جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
از مراسم تشییع فرهاد نظری، کارشناس میراث‌فرهنگی تا بررسی کتاب «صبح شام»

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون بررسی دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب صحیح با مجموعه نُه‌جلدی کتاب «انتخاب صالحان»، انتشار کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین»، نقد و بررسی کتاب «صبح شام» در آستانه اربعین شهدای خدمت، مهم‌ترین توصیه‌های انتخاباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال همیشه شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون مراسم تشییع فرهاد نظری، مدیرکل اسبق دفتر ثبت آثار تاریخی، نمایش نسخه نفیسی از نهج البلاغه در کتابخانه و موزه ملی ملک، بررسی دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب صحیح با مجموعه نُه‌جلدی کتاب «انتخاب صالحان»، انتشار کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین»، نقد و بررسی کتاب «صبح شام» در آستانه اربعین شهدای خدمت، مهم‌ترین توصیه‌های انتخاباتی رهبر انقلاب اسلامی و بررسی هدف شهید بهشتی از ورود به عرصه فرهنگ در آستانه هفتم تیر بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

برای برخی وزارت میراث فرهنگی با سازمان دخانیات فرقی نمی‌کند

مراسم تشییع فرهاد نظری، مدیرکل اسبق دفتر ثبت آثار تاریخی، کارشناس میراث فرهنگی، پیشکسوتان مرمت، باستان شناسی، دوستداران میراث فرهنگی و بدون حضور مقامات ارشد وزارت میراث فرهنگی پیش از ظهر شنبه ۲ تیرماه در موزه ملی ایران برگزار شد. مهدی حجت، رئیس ایکوموس گفت: تعدادی از افراد در مجموعه میراث فعالیت می‌کنند که برای آنها فرقی نمی‌کند اگر به جای عنوان میراث فرهنگی، بزنند سازمان دخانیات یا هر چیز دیگری. آنها مدتی هستند و بعد هم می‌روند بدون اینکه تعلق خاطری به این حوزه داشته باشند.

نمایش نسخه نفیسی از نهج البلاغه در کتابخانه و موزه ملی ملک

نمایشگاه تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت عید غدیر به نسخه نفیسی از نهج البلاغه اختصاص یافت. در گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک مجموعه آثار مرتبط با امام علی (ع) بسیار است و این نشان از ارادت حاج حسین آقا ملک، واقف کتابخانه و موزه، به این امام بزرگوار داد. این آثار شامل نگارگری و هنرهای تزیینی، سکه‌های تاریخی منقوش به نام و ولایت ایشان و نسخه‌های خطی است. در مجموعه نسخه‌های خطی علاوه بر شرح و برگزیده، تعداد ۱۵ نسخه کامل و نسبتاً کامل از نهج‌البلاغه موجود است. نسخه‌های نهج‌البلاغه از قرن ششم تا چهاردهم هجری قمری کتابت شده‌اند.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب صحیح و حفظ سلامت فضای انتخابات ریاست جمهوری

مجموعه نُه‌جلدی کتاب «انتخاب صالحان» هرکدام سهم بسزایی برای روشن کردن هرچه بهتر راه به‌منظور انتخاب بهترین فرد مورد نظر در پست‌های مهم جهت ساخته شدن آینده‌ی بهتر کشورمان دارد.

کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین» منتشر شد

کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین» تالیف رشید خالدی و ترجمه مریم صالحی از سوی انتشارات جهان کتاب به بازار چاپ و نشر آمد.

دیپلماسی امیرعبداللهیان توطئه‌های داعش را نقش بر آب کرد

در آستانه اربعین شهدای خدمت، کتاب «صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه، خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» از انتشارات سوره مهر با تدوین محمدحسین مصحفی یکشنبه ۳ تیرماه در سی‌وهشتمین نشست نقد و بررسی کتاب پایگاه بزرگسال کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران نقد و بررسی شد. حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، حجت‌الاسلام میثم امرودی، مهدی رمضانی و عباس خامه‌یار در این نشست سخنرانی کردند.

اجازه ندهیم میراث نیاکان ما ایرانیان در ایران و جهان ایرانی کمرنگ شود

شاهین آریامنش رئیس گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن گفت: ما باید با برگزاری این همایش‌ها، هجمه‌های ایران‌ستیزانۀ برخی کشورها را که امروزه فزونی گرفته است، خنثی کنیم و اجازه ندهیم تا میراث نیاکان ما ایرانیان در ایران و جهان ایرانی کمرنگ شود.

«صبح شام» مستند و برشی از تاریخ معاصر ایران است / روایتی از سخت‌ترین و خشن‌ترین جنگ‌های جهان

عباس خامه‌یار با عنوان منتقد گفت: کتاب «صبح شام» سند گویا و تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر است. در این کتاب مسائل اخلاقی همچون ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی، امانت‌داری و از همه مهم‌تر عدم مصادره کار و فعالیت و همکاران رعایت شده است.

نگاهی به «شاخص‌های اقتصادی در دوره پهلوی» و ورود بازاریان به نهضت و انقلاب

کتاب دوم شاخص‌های اقتصادی در دوره پهلوی (دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰) با گردآوری حسین رضایی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

تأکید رهبر انقلاب بر حضور مردم در همه صحنه‌ها

کتاب «اخلاق انتخاباتی» گزیده بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مساله انتخابات است. مباحث این کتاب در چهار بخش آورده شده است. انتخابات مهم‌ترین عرصه نقش‌آفرینی مردم در صحنه حکمرانی است و حضور حداکثری و انتخاب صحیح از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مهم‌ترین توصیه‌های انتخاباتی رهبر انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب در کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» با توصیه به پرهیز از تخریب چهره کشور و تشویش اذهان عمومی می‌فرمایند: «اختلاف سیاسی و تفاوت دیدگاه مانعی ندارد اما خراب کردن یکدیگر، تخریب چهره کشور، خراب کردن ذهن مردم و چهره مسئولان دلسوز، اشکال دارد.

هدف شهید بهشتی از ورود به عرصه فرهنگ چه بود؟

آثار و تألیفات آیت‌الله بهشتی در کمال سادگی، قابل فهم و در عین حال با نوعی ذوق و سلیقه نوشته شده است. وی از معدود افرادی بود که در تدوین ایدئولوژی اسلامی به ویژه در زمینه حکومت نقش مؤثری داشت.

برگی از جنایات ظالمان در برابر مردم ایران

هفتم تیر روزی مهم و پرحادثه در تقویم تاریخ کشور عزیز ما ایران است در این روز، تلخی‌های بسیاری را از سر گذرانده و در حافظه خود ثبت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها