یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
خدا همیشه اینجاست؛ نگاهی به ترانه‌ها و شعرهای نیایش برای کودکان

به مناسبت روز عرفه، در این مطلب به معرفی دو مجموعه شعر و ترانه کودک با موضوع نیایش با خداوند پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز عرفه، نهمین روز از ماه ذی‌الحجه است که اعمال مخصوص خودش را دارد. حاجیان در این روز در بیابانی نزدیک شهر مکّه به نام «عرفات» دور هم جمع می‌شوند و خداوند را عبادت می‌کنند. روز عرفه، روز دعا و نماز و راز و نیاز با خدا و روز بخشیده‌شدن گناهان است. خوب است که این روز را بهانه‌ای برای آشناکردن کودکان با ترانه‌هایی که رویکرد نیایشی دارند، قرار دهیم. به همین منظور، به دو مجموعه شعر از انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) پرداخته‌ایم که آن را در ادامه این مطلب می‌خوانید:

این دو مجموعه شعر و ترانه، نیایش‌محور هستند؛ یعنی محتوای آن‌ها مبتنی بر امر نیایش با خداوند و آشناکردن خردسالان و کودکان با این مسئله است. مجموعه «ترانه‌های نیایش» برای خردسالان است که با رویکرد نیایش و شکرگزاری از نعمت‌های خداوند سروده شده است. در این مجموعه شعر شاعران مطرحی همچون محمود پوروهاب، طیبه شامانی، ناصر کشاورز و پیوند فرهادی حضور دارد.

نگاهی به ترانه‌ها و شعرهای نیایش برای کودکان

کتاب‌سازی و تصویرگری این اثر متفاوت و درخور توجه است و نوع برشی که دارد ایجاد جذابیت کرده و جلوه بصری کار را دوچندان کرده است؛ این موضوع باعث می‌شود خردسال به خواندن این کتاب شعر، گرایش پیدا کند و با توجه به تصویرسازی جالبی که دارد، استقبال خردسالان و والدین‌شان را به همراه داشته باشد. این مجموعه در حال حاضر ۷ جلد است و ممکن است جلدهای دیگری نیز به این مجموعه اضافه شود.

مجموعه دیگری که با رویکرد نیایش در کتاب‌های پروانه (واحد کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر) منتشر شده، «شعرهای نیایش» است. این مجموعه مناسب گروه سنی دبستان سروده شده است. این مجموعه نیز با هدف نیایش و شکرگزاری و سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند که در اختیار ما قرار گرفته، تهیه شده است. در این مجموعه که در حال حاضر ۶ جلد است، مرضیه تاجری، حمید هنرجو، غلامرضا بکتاش و لیلا خیامی حضور داشته‌اند. تصویرسازی‌های این آثار نیز زیبا و تأمل‌برانگیز است.

نگاهی به ترانه‌ها و شعرهای نیایش برای کودکان

در ادامه با جزئیات بیشتری از مشخصات این دو مجموعه آشنا می‌شوید:

عناوین مجموعه اشعار «ترانه‌های نیایش» عبارت‌اند از:

«خداجونم چطوری دنیا رو آفریدی» سروده زهرا موسوی با تصویرگری ساره محمدپور، «خداجونم کمک بکن» شاعر محمود پوروهاب و تصویرگر اکرم اسماعیلی، «خدای مهربون من» اثری از طیبه شادمانی با تصویرگری حدیثه قربان، «خدای آسمون صاف و آبی» اثری از طیبه رضوانی با تصویرگری نیلوفر نیرومند، «خداجونم از تو سپاسگزارم» شاعر منیره هاشمی و تصویرگر حدیثه قربان، «خداجونم تو خیلی مهربونی» شاعر مریم هاشم‌پور و تصویرگر حدیثه قربان، «خدا رو خیلی دوست‌دارم» اثری از اکرم‌السادات هاشمی‌پور با تصویرگری نیلوفر برومند و «خدا همیشه اینجاست» شاعر پیوند فرهادی و تصویرگر افسانه صانعی.

این مجموعه شعر برای کودکان ۳ تا ۹ سال مناسب است.

عناوین مجموعه اشعار «شعرهای نیایش» نیز عبارت‌اند از:

«خدای چین و ماچین» شاعر لیلا خیامی و تصویرگر سعید نصرتی‌فرد، «در دلم دریا بریز» سروده غلامرضا بکتاش با تصویرگری سارا علی‌بابایی، «فقط به یک اشاره» سروده سعیده اصلاحی با تصویرگری سارا علی‌بابایی، «مرا مثل یک ابر بالا ببر» اثری از سعیده موسوی‌زاده با تصویرگری سارا علی‌بابایی، «موج و مرغابی» شاعر حمید هنرجو و تصویرگر سارا علی‌بابایی، «باید تو را پیدا کنم» شاعر مرضیه تاجری و تصویرگر سارا علی‌بابایی و «یک گوشه از کار خدا» سروده سعیده موسوی‌زاده با تصویرگری سیده‌زهرا نبئی.

این مجموعه شعر برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط