پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
جایزه در پی رفع نواقص است/ شأن نویسندگان حفظ شود

علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: برخی نقدها به اختتامیه سال گذشته وارد است هر چند آنچه روی داد خارج از اراده برنامه‌ریزان اختتامیه بود، اما بیان مسائل برای این است که نقاط ضعف برطرف شود.

سردار مهدی امیریان، رئیس بنیاد ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طرح انتقاداتی به نحوه برگزاری اختتامیه بیست و یکمین کتاب سال دفاع مقدس گفت: درباره اختتامیه سال گذشته ناشران و نویسندگان در فضای بازی که ایجاد شد، انتقادات خودشان را بیان کردند.

او افزود: هر برنامه‌ای حتماً نقاط قوت و ضعف وجود دارد، شاید برخی از نکات قابل بحث و تأمل بود، اما همه مواردی که مطرح شد، کارشناسی شده و مبنایی نبود. به طور قطع هر رویدادی که برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی، ساماندهی و تصمیم‌گیری برای چگونگی اجرای آن از ماه‌های قبل انجام خواهد شد. به این شکل نیست که خلق‌الساعه برای نحوه اجرای برنامه تصمیم‌گیری شود.

رئیس بنیاد ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد: شاید نیاز باشد که یک جلسه مشخص درباره نحوه اجرای روز اختتامیه دوره گذشته برگزار شود که چه نکاتی وجود داشت که آن نقدها و نکات قابل بحث و بررسی است، اما بعضی موارد هم خیلی وارد نبود. هر چند که سال پیش من ۱۵ روز پیش از برگزاری اختتامیه حکم گرفتم و مسئولیت بنیاد ادبیات و تاریخ به من سپرده شد، اما با این همه مسئولیت با من بود و حتماً نکات ضعفی در برنامه وجود داشت، اما از نکات قوت غفلت شد.

سردار امیریان گفت: به نظرم نسبت به برنامه‌های کتابی در طول سال که دیدیم قدری به نقد آن‌ها کم توجهی شد. اما در جایزه کتاب سال دفاع مقدس تنها به نقد نقاط ضعف اکتفا و نقاط قوت نادیده گرفته شد. این رویکرد مظلومیت حوزه دفاع مقدس را نشان می‌دهد. من در اختتامیه جشنواره کتاب سال هم شرکت کردم و تعدد جوایز در آنجا را دیدم. به نظرم در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس تعدد جوایز بیشتر بود. این موضوع را به دبیر علمی و اجرایی آن متذکر شدم. چون برنامه اختتامیه ظرفیتی دارد که چه تعداد روی سن بیایند و چه تعداد تقدیر شوند. این نکات عرض شد و صورت‌جلسه آن هم موجود است.

او ادامه داد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت، ۶۰ نفر تا روی سن بیاید و جایزه را بگیرند و برگردند، تقریباً دو سه دقیقه زمان می‌برد، حالا حساب کنید برنامه چه‌قدر طول خواهد کشید اگر فقط به منتخبان جایزه داده شود! ضمن اینکه چنین برنامه‌ای از حوصله جمع خارج است، اما با این همه بعضی موارد وارد است. حالا اگر بخواهیم درباره بیست و دومین جایزه کتاب سال دفاع مقدس صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره کنم که در چندین جلسه در خدمت استاد فروغی و محمد عبداللهی بودیم درباره مسائل سال گذشته صحبت کردیم و همین الان در یادداشت‌های من نقاط قوت و ضعف جلسه اختتامیه پارسال هست.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بیان کرد: در جایزه امسال نقاط ضعف سال گذشته بررسی شده از تعیین زیرشاخه‌ها و گروه‌های داوری مورد بررسی قرار گرفت تا ضعف سال گذشته مرتفع شود. هر چند وقتی دو هزار کتاب بعد از پالایش اولیه وارد روند داوری می‌شود، تعداد آثار برتر را نمی‌توان کاهش داد. مثلاً ۱۰ نفر را به جای ۶۰ نفر برگزید. بنابراین تعداد برگزیدگان باید نسبت منطقی و عاقلانه‌ای با آثاری که وارد جشنواره می‌شود، داشته باشد. بهتر است با یک برنامه‌ریزی دقیق آن را در بخش‌های مختلف تقسیم کرد. این بررسی و تعامل نشان می‌دهد که تلاش ما در جایزه کتاب سال دفاع مقدس ارتقای آثار آن است نه این‌که موجب مهجوریت و مظلومیت آن بشویم یا بهانه‌ای پیدا کنیم که بغض مانده از موضوعات دیگر را بر سر کتاب دفاع مقدس خالی کنیم.

احترام به نویسنده بالاتر از اهدای جایزه

نصرت‌الله محمودزاده، مولف و پژوهشگر نیز اشاره کرد: آنچه دغدغه خبرنگار در طرح این پرسش است نگاه به کاستی جایزه کتاب سال از حوزه رسانه است. در اینجا احترام و شأن نویسنده و پژوهشگری مطرح است که از دورترین نقطه کشور به تهران آمده تا در مراسم اختتامیه شرکت کند. هیچ نویسنده و مولفی محتاج جایزه نقدی نیست و حفظ احترام نویسنده و پژوهشگر مهم‌تر از هر امری است.

برخی نقدها به جایزه وارد است

علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد نشر و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس گفت: درباره مسائل اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس با سردار امیریان در یک دو جلسه صحبت شد. برخی نقدها وارد است هر چند آنچه روی داد به شکلی بود که خارج از اراده برنامه‌ریزان اختتامیه بود و بعضی مسائل حاشیه‌ای هم بر برنامه افزوده شد، اما بیان مسائل برای این است که نقاط ضعف برطرف شود و طرح این پرسش دلسوزی شما را می‌رساند.

او ادامه داد: من یک پیشنهاد دارم که دبیرعلمی و دبیر اجرایی می‌توانند روی آن کار کنند که اختتامیه شبیه همایش‌هایی برگزار شود که چندین بخش تشکیل شده است. از میان ۲۰ کتاب، چند اثر انتخاب و روی سن ارائه شود. به این شکل پژوهشگر و نویسنده‌ای که از دورترین نقطه کشور می‌آید، احساس کند که برای انتخاب و معرفی کتابش ارزش قائل شدند. پس از آن در روز اختتامیه تنها آثار شاخص را معرفی کنید و به این شکل دیگر کسی گله نمی‌کند.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ و نشر اظهار کرد: به نظرم چون یکی از کارکردهای جشنواره تقویت نویسنده است باید اثرش بررسی شود و نویسنده از نقاط ضعف و قوت کارش اطلاع پیدا کند. به شکلی که گفت‌وگویی انجام شود و تعاطی افکار صورت بگیرد. ضمن این‌که چون مراسم اختتامیه فشرده است برخی مشکلات پیش می‌آید که با برگزار کردن برنامه‌هایی پیش از اختتامیه می‌توان از بروز این اشکالات جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط