جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
قصه شیخ صنعان و دختر ترسا در اراک بازخوانی شد

مرکزی _ سی و هفتمین هفته تفسیر اشعار کتاب منطق الطیر یا مقامات طیور اثر شیخ فریدون محمد ابراهیم عطار نیشابوری در نشست انجمن ادبی اراک با تفسیر و تعبیر بخشی از اشعار قصه «شیخ صنعان و دختر ترسا» تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، این نشست ادبی که به مدرسی سید مهدی کتان فروش دنبال شد، ابیات بیت شماره ۱۳۷۳ صفحه ۱۳۴ از کتاب منطق الطیر اثر عطار نیشابوری با محوریت عاشق شدن «شیخ صنعان و چهار شرط وصال دختر ترسا» پیگیری شد.

مدرس این نشست ادبی گفت: انجمن ادبی اراک تاکنون در خوانش و تفسیر ابیات شاهنامه پژوهی، تفسیر کلیله و دمنه و.. تدریس انجام گرفته است. و امروز سی و هفتمین نشست است که به درس منطق الطیر یا مقامات طیور عطار نیشابوری پرداخته شده است.

کتان فروش افزود: این انجمن ادبی دنبال این است و سعی داریم بیشتر موضوعات کتاب‌هایی را در نظر بگیریم که شرح آنها در بازار کتاب در دسترس نیست.

وی ادامه داد: برای نمونه در بحث مثنوی مولانا؛ متون این کتاب به طور کامل توسط کریم زمانی تالیف و روانه بازار شده است. و دیگر نیاز به بحث و تفسیر و تعبیر این کتاب نیست. اما درحال حاضر کتابی نداریم که شرح منطق الطیر را به دست خواننده و علاقمندان بدهد. به خاطر همین فقدان؛ نیاز به استاد و طرح موضوع در نشست‌های ادبی دارد.

وی افزود: انتخاب موضوع این کتاب یعنی منطق الطیر هم به همین دلیل است یا انتخاب کلیله و دمنه. در این زمینه روی تک به تک بیت‌ها و لغات و واژه‌ها حتی دستور زبان کار می‌کنیم تا کاملاً برای علاقمندان معنا و مفهوم پیدا کند. و در نهایت در این زمینه، درکلاس ها و نشست ها نوعی هم افزایی ایجاد شود.

داستان شیخ «صنعان و دختر ترسا»

عطار نیشابوری این داستان را در قالب مثنوی و در ۴۰۹ بیت سروده است حکایت شیخ صنعان با این بیت‌ها آغاز می‌شود:

شیخ صنعان پیر عهد خویش بود / در کمال از هرچه گویم بیش بود

شیخ بود او در حرم ۵۰ سال / با مریدان چار صد صاحب کمال

او (شیخ صنعان) حدود پنجاه بار حج کرده بود و در کشف اسرار معنوی به مقام کرامت رسیده بود. وی چند شب پیاپی خواب می‌دید که مقیم روم شده و بر یک بت سجده می‌کند. او با مریدانش به روم سفر می‌کند و در آنجا دختر ترسایی (مسیحی) را می‌بیند و عاشق او می‌شود…

عطار نیشابوری در این قصه به خوبی یک قصه و افسانه را با واقعیت گره زده است. و هرگز بوی کهنه گی از آن به مشام وذهن انسان نمی رسد.

در پایان این نشست ادبی دو تن از شعرای اراکی به نامهای بهرام ادریسی و پروین دخت امینی آخرین سروده‌ها خود را خواندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها