دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در پی درگذشت محمدرضا ریاضی

مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درگذشت پیشکسوت خوش‌نام میراث‌فرهنگی محمدرضا ریاضی را به مردم فرهنگ دوست و جامعه میراث‌فرهنگی ایران تسلیت گفت.

پیام تسلیت دکتر مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پی درگذشت پیشکسوت خوش‌نام میراث‌فرهنگی محمدرضا ریاضی
دکتر مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درگذشت پیشکسوت خوش‌نام میراث‌فرهنگی محمدرضا ریاضی را به مردم فرهنگ دوست علی‌الخصوص جامعه میراث‌فرهنگی ایران تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است؛

از شمار دو چشم یک تن کم
از شمار خرد هزاران بیش

چراغ خرد را خاموشی نیست و حیات روشن و نورانی آنان را که شمع دانش و پژوهش برمی‌افزورند، خزانی نیست. بهار وجودطلایه‌داران علم همواره به گل نشسته و از شمیم قلم آنان هر دم مشام‌ها تازه می‌شود و چشمه‌ساری از تلاش آنان می‌جوشد، که تشنگان را همواره سیراب می‌سازد. علم را خزانی نیست و وجود عالمان رویین تن در برابر برگ‌ریزان مرگ است.

میراث‌داران در طول عمر خود، از جان شیرین خویش می‌گذرند، تا با حفظ میراث گذشتگان، آن را به نسل آینده بسپارند، چون باغبانی که در حفظ باغی می‌کوشد که شاید عمرش کفاف استفاده از سایه آن درخت، را ندهد.

محمدرضا ریاضی، از میراث‌داران سخت‌کوش کشور و عضو توانای جامعه فرهنگی و سازمان میراث‌فرهنگی که عمر کوتاه اما پر بارخود را در تلاش برای مطالعه فرهنگ ایرانی سپری ساخت و یادگارانی ازرشمند در قالب پژوهش، کتاب و مقاله از خود بر جا نهاد، که پرتو جاودان معرفت، آگاهی و خرد را بر خاک پاک ایران می‌پراکند. میراث او عشق به ایران و تلاش در مسیر علم و پژوهش بود. از بذری که او واژه واژه بر زمین پژوهش پراکند، درختانی تناور سربرخواهند کشید. پیام این میراث‌دار عزیز که ناگاه رخ در نقاب خاک پنهان کرد، پیام دوستی و وحدت مردم ایران بود و راهی که او در مسیر پژوهش پیمود، مسیری را در شناخت عمیق فرهنگ ایرانی گشود که آیینه وحدت ایرانیان است.

محمدرضا ریاضی افزون بر فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه تاریخ هنر، در کارنامه حرفه‌ای خود ریاست کتابخانه موزه ملی ایران، عضویت در شورای پژوهشی موزه ملی ایران، نماینده سازمان میراث‌فرهنگی در کمیته حافظه جهانی یونسکو و مدرس تاریخ هنرایران و جهان در دانشکده‌های هنر دانشگاه تهران، الزهرا، شهید بهشتی (بنیاد ایرانشناسی)، دانشگاه هنر، مرکز آموزش عالی میراث‌فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان را داشته و بیش از ۷۰ کتاب و مقاله در مورد هنر و تمدن ایران و جهان به نگارش درآورده است.

کتاب‌های «فهرست نسخ خطی موزه ملی ایران»، «کتاب اصفهان»، «راهنمای موزه ملی ایران»، «فهرست نسخ خطی پزشکی کتابخانه‌های سازمان میراث‌فرهنگی»، «سیر پژوهش‌های فرانسویان در ایران»، «فرهنگ مصور اصطلاحات هنر ایران»، «ترجمه کتاب طرح‌های اسلامی»، کتاب «طرح‌ها و نقوش پارچه‌ها و لباس‌های ساسانی»، «آثارخانه در ایران»، «فرهنگ مصور نگاره‌های ورزشی»، «تاریخ هنر جهان» از جمله آثار این نویسنده و پژوهشگر هنری است.


با نهایت اندوه و تاسف، درگذشت این فرهیخته توانا و عاشق میراث، فرهنگ و هنر، را به مردم فرهنگ دوست علی‌الخصوص جامعه میراث‌فرهنگی ایران و همسر گرامی ایشان سرکار خانم دکتر آرمان شیشه‌گر و دختران گران‌قدرش تسلیت گفته و برای او آمرزش وآرامش الهی را در حیات پس از مرگ از خداوند متعال آرزو می‌کند. در وداع با این باستان‌شناس فرزانه سخن سهراب را تکرار می‌کنیم:
مرگ پایان کبوتر نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها