‌ای مستقل و منسجم در قالب دوازده فصل کلّی، سه یادداشت ضمیمه و دو پیوست دربر دارد.

وی افزود: مرحوم ذبیح الله ناصح یکی از وابستگان ما بودند و از آنجایی که شنیده بودم ایشان اتفاقات و وقایع زمان قدیم بیرجند را به صورت خاطره یادداشت می‌کردند، به دنبال این یادداشت‌ها رفتم و از طریق موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران توانستم تعدادی از عکس‌ها را نیز که برای مستندسازی صحبت‌های ذبیح‌الله ناصح نیاز داشتم به دست آوردم و در این کتاب چاپ کنم که البته بعدها کار انتشارات کتاب دولت یاد نیز توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر صورت گرفت‌.

نویسنده کتاب دولت یاد با بیان اینکه از آن جایی که ذبیح الله ناصح مدیر مدرسه شوکتیه بوده است رویدادهای مدرسه را نیز با جزییات بیان کرده است، اظهار کرد: از راوی در خاطرات به‌جا مانده از برخی دانش آموختگان برجسته مدرسه شوکتیه بیرجند چون استادان فقید محمدحسن گنجی، محمداسماعیل رضوانی، غلامحسین شکوهی و کاظم معتمدنژاد، به عنوان دبیری مطّلع و مدیری موفق یاد شده است.

امین ناصح گفت: در بخش دیگری از یادداشت‌های ضمیمه، تقریرات روزانه ذبیح الله ناصح که مربوط به سال ۱۲۹۶ شمسی نیز پیراسته شد و از آن میان، موارد غیرشخصی و قابل استفاده برای عموم انتخاب و درج شد که ارتباطات موجود در بیرجند قدیم را تا حدودی نمایان می‌سازد. همچنین در ادامه، برای اطلاع خواننده از زندگی‌نامه شخصیِ راوی و نیز ارتباطات درون‌فامیلی در خاندان وسیع ناصح، شجره‌نامه خانوادگی به نقل از راوی نوشته شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه چاپ این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته و چاپ دوم و آخرین چاپ آن در سال ۱۳۹۷ بوده است گفت: ویراستار این کتاب نیز نسرین خرمن دار است و این کتاب دارای ۵۰۴ صفحه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها