چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
استفاده از کتاب صوتی می‌تواند زمان‌های خانوادگی را بهینه کند

مجری نام‌آشنای تلویزیون و گوینده کتاب‌های صوتی گفت: در زمان‌هایی که در کنار هم هستیم می‌توانیم از کتاب‌های صوتی استفاده کنیم، آن‌ها را در کنار هم بشنویم، لذت ببریم، درس‌های آن را یاد بگیریم و بعد در مورد موضوعات آن، باهم گفت‌وگو کنیم.

گیتی خامنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره اهمیت استفاده از کتاب‌های صوتی برای خانواده‌ها علی‌الخصوص کودکان و نوجوانان، بیان کرد: اجازه بدهید صحبتم را با مثالی از واقعیت زندگی مطالعاتی خودم شروع کنم؛ من در سه ماه گذشته حدود ۲۰۰، ۳۰۰ کتاب صوتی گوش کرده‌ام. اگر قرار بود به جای کتاب صوتی، از کتاب‌های متنی استفاده کنم و آن‌ها را تورق کنم، احتمالاً نمی‌توانستم درحالی که ظرف می‌شویم، رانندگی می‌کنم یا شب‌ها قبل خواب، از این کتاب‌ها استفاده کنم. درنتیجه، یقیناً تعداد کتاب‌هایی که در طول یک ماه می‌توانستم بخوانم بسیار کمتر از این عدد می‌شد.

او افزود: نسل جدید ما نیز که مجبورند خودشان را با این میزان از سرعت دنیا، مطابقت دهند، می‌توانند با استفاده از کتاب‌های صوتی فرصت مطالعه‌کردن کتاب‌های بیشتری را به خود دهند. خوب است که والدین نیز به این امر توجه داشته باشند و بدانند که ما می‌توانیم با استفاده از همین کتاب‌های صوتی، زمان‌های خانوادگی‌مان را نیز بهینه‌سازی کنیم؛ برای مثال در زمان‌هایی که در کنار هم هستیم یا برای سفررفتن در یک ماشین کنار هم نشسته‌ایم، می‌توانیم از کتاب‌های صوتی استفاده کنیم، آن‌ها را در کنار هم بشنویم، لذت ببریم، درس‌های آن را یاد بگیریم و بعد در مورد موضوعات آن، باهم گفت‌وگو کنیم، به جای پرکردن زمان بچه‌ها با صحبت‌کردن راجع‌به دیگران، مسائل تکراری یا مسائلی که به درد هیچ‌کدام از ما نمی‌خورد. یقیناً اگر پدرها و مادرها این مهارت را در خود و خانواده‌شان پرورش دهند، علاوه بر دیدن تأثیرات مثبت آن برای خانواده خود و لذت‌بردن از فعالیت مشترک خانوادگی که ایجاد کرده‌اند، سرانه مطالعه را نیز بالاتر خواهند برد. به عقیده من این‌ها بخشی از مزایایی است که استفاده از کتاب صوتی، می‌تواند برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها داشته باشد.

این گوینده کتاب‌های صوتی در مورد اینکه «استفاده از افراد نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان برای صوتی‌کردن کتاب‌های این حوزه، چه تأثیراتی را به همراه خواهد داشت؟» توضیح داد: من خیلی به این اعتقاد ندارم که یقیناً افرادی که برای شنیده‌شدن نام‌شان و دیده و شنیده‌شدن‌شان، خوش‌شانس‌تر بوده‌اند، توانمندی بیشتری نیز نسبت به سایرین دارند. برنامه‌ای که به‌تازگی برای شبکه امید ضبط کرده‌ایم، «مجری نو» نام دارد. من یکی از داوران این برنامه بودم و از آن یاد گرفتم که نوجوانان و جوانان توانمندی در گوشه و کنار وطن‌مان داریم که بسیار توانا هستند؛ ولی ناشناس مانده‌اند و فرصت دیده و شنیده‌شدن را پیدا نکرده‌اند. من در افرادی که هم‌سن‌وسال شما هستند و به این حوزه علاقه‌مندند، استعدادها و صداهای فوق‌العاده توانمندی را دیده‌ام که مطمئنم به زودی اتفاقات خوبی را رقم خواهند زد؛ بنابراین فکر می‌کنم یکی از فرهنگ‌سازی‌هایی که ما بزرگ‌ترها موظف‌ایم آن را رعایت کنیم و به کودکان خود نیز آموزش دهیم این است که خود را محدود نکنیم به اسم‌های بزرگ، عکس‌های زیبای چشم‌پُرکُن و حرکت‌های فوق‌العاده‌ای که در دنیا بیشتر رنگ دارند و به توانایی‌ها و استعدادهای واقعی افراد توجه بورزیم.

گیتی خامنه در ادامه گفت: من هیچ‌گاه با مقوله نام‌آشنابودن یا چشم‌پرکن‌بودن موافق نبوده‌ام و معتقدم که باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های واقعی را در وجود افراد، حتی گمنام‌ترین افرادِ دورترین مناطق تشخیص داد و از وجود آن‌ها نیز بهره برد؛ زیرا آن چیز که چشم‌پرکن‌تر است، لزوماً مؤثرتر نیست؛ اما هنگام بهره‌بردن از توانایی‌های افراد و ارزش‌گذاشتن بر کار آن‌ها - چه آن‌هایی که ناشناسند و چه آن‌هایی که چهره محسوب می‌شوند- فراموش نکنید که این افراد، علی‌الخصوص در حوزه کودک و نوجوان، باید چند مشخصه اصلی و مهم را در وجود خود داشته باشند. آن‌ها باید به خودی خود، بچه‌ها را دوست داشته باشند و اگر هم به لحاظ سنی از دنیای کودکی و نوجوانی فاصله گرفته‌اند، باید کماکان با تمرین و تکرار توانایی سفر به دنیای کودکی و تخیل آن دوران را در خود تقویت کنند تا بتوانند دنیای بچه‌ها را بهتر و بیشتر درک کنند و به این واسطه، تأثیرات بیشتری را در این حوزه از خود به جای بگذارند.

این قصه‌گوی توانای کودک و نوجوان در تکمیل صحبت‌های خود عنوان کرد: همه کسانی که می‌خواهند وارد کار در عرصه کودکان و نوجوان شوند، فکر می‌کنند شغل ساده‌ای است؛ زیرا مخاطب ساده و به دور از تغییر و پیچیدگی‌ای دارد و این کاری است که همه می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند؛ اما آن‌ها در اشتباه هستند؛ زیرا اتفاقاً دشوارترین کار، کار با کودک است. شما در این کار باید بتوانید پیچیده‌ترین مفاهیمی را که نیاز است یک کودک در سنین بالاتر با آن مواجه شود، به صورت ساده و کودکانه با او در میان بگذارید تا او بتواند این مفاهیم را درک کند. اگر گره‌هایی که در دوران کودکی باید به دستان توانمند هنرمندان حوزه کودک و نوجوان برای بچه‌ها باز شود، باز نشود، این گره‌ها در نوجوانی و بلوغ، سفت‌تر می‌شود و درنهایت در دوران بزرگسالی بازکردن‌شان غیرممکن می‌شود. آموزش فلسفه، خوب اندیشیدن و تفکر نقادانه به کودکان و نوجوانان امری بسیار مهم است. من افتخار این را داشتم که با صوتی‌کردن مجموعه کتاب‌های «پانچلو» از انتشارات مهرسا، در کتابخوانی کودکان و نوجوانان به شیوه کتاب صوتی، سهمی داشته باشم و یکی از امتیازات مثبتی که برای این انتشارات قائلم، همین انتخاب درست منابع و آموزش فلسفه و تفکر نقادانه در آثاری مانند «پانچلو»، به کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط