یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
خدمات‌ کتابخانه ملی به ۵۰۰ عضو معلول متوقف نشده است/تداوم تمدید عضویت

کارشناس گروه مرجع و خدمات ویژه گروه توانخوهان کتابخانه ملی، درحالی از تداوم ارائه خدمات به اعضای گروه‌های خاص می‌گوید که شیوه‌نامه‌جدید از حذف این گروه‌ها حکایت دارد و به‌گفته وی درحال بازنگری است.

حسین روحانی‌صدر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره توقف ارائه خدمات به معلولان براساس شیوه‌نامه جدید گفت: این شیوه‌نامه فروردین امسال مصوب اما درحال بازخوانی، تصحیح و بازنگری است و قرار نیست، عضویت حضوری معلولان در کتابخانه ملی حذف شود. این کتابخانه به ارائه خدمات حضوری و برخط خود به به گروه‌های خاص ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه کتابخانه ملی ایران از سال ۱۳۸۲ خدمات‌دهی به گروه‌های خاص را آغاز کرد، افزود این خدمات از ۲۱ سال پیش، تاکنون ادامه دارد و حذف نشده است؛ به‌طوری که آخرین تمدید عضویت کتابخانه ملی در بخش معلولان سه‌شنبه هفته گذشته انجام شد. کتابخانه ملی ایران، ۲۶۰ هزار نفر عضو دارد که از این جامعه آماری نزدیک به ۵۰۰ عضو نابینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی دارد.

۹هزار کتاب گویا و ۳هزار کتاب بریل و رونمایی از منابع جشنواره کاما

حسین روحانی‌صدر درباره تعداد اعضای معلول، منابع و تعداد مراجعه روزانه به بخش معلولان کتابخانه ملی، عنوان کرد: ۹ هزار و ۴۵۸ نسخه کتاب گویا در بخش تالار رودکی کتابخانه ملی وجود دارد. از این تعداد، حدود ۳ هزار عنوان کتاب بریل و هزار و ۴۶۹ نسخه نشریه در بخش تالار رودکی کتابخانه ملی وجود دارد. در این بخش، حدود ۳۰۰ مقاله از نشریات علمی به تقاضای معلولان گویاسازی شده است. این کتابخانه روزانه یک تا سه مراجعه‌کننده حضوری و پنج تا ۶ مراجعه‌کننده مجازی دارد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک نیز اتفاقات خوبی با همکاری دستگاه‌های دیگر برای خدمت‌رسانی به گروه‌های خاص در کتابخانه ملی رخ خواهد داد، گفت: در بخش استفاه معلولان از کتابخانه ملی، ارتقاء خدمات نیز خواهیم داشت؛ ازجمله ۲۰۲ عنوان کتاب از جشنواره ملی کاما به کتابخانه ملی اهدا شده است که با نام نمایشگاه دائمی کاما (جشنواره افراد دارای معلولیت) به‌زودی با حضور مسئولان رونمایی می‌شود.

کارشناس گروه مرجع و خدمات ویژه گروه توان‌خوهان کتابخانه ملی با بیان اینکه کتابخانه ملی تا حدودی دارای فضای مناسبی است که معلولان راحت‌تر می‌توانند از این ساختمان به ویژه تالار رودکی استفاده کنند، اظهار کرد: در بخش «خدمات عام»، وقتی معلولان با ماشین‌های خاص وارد کتابخانه ملی می‌شوند از رمپ یا آسانسور استفاده می‌کنند. در کتابخانه ملی سرویس بهداشتی و آبدارخانه مستقل برای آن‌ها تدارک دیده شده است؛ همچنین کتابخانه ملی دارای چهار اتاق برای معلولان است که گروهی یا فردی می‌توانند از این فضاها استفاده کنند، این اتاق‌ها با نام «سرای پژوهش» در بخش تالار رودکی است.

وی درباره استفاده نابینایان و ناشنوایان از فضا و منابع چاپی کتابخانه ملی گفت: همکاران حاضر در کتابخانه ملی خدمت‌رسانی به نابینایان و ناشنوایان، در بخش جست‌وجوی منابع و همراهی در تالارها را انجام می‌دهند؛ البته از حضور یکسری افراد دواطب برای خدمت‌رسانی بهتر به این گروه‌ها نیز استفاده می‌کنیم. منابع چاپی مورد نیاز این افراد گویا یا اسکن می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا با استفاده از سیستم صفحه‌خوان یا کامپوتر دارای نرم‌افزار ویژه از آن استفاده کنند. برای تسهیل استفاده ناشنوایان از کتابخانه ملی نیز کتابداران در این تالار خواسته‌های مکتوب این گروه را تهیه می‌کنند و منابع مورد نیازشان را در اختیارشان قرار می‌دهند تا زحمت تردد ورفتن به مخازن را نداشته باشند.

بهترین مسیر تردد برای اعضای معلول کتابخانه ملی بسته است

کارشناس گروه مرجع و خدمات ویژه گروه توانخوهان کتابخانه ملی با بیان اینکه تالار رودکی فقط برای خدمت‌رسانی به نابینایان نیست، گفت: در زمینه مناسب‌سازی فضای بیرون و داخل کتابخانه ملی باید بگویم وقتی معلولان خودشان را به محوطه و در ورودی ساختمان کتابخانه ملی می‌رسانند، مسئولیتشان با کارکنان کتابخانه ملی است و با استفاده از رمپ و آسانسور این عزیزان به تالار مورد نظرشان می‌بریم؛ بنابراین فضای مناسب برای حضورشان در کتابخانه ملی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در شمالی کتابخانه درحال حاضر شهرداری به دلیل خدمات ساخت و ساز پارکینگ طبقاتی مدت‌هاست بسته است، افزود: متاسفانه بسته شدن این در، رفت و آمد معلولان را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ زیرا این مسیر، شرایط همواری برای تردد راحت به تالارها را به دلیل نبودن آب‌نما و نداشتن پله فراهم می‌کند.

خدمات آنلاین جست‌وجو نابینایان در دست اجراست

کارشناس گروه مرجع و خدمات ویژه گروه توانخوهان کتابخانه ملی درباره خدمات آنلاین به نابینایان در بخش برخط خدمات مجازی ادامه داد: یکسری اطلاعات کتابشناسی برخط وجود دارد اما قرار بود، برای ایجاد دسترسی نابینایان به بخش جست‌وجوی منابع با سازمان بهزیستی و شرکت‌هایی فنی همکاری داشته باشیم. این طرح بعد از کار مطالعاتی یک‌ساله نوشته شده و در مرحله بررسی است؛ با نهایی شدن این طرح در بخش فناوری اطلاعات کتابخانه ملی، اجرا خواهد شد. اسکن و گویاسازی مقاله و کتاب درحال حاضر، فقط برای معلولان و جانبازان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها