سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
«آخرین وسوسه‌ متافیزیک؛ الهیات سیاسی در افق فلسفه سیاسی» منتشر شد

کتاب «آخرین وسوسه متافیزیک؛ الهیات سیاسی در افق فلسفه سیاسی»، اثر اسماعیل نوشاد توسط نشر نقد فرهنگ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آخرین وسوسه متافیزیک؛ الهیات سیاسی در افق فلسفه سیاسی»، اثر اسماعیل نوشاد توسط نشر نقد فرهنگ منتشر شد.

داریوش مهرجویی در گفت‌وگویی مستند در مورد فیلم اجاره‌نشین‌ها نکته‌ای می‌گفت که در نسبت مستقیم با دغدغه این کتاب است. فیلمنامه اولیه اجاره‌نشین‌ها قبل از انقلاب نوشته شده بود و رویکردی مارکسیستی در باب مسئله مالک و مستأجر داشت. بعد از انقلاب دیگر این مالک وجود نداشت و مستأجرها اکنون همه مالک بودند و دیگر پرداختن به حقوق مستضعفان موضوعیت نداشت. بنابراین فیلمنامه و شخصیت‌ها تغییر کردند و ژانر فیلم کمدی شد، در حالی که «من اصلاً من قصد ساختن کمدی نداشتم».

مسئله اکنون نه درگیری سرمایه‌دار و کارگر یا مالک و مستأجره بل این بود که چرا این مستأجران سابق در فقدان مالک نمی‌توانند کنار هم در این جهان استیجاری سهیم شوند؟ مسئله مهرجویی دیگر نه روایتی به نفع یکی از دوگانه‌های چپ و راست بلکه در مورد مردمی بود که می‌خواهند در میانه میدان بایستند. در آنجا که نه کوران کلمات و ایدئولوژی‌ها بل زندگی جریان دارد. فقدان زبان و دیالکتیک در این میانه آنجایی که در نسبت با گفتارهای فلسفی یک ناجا به شمار می‌آید، بحران‌زا و مسئله‌زا است. یک ابر مسئله در میانه میدان تازه دهان گشوده اما برای پرداخت، بدان ابتدا باید تکلیف متافیزیک روشن شود.

کتاب «آخرین وسوسه متافیزیک؛ الهیات سیاسی در افق فلسفه سیاسی» اثر اسماعیل نوشاد در ۲۲۸ صفحه و به قیمت ۲۲۵ هزار تومان، توسط نشر نقد فرهنگ، روانه بازار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط