یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
فضای دیپلماسی فرهنگی در دولت شهید رئیسی در بالاترین سطح قرار گرفت/ تاسیس نمایندگی‌های فرهنگی جدید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما توانستیم در کشورهای منطقه تاجیکستان، ترکمنستان آذربایجان، ترکیه و عراق ارتباط را برقرار کنیم. با رفت و آمدهای متعدد در این نزدیک به ۳ سال فضای دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح قرار گرفت و دولت نسبت به این مسئله اهتمام جدی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای خدمت و همزمان با سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» و ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ در حسینیه الزهراء (س) مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: سال اولی است که دهه اول تیرماه به نام دیپلماسی فرهنگی نامگذاری شد و در سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به این مناسبت تبریک مضاعف به حضور مجاهدان این عرصه دارم.

وی افزود: در سیر شکل‌گیری سازمان، شاهد عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم. در آن زمان بیش از دو سال با حضور نهادهایی که در آن زمان کار می‌کردند، نشست کارشناسی برای امر مهم دیپلماسی تشکیل شد. رهبر معظم انقلاب فراخوان دادند، سخنان را شنیدند و در انتها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت. این سازمان از نادر مجموعه‌هایی از دولت است که اساسنامه آن به تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی ساری و جاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این سازمان برای ایشان اهمیت بسیار داشت. اکنون هم فرآیند تعیین رئیس این سازمان همین حساسیت معظم له را می‌طلبد. این سازمان برای یک ماموریت مهم و بی بدیل تاسیس شد و سابقه کار نزدیک به سی سال نشان می‌دهد که همه اهداف محقق شده است. دولت‌ها اهتمام لازم را نشان داده‌اند یا خیر بحثی جداست.

محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد: امسال به دلیل نگاه خاصی که دولت آیت‌الله شهید به این حوزه داشتند، بودجه سازمان به بالای دو هزار میلیارد رسیده است و در این باره مصمم بودیم. مدیران و رایزنان فرهنگی امسال آماده یک جهش بزرگ بودند. تاسیس نمایندگی‌های جدید، تقویت نیروی انسانی قوی و ارتقای پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی از جمله برنامه‌هاست.

وی افزود: در سفر آخر با رئیس جمهور شهید به پاکستان وقتی بیان شد که ۶ خانه فرهنگ در این کشور داریم و فعالیت‌های انجام شده بیان شد، ایشان با یک شعف و شوقی از این توان فرهنگی موجود یاد می‌کردند که باعث سربلندی ما شده بود. ما در دولت به حوزه تعاملات اقتصادی با همسایگان اهمیت می‌دادیم و روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را احیا کردیم. چندین سال با ترکمنستان و تاجیکستان دچار تنش شده بودیم ولی روابط شکل گرفت و همپای این بحث حوزه فرهنگی مطرح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همچنین توانستیم در کشورهای منطقه تاجیکستان، ترکمنستان آذربایجان، ترکیه و عراق ارتباط را برقرار کنیم. با رفت و آمدهای متعدد در این نزدیک به ۳ سال فضای دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح قرار گرفت و دولت نسبت به این مسئله اهتمام جدی داشت. گاهی اگر توجه به سازمان با تاخیر مواجه می‌شد شهید امیرعبداللهیان شخصاً پیگیری می‌کرد و موضوع حل می‌شد. اجلاس رایزنان بعد از نزدیک به ۱۰ سال با حضور رئیس جمهور تشکیل و در این اجلاس به نکات مهمی اشاره شد. بنای ما گشودن گره و حل مسائلی بود که با آن روبه‌رو بودیم و باید باز می‌شد.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: امروز یک روز را به نام دیپلماسی فرهنگی در تقویم نامگذاری کردیم و این نام جایگزین نام دیگری در تقویم شد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها کارآمد بود. در این دولت روابط دیپلماسی وابسته به چند کشور خارجی نبود و با همه دنیا ارتباط گرفتیم.

وی افزود: در شانگهای و بریکس وارد شدیم. امسال پیش‌بینی کردیم که چند جشنواره را با کشورهای عضو شانگهای آغاز کنیم. نصف دنیا در بریکس حضور دارد، به دنبال تعاملات در بریکس بودیم. اگر بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلاً در چرخه نمایش فیلم در چین حضور داشته باشیم، موفق خواهیم بود. البته این کار انجام شده است. در وزارت خارجه کمیته تشکیل شد و در روابط فی‌مابین پیگیری شد. پویانمایی در روسیه به نمایش درآمد و دو و نیم میلیون دلار فروخت و اقتصاد فرهنگ و هنر را ارتقا داد. موضوع گسترش صادرات فرهنگی یکی از بزرگترین شعارها بود. برای این کار زحمت کشیده شد و اتفاقات مهمی افتاد که ان‌شاءالله باید ادامه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در یک جهش بزرگ قرار گرفته و این افتخار بزرگی است. البته همکاران ساعی و پرتلاش و متخصصی داریم که حضور آنان ارتقای کار را به دنبال داشت. ان‌شاءالله مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. این دولت کارآمدی دولت دینی را به اثبات رساند. تعبیر سعادت در نگاه اندیشمندانه از فارابی و غزالی تا امام خمینی (ره) تلاش برای سعادت مردمان در دنیا و آخرت است که در بستر فرهنگ باید شکل بگیرد. خرد و فرهنگ از افتخارات در دولت شهید ما بود.

وی در پایان سخنانش گفت: اگرچه کوتاه بود و ما از غافله دوستان و عزیزان شهید جا ماندیم. آنها خوشحال هستند و ما منتظر بشارت آنها در پیوستن هر چه سریع‌تر به این کاروان شهدا هستیم. خداوند برای همه شما خیر کثیر نازل کند، فزونی ببخشد و همه ما از دعای خیر شهدا، امام شهدا و حاج قاسم سلیمانی عزیز بهره‌مند باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها