شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کتابی برای تفسیر پیام‌های رسانه‌ای

کتاب «سواد رسانه‌ای؛ کلیدهایی برای تفسیر پیام‌های رسانه‌ای» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آرت سیلوربلات، آندرو اسمیت، دان میلر، جولی اسمیت و نیکول براون نویسندگان این کتاب، درصددند ضمن توجه به تفاوت‌های موجود در توصیف سواد رسانه‌ای (که تحت تأثیر سیاست‌های فرهنگی و ارتباطی در کشورهاست)، درک جدیدی از لزوم همگامی مهارت‌آموزی کاربران و همسویی آموزش رسانه با تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراهم کنند و خوانندگانی از رشته‌های مرتبط مانند رسانه، ارتباطات، آموزش و مطالعات فرهنگی را به اقدام فراخوانند.

«سواد رسانه‌ای؛ کلیدهایی برای تفسیر پیام‌های رسانه‌ای» رویکردی انتقادی ارائه می‌دهد تا مخاطبان بتوانند با استفاده از آن، درک بهتری از اطلاعات ارسالی از سوی مجاری ارتباطات جمعی (چاپ، عکس، فیلم، رادیو، تلویزیون و رسانه‌های دیجیتال) داشته باشند. یکی از اهداف اصلی سواد رسانه‌ای این است که مخاطبان بتوانند از تأثیر فراگیر رسانه‌ها در امان بمانند.

بخش اوّل، فصل یک مقدمه‌ای بر رشته سواد رسانه‌ای ارائه می‌دهد. بخش دوّم فصل‌های دو تا هفت چارچوب نظری برای تحلیل انتقادی متون رسانه‌ای ارائه می‌دهد؛ این بخش در واقع کلیدهایی برای تفسیر پیام‌های رسانه‌ای است. بخش سوم فصل‌های هشت تا ۱۱ این چارچوب روش‌شناختی را برای قالب‌های رسانه‌ای به‌کار می‌گیرد: روزنامه‌نگاری، تبلیغات، ارتباطات سیاسی آمریکا و ارتباطات رسانه‌ای دیجیتال.

بخش چهارم در فصل‌های ۱۲ و ۱۳ طیفی از مسائل رسانه‌های جمعی (خشونت در رسانه‌ها، رسانه‌ها و کودکان، رسانه‌ها و تغییر اجتماعی و ارتباطات جهانی) و بحثی درباره پیامدهای بالقوه را در هنگامی در نظر میگیرد که افراد، باسوادِ رسانه‌ای شوند.

این کتاب تحولات اخیر در جهان رسانه‌ها را به‌ویژه در قلمرو سواد رسانه‌ای بازتاب می‌دهد. به‌علاوه مثال‌های زیادی (به‌ویژه فصل‌های مربوط به ارتباطات سیاسی آمریکا و ارتباطات رسانه‌ای دیجیتال) ارائه شده است.

کتاب «سواد رسانه‌ای؛ کلیدهایی برای تفسیر پیام‌های رسانه‌ای» در ۷۹۸ صفحه و با بهای ۵۲۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها