پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
از موزه‌ای که نیست شد تا جنگ به روایت دیپلمات‌ها

هفته‌ای که طی شد بر خلاف هفته‌های پیش حوزه فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت رویدادهای فرهنگی بسیاری را برگزار کرد که بخشی از آنها در گزارش هفتگی گلچین شده است.

سرویس فرهنگ و مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت حوزه فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت رویدادهای فرهنگی را برگزار کرد که اغلب آنها در زمینه کتاب بود؛ از رونمایی و فراخوان پوسترجایزه کتاب سال دفاع مقدس، جزئیات بخش جدید دوسالانه سردار سلیمانی، اولین گردهمایی سراسری معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت، معرفی و نقد کتاب «حرفه‌ای، روایت زندگی جواد شریفی‌راد» در هجدهمین عصرانه کتاب ژرفا، برگزاری رویداد روایت انتظار، خاطرات خانواده‌های آزادگان در حوزه هنری و… از هر کدام از این رویدادها برشی را انتخاب کردیم تا مطلع شوید که چه رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب دفاع مقدس و مقاومت روی داد.

جنگ به روایت دیپلمات‌ها

آزاده جهان‌احمدی، مولف و پژوهشگر گفت: در «در امتداد خط مقدم» خاطراتی آمده که بیان صادقانه‌ای است از آنچه برایشان اتفاق افتاده، اما حواس‌شان هم هست که نباید گفتارشان با قرائت رسمی از جنگ زاویه جدی و معنادار داشته باشد، چون دیپلمات هستند.

کمیسیون درس معارف دفاع مقدس

اولین گردهمایی سراسری معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت یکشنبه ۱۰ تیر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سالن خلیج فارس برگزار شد.

سردار یعقوب زهدی، معاون امور تخصصی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء گفت: درس دفاع مقدس که به همت شهید احمد سوداگر سال ۸۷ برنامه‌ریزی شد و در راستای تعاملاتی که با بخش آموزش عالی کشور صورت گرفت، بالاخره به مرحله به اجرا درآمد. من هم از همان موقع افتخار داشتم که در خدمت و معیت او بودم. کار مهم انتخاب و جذب استادان این درس در سراسر کشور به عهده بنده گذاشته شد که به اتفاق جمعی از پیشکسوتان ارتش و سپاه کمیسیون درس معارف دفاع مقدس تشکیل شد تا به امروز در حال فعالیت است.

روایت آنی تریسی از «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق»

کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت آتش و سپاه پاسداران ایران» تالیف آنی تریسی ساموئل با ترجمه دکتر محمد ملکی در نشر تاریخ ایران روانه بازار نشر شد. «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق»، نوشتۀ آنی تریسی ساموئل، پژوهشگر متخصص در تاریخ معاصر ایران و خاورمیانه، روایتی مستند و مستدل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از قدرتمندترین و برجسته‌ترین سازمان‌های تأثیرگذار در ایران است.

روایت موزه‌ای که نیست شد!

هجدهمین عصرانه کتاب روایت پیشرفت به کتاب «حرفه‌ای؛ خاطرات مرحوم جواد شریفی‌راد» پژوهش و مصاحبه مرتضی قاضی اختصاص داشت که به همت پژوهشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با حضور علی‌الله سلیمی، روزنامه‌نگار و منتقد و مرتضی قاضی، مولف و پژوهشگر یکشنبه ۱۰ تیر ماه برگزار شد.

مرتضی قاضی؛ پژوهشگر و مولف «حرفه‌ای؛ خاطرات مرحوم جواد شریفی‌راد» درباره انگیزه‌اش از مصاحبه و پژوهش این کتاب گفت: ماجرا به سال ۸۹ برمی‌گردد که من در روایت فتح کار می‌کردم. در این موسسه هم بخش تولید کتاب مطرح بود هم فیلم. در آنجا سید قاسم بخشی، فیلمبردار، مستندساز و از دوستان و همراهان مرتضی آوینی ایده‌ای طرح کرد تحت عنوان جنگ شهرها، منظور شهرهایی است که در زمان جنگ مورد اصابت موشک قرار گرفته بود. قاسم بخشی بعد از بمباران از شهرها فیلمبرداری کرده بود که در یکی از فیلمبرداری‌ها و ساخت مستند موضوع خنثی کردن موشک‌های مطرح می‌شود.

داوری مقالات در بخش جداگانه‌ای از جایزه سردار سلیمانی

حسن علایی، دبیر اجرایی سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت با بیان این‌که در این دوره مقالات در بخش جداگانه‌ای داوری خواهند شد، گفت: در این دوره مقالات در حوزه دفاع مقدس و مقاومت به عنوان یک اثر پژوهشی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: به همین دلیل برای مقالات پژوهشی فراخوان جداگانه‌ای اطلاع‌رسانی کرده‌ایم تا پژوهشگران و علاقه‌مندان در این بخش بتوانند با موضوعات متنوع ارائه شده، مقالات خود را تهیه و برای دبیرخانه ارسال کنند.

حضور غمبار ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه

جواد کامور بخشایش، پژوهشگر در نشست رونمایی از پوستر کتاب سال دفاع مقدس گفت: خرسندم که جشنواره بدون تاخیر در فراز و فرودهای سخت کشور روال خودش را می گذراند و امیدوارم فروغی، دبیر علمی جایزه بتواند با موفقیت آن را پشت سر بگذارد.

او ادامه داد: نکته نخست درباره ساختارمند شدن جایزه است که بتواند گامی درباره افزایش ارتقای آثار مظلوم دفاع مقدس داشته باشد. ما در نمایشگاه سعی کردیم که غرفه‌های ناشران دفاع مقدس را رصد کنیم که نتیجه غمبار بود که گزارش نهایی آن ارائه خواهد شد.

زندگی زنی به نام شیما در «پلاسما»

کتاب «پلاسما» نوشته فاطمه شایان پویا، داستان زندگی زنی به نام شیما است که در برهه‌های مختلف زندگی تلاش می‌کند جایگاه خود را در زندگی پیدا کرده و برای تحقق آن مبارزه کند. او متولد سال ۷۰ است. سال‌هایی که سیاست جمعیت در کشور تغییر کرده و شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر، در بسیاری از خانواده‌ها نهادینه شده بود. سال‌هایی که نسلی با نگرش‌هایی متفاوت به ایران تقدیم کرد. رمان با تردید در افشای یک راز در سال ۱۴۱۰ شروع می‌شود که به سال‌های گذشته زندگی شیما اشاره دارد.

پسرم عکس هزار تکه شده پدرش را از خود دور نمی‌کرد

همسر آزاده شعاع‌الدین فلاح‌دوست حال و هوای آن روزهایش را اینگونه شرح داد: در زمان اسارت به جاهای مختلف مراجعه می‌کردم، اما می‌گفتند که نشانی از اسیر بودنش پیدا نشده است. با پدر و خانواده در خانه بودیم که همسایه‌مان زنگ خانه را زد و گفت تلفن دارم. با خواهرم به خانه همسایه رفتیم. همسایه مراسمی در خانه داشت که همه جا پر از میهمان بود. تلفن را برداشتم و متوجه شدم دکتر باقری است بعد از احوالپرسی گفت «مشتلق بده» گفتم «باشه بگید چه خبره» گفت «تا مشتلق ندی نمی‌گم» گفتم «مشتلق میدم چه خبر شده؟» منتظر جواب بودم که یکباره گوشی را به همسرم داد و صدای همسرم را از آن طرف تلفن شنیدم که می‌گفت «طیبه جان…» وقتی خبر را به پدرم دادم گفت که بریم. برای دیدن همسرم به آدرسی که از آقای باقری گرفته بودم رفته بودیم که دیدم ماشین دکتر باقری آمد و همسرم هم روی صندلی جلوی ماشین دکتر نشسته است. پسرم که تا آن روز عکس هزار تکه شده پدرش را از خود دور نمی‌کرد به محض دیدن پدر، به آغوش او پرید.

اگر بستر فرهنگی درست نشود

محمدعلی آقامیرزایی مدیر تولید انتشارات خط مقدم گفت: درباره ایجاد خلاقیت در زندگی‌نامه شهدا و نیاز به مجمع نویسندگان دفاع مقدس گفت: این ساز و کاری است که متولیان باید برایش تعیین کنند. متولیان و سازمان‌ها به جای کمیت بالا دنبال آمار و گزارش بودند. اگر بستر فرهنگی درست نشود، همه چیز خراب می‌شود. مطلبی که بارها و بارها رهبری گفته‌اند. این فرهنگ باید بسط پیدا کند، این فرهنگ عزت‌مندی است، یک فرهنگ ملی است و برای کل آحاد جامعه است. قاعدتاً بهتر است تخصصی شود تا نظارت دقیق‌تری انجام شود و کتاب‌های سطح پایین چاپ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها