دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
روایتی از زندگی ابراهیم خلیل‌الله در «دوست خوب خدا»

کتاب نوجوان «دوست خوب خدا» به قلم مسلم ناصری منتشرشده در انتشارات جمال، متشکل از چندین داستان کوتاه پیرامون زندگی حضرت ابراهیم (ع) است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فهیمه ایمانی، مربی کتابخوانی و مروج کتاب کودک و نوجوان: یکی از مسائل مهم پیرامون ذائقه‌سازی مطالعاتی نوجوانان، آشناکردن آن‌ها با بهترین نمونه‌های ادبیات نوجوان مناسبتی است. امروز روز عید قربان است و این عید، یکی از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‌رود؛ بنابراین خوب است نوجوانان از طریق آثار مکتوب مناسب و متناسب با گروه سنی خود با این عید مبارک و شخصیت والامقام خلیل‌الله، حضرت ابراهیم (ع) آشنا شوند.

مسلم ناصری، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که آثار موفقی در زمینه ادبیات مذهبی دارد، کتابی با عنوان «دوست خوب خدا» را منتشر کرده است. این کتاب متشکل از چندین داستان کوتاه پیرامون زندگی حضرت ابراهیم (ع) است. می‌توان قائل به این بود که داستان‌های ابتدایی این کتاب از حیث زمانی پیوستگی دارند. ماجرا از پیش از تولد حضرت ابراهیم (ع) آغاز می‌شود. زبان اثر بسیار صمیمی و روان و متناسب گروه سنی (د) است. نحوه روایت این داستان‌ها به حدی زیبا و جذاب است که نمی‌توان کتاب را رها کرد.

عموماً آثاری که دارای روایت‌های مستقل و مجزا هستند، به سختی پیوستگی و جذابیت را به طور مستمر برای مخاطب حفظ می‌کنند؛ اما در این کتاب علی‌رغم اینکه داستان‌ها مستقل‌اند، مخاطب با مطالعه هر داستان کوتاه، مشتاق داستان بعدی است. چه بسا اگر این کتاب دارای داستان‌های کوتاه بیشتری بود باز هم مخاطب به همین اندازه مشتاق مطالعه می‌شد. نویسنده در طول روایت، مخاطب را منفعل نمی‌پندارد و در خلال متن از او سوال می‌پرسد و او را خطاب قرار می‌دهد. قطعاً این ویژگی پسند نوجوانان واقع می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این اثر لقب «دوست خوب خدا» است که برگردان خلیل‌الله است. این عنوان در طول روایت تکرار می‌شود و مخاطب به خوبی با مفهوم آن انس می‌گیرد؛ حتی در طرح جلد انتشارات جمال، عنوان در قابی به شکل سه بعدی درج شده است. عنوان اثر بسیار متناسب با محتوا است. در طول داستان، نویسنده تنها به ذکر و تکرار این نام اکتفا نمی‌کند؛ بلکه در مسیر درونی‌سازی این عنوان برای مخاطب تلاش می‌کند. دوست خدا بودن در سراسر داستان با مفهوم «توکل» درهم تنیده شده است. مادر حضرت ابراهیم (ع) برای عبور از بحران‌ها با توکل بر خدا به دوست خدا بودن اشاره دارد. در خلال این بحران‌ها و امتحانات زندگی حضرت ابراهیم (ع)، توکل به خوبی بیان می‌شود. دوستی با خدا از قبل از تولد حضرت ابراهیم (ع) مطرح می‌شود. نویسنده بدون اینکه مستقیماً به توکل اشاره کند، در ارتباط حضرت ابراهیم و خانواده‌اش با خداوند، آن را به مخاطب نشان می‌دهد. نکته مهم این عنوان مناسب، پایان‌بندی متناسب با عنوان است. در انتهای کتاب دوست خدا که سال‌ها با یاد خدا زندگی کرده بود، دلش می‌خواست نزد او برود.

این کتاب شامل ۱۰ داستان کوتاه است که در عنوان بیشتر این داستان‌های کوتاه عنوان «دوست خدا» به کار برده شده است؛ حتی برای پرداخت بیشتر این عنوان در عنوان دیگری به «دشمن خدا» اشاره شده است که منظور از آن، نمرود، پادشاه وقت است. به کمک این داستان‌ها، نوجوان با اتفاقات اصلی و کلی زندگی پیامبر خدا (ص) آشنا می‌شود و در این زمینه، شروع اولین داستان با توصیف شهری است که پدر و مادر حضرت ابراهیم در آن زندگی می‌کردند، در ادامه نیز نوجوان با پدر، مادر و عموی حضرت ابراهیم آشنا می‌شود. بخش اصلی این روایت‌ها معرفی شخصیت ایشان و ارتباط آن حضرت با خدا محسوب می‌شود.

کتاب «دوست خوب خدا» نوشته مسلم ناصری است و انتشارات جمال، آن را در ۶۴ صفحه و مناسب گروه سنی د منتشر کرده است. تصویرگری این کتاب نیز اثر وحید خاتمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط