جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
مهمانی ظهر جمعه به صرف ترانه‌های «بود و بود و بود»

در این مطلب به معرفی کتاب‌های صوتی «بود و بود و بود» سروده افسانه شعبان‌نژاد و شکوه قاسم‌نیا از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کودکان دنیای قصه‌های تخیلی را دوست دارند. افسانه شعبان‌نژاد در کتاب «بود و بود و بود …(۱)» تلاش کرده است با بیان چند قصه کوتاه به زبان ساده و شعرگونه کودکان را با خود و با دنیای تخیل همراه سازد. در تمام قصه‌های کتاب، سه شی یا سه حیوان حضور دارند که هر کدام به کسی یا چیزی تعلق دارند. کودک در حین خواندن قصه، در تخیلات خود، با این اشیا یا حیوانات همراه می‌شود و خود را جای آن‌ها می‌گذارد و جایگاهی تخیلی برای خود می‌یابد.

کتاب «بود و بود و بود …(۱)» سروده افسانه شعبان‌نژاد با تصویرگری اکبر نیکان‌پور که شامل ۱۰ قطعه شعر است در ۲۸ صفحه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان ۴ تا ۹ سال منتشر شده است. این اثر برای کودکان، صوتی نیز شده است. علاقه‌مندان می‌توانند به نسخه صوتی این کتاب که در سکوهای اینترنتی عرضه کتاب الکترونیک و صوتی موجود است، گوش بسپارند و علاوه بر شنیدن ترانه‌ها با صدا و روایت آزاده مقدم، از موسیقی‌های خاطره‌انگیز کودکانه‌ای هم که در کنار آن پخش می‌شود لذت ببرید.

عناوین این ترانه‌ها عبارت‌اند از:

«سه تا آدم‌برفی»، «سه تا نخود»، «سه تا کلاه»، «سه تا کرم شب‌تاب»، «سه تا ملخ»، «سه تا گرگ»، «سه تا قورباغه»، «سه تا تیله»، «سه تا دیگ» و «سه تا گلدان».

در بخشی از شعرهای این کتاب صوتی می‌شنویم:

بود و بود و بود، سه‌تا کرم شب‌تاب بود./اوّلی چراغ یه اتاق شد./دومی آتیش یه اجاق شد./سومی گفت من که از اینجا می‌رم / اون بالا بالا می‌رم./ مسافر ابرای پاره پاره شد./ به آسمون رسید و ستاره شد.

شعرهای کودکانه مفاهیم بسیاری را در خود جای می‌دهند. شکوه قاسم‌نیا در کتاب «بود و بود و بود …(۲)» شعرهایی با موضوعات گوناگون را در قالبی متفاوت عرضه کرده است. در هر شعر این کتاب، درباره هر موضوعی، سه اتفاق مطرح شده است. مثلاً سه دانه گندم، سه تا نهنگ، سه تا سیب، و سه تا سبد که هر کدام ماجراهای متفاوتی را تجربه می‌کنند. نیروی تخیل کودک شما، با خواندن این شعرها تقویت می شود و او نیز توانایی بروز ایده‌های خود را پیدا می‌کند.

کتاب «بود و بود و بود …(۲)» سروده شکوه قاسم‌نیا با تصویرگری ثنا حبیبی‌نژاد نیز که شامل ۱۰ قطعه شعر است در ۲۸ صفحه به کوشش انتشارات کانون پرورش فکری برای کودکان ۴ تا ۹ سال منتشر شده است. نسخه صوتی این اثر نیز تولید و عرضه شده است.

عناوین این ترانه‌ها عبارت‌اند از:

«سه تا آب‌نبات»، «سه تا پیشی»، «سه تا طناب»، «سه تا گندم»، «سه تا سنگ»، «سه تا سیب»، «سه تا سبد،»، «سه قطره بارون»، «سه تا کلاغ» و «سه تا بزغاله».

در بخشی از شعرهای این کتاب صوتی می‌شنویم:

بود و بود و بود، سه‌تا دونه‌ی گندم بود / اوّلی رو مورچه برد / دومی رو جوجه خورد / سومی رفت و زیر خاک قایم شد / بارون اومد، خسته بود و خوابش برد / بیدار شد و سر کشید از توی خاک / یه خوشه‌ی طلایی شد روی خاک / یه دونه بود هزار هزار دونه شد / نونِ توی سفره‌ی هر خونه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط