یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
ششمین دوره «نشان شیرازه» برگزار خواهد شد

ششمین دوره «نشان شیرازه» در قالب بیست‌وچهارمین جشنواره صنعت چاپ برگزار و کالبد کتاب در دو بخش پیکره کتاب و اجزای کتاب ارزیابی می‌شود.

محسن یگانه‌کاری، دبیر بیست و چهارمین دوره جشنواره صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره صنعت چاپ، عنوان کرد: براساس آیین‌نامه جشنواره ملی صنعت چاپ در بخش انتخاب آثار چاپی برتر، محصولات چاپی به دو گروه تقسیم شده‌اند؛ گروه اول شامل کتاب و مطبوعات و گروه دوم شامل سایر محصولات چاپی غیر از کتاب و مطبوعات.

وی با بیان اینکه جشنواره هر سال فقط در یک گروه برگزار می‌شود، گفت: دوره برگزاری هر گروه دو سال یک‌بار یا دو سالانه است، جشنواره ملی صنعت چاپ در گروه کتاب و مطبوعات به نام «نشان شیرازه» نامگذاری و پنج دوره آن برگزار شده است و سال ۱۴۰۳ ششمین دوره آن برگزار می‌شود.

یگانه‌کاری افزود: یکی از برنامه‌های بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ برگزاری ششمین دوره از نشان شیرازه است، این جشنواره بدون در نظر گرفتن محتوای کتاب، صرفاً کالبد کتاب را در دو بخش پیکره کتاب و اجزای کتاب ارزیابی می‌کند.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف نشان شیرازه، توضیح داد: در بخش پیکره کتاب برترین طراحی کتاب تصویری، برترین طراحی کتاب مصور، برترین مدیر هنری، برترین ناشر حامی طراحی کتاب، برترین طراحی کتاب علمی آموزشی شناسایی و معرفی می‌شوند.

به‌گفته یگانه‌کاری، در بخش اجزایی کتاب نیز برترین طراحی گرافیک جلد کتاب، برترین طراحی گرافیک متن در صفحه‌آرایی، برترین طراحی گرافیک قلم متن، برترین تصویرسازی کتاب در کتاب‌های کودک و نوجوان، برترین کتاب غیرتصویری، برترین کتاب گویا و برترین طراحی کتاب الکترونیک شناسایی و معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیست‌وچهارمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ برگزاری جلسات آسیب‌شناسی با گروه‌های مختلف مخاطب جشنواره است، ادامه داد: سال گذشته سه جلسه آسیب‌شناسی برگزار شد، دو جلسه با اصحاب رسانه‌های چاپی و یک جلسه با داوران جشنواره بود. امسال نیز چهار جلسه دیگر برنامه‌ریزی شده که به موقع درباره هرکدام از طریق روابط‌عمومی جشنواره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دبیر بیست‌وچهارمین دوره جشنواره صنعت چاپ با طرح این موضوع که امیدواریم در این جلسات ضعف‌های جشنواره شناسایی و برای رفع آن‌ها راه حل‌هایی نیز ارائه شود، تاکید کرد: برای تغییرات جزئی یا اساسی در برنامه‌های جشنواره آماده پذیرش پیشنهادات فعالان حوزه چاپ هستیم و به این منظور در تارنمای دفتر امور چاپ امکانی را برای دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات همه دست‌اندرکاران حوزه چاپ پیش‌بینی خواهیم کرد که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به‌گفته وی، امسال بخش‌های جشنواره تغییری نکرده و غیر از بخش انتخاب آثارچاپی برتر که توضیح آن داده شد، دو بخش انتخاب افراد برتر و بخش علمی فرهنگی در جشنواره فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی و اجرا خواهند کرد که برنامه‌های هر بخش را دبیر آن اعلام خواهد کرد.

یگانه‌کاری با بیان اینکه براساس زمان‌بندی انجام شده قرار است مراسم اختتامیه جشنواره ملی صنعت چاپ، آذرماه ۱۴۰۳ برگزار شود، گفت: دبیران بخش‌های سه‌گانه و مدیران کمیته‌های اجرایی در بیست‌وچهارمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ تعیین شده‌اند که پس از ابلاغ احکام آن‌ها ازسوی رئیس جشنواره، معرفی خواهند شد.

وی افزود: فراخوان جشنواره، مردادماه ۱۴۰۳ منتشر می‌شود و برنامه‌های آن در هر سه بخش از اول شهریورماه آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها