سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
توجه مقام معظم رهبری به جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران/ راهنمای تهران‌گردی تاریخی انقلابی

مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده بودند که با تالیف کتاب‌هایی، شناسنامه انقلابی تهران می‌تواند قابل بازخوانی و ارائه مجدد باشد. در این راستا فرمایش رهبری بهانه‌ای شد تا در سال ۱۴۰۳ کتاب «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» به قلم حمید سبحانی صدر در انتشارات امیرکبیر به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: این انتشارات از نظر زیرعنوان‌های موضوعی در سال جدید به یک حوزه جدید می‌پردازد. در این راستا شناسنامه تاریخی انقلابی شهر تهران تدوین می‌شود که بهانه این کار توضیحات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال پیش است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که هویت شهرها را با شناسنامه‌های تاریخی این شهرها بر مبنای اسناد و نقش مکان‌های مختلف و رویدادهای مختلف در این شهرها باید شناخت.

عباسی بیان کرد: تهران ظرفیت بسیار جدی در این حوزه دارد، مقام معظم رهبری تاکید کردند که با تالیف کتاب‌هایی از این دست شناسنامه انقلابی تهران می‌تواند قابل بازخوانی و ارائه مجدد باشد. در راستای فرمایش رهبری بهانه‌ای شد تا در سال ۱۴۰۳ کتاب «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» به قلم حمید سبحانی صدر در انتشارات امیرکبیر به نتیجه برسد.

وی در ادامه گفت: کتاب «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» کتابی ویژه است از این نظر که می‌تواند به عنوان راهنمای تهران‌گردی تاریخی انقلابی مورد استفاده قرار بگیرد. در این کتاب مکان و رویدادهای مختلف مثل مساجد، مدرسه‌ها و حوزه تهران، تکایا، حسینیه‌ها و خانه‌ها به تفکیک با جزئیات و یا حتی یک نشانی اولیه که مخاطب عام هم بتواند آن را پیدا کند، قابل دسترسی است. یعنی اگر درباره مدرسه سپهسالار قدیم صحبت می‌کنیم، مشخصاً در کتاب ارجاع شده که در چه منطقه‌ای قرار دارد. پیشینه تاریخی هم مشخص است.

مهران عباسی بیان کرد: «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» کتاب قابلی است چون با جزئیات به تاریخ انقلابی تهران پرداخته است. امیدواریم بتوانیم این مجموعه را با پرداختن به مفاخر مدرسه صدر که یکی از مدارس معتبر علمیه و جریان‌ساز بوده است، ادامه بدهیم.

توجه مقام معظم رهبری به جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران/ راهنمای تهران‌گردی تاریخی انقلابی

کتاب «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» تالیف حمید سبحانی صدر که از سوی انتشارات امیرکبیر راهی بازار چاپ و نشر شد، در دو بخش به بیان تاریخ حوزه تهران می‌پردازد.

بخش اول این کتاب ماهیت‌شناسی حوزه تهران که در آن به جریان‌شناسی، آسیب‌شناسی، حوزه حکمی و تاریخ سیاسی حوزه تهران در دوران معاصر پرداخته شده است.

بخش دوم کتاب «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» به مکان رویدادهای حوزه تهران، که در این بخش ۱۲۶ نقطه از مکان‌های حوزه تهران شامل مدارس علمیه کهن، برخی از مساجد کهن و تاریخ‌ساز و تعدادی از حسینیه‌ها و تکایا و خانه‌های علما معرفی شده است. این معرفی شامل تاریخ شکل‌گیری مکان، بانی و واقف، عالمانی که در آن به تحصیل، تدریس، تبلیغ و اقامه جماعت پرداخته‌اند و حوادث تاریخی آن از آغاز تا دوران نهضت امام خمینی (ره) است.

این اثر ۲۱۱ منبع دارد و در آن برای نخستین بار نقشه‌های تهران قدیم برای شناسایی مکان رویدادهای دینی و حوزوی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط