دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
«صدای شب»؛ روایتی از حمله مغول‌ها به ایران

کتاب «صدای شب» به قلم علی علیزاده از سوی نشر مهرک برای نوجوانان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا داستان کتاب «صدای شب» در فضای تاریخ ایران و جنگ با مغول‌ها است. وقتی مغول‌ها به نزدیکی صددروازه رسیدند، شهر خلوت‌تر از همیشه بود. شمار زیادی از مردم شهر را ترک کرده بودند؛ اما با این‌وجود تعداد سربازهای روی دیوارها بیشتر شده بود. حالا حتی پیرمردها و نوجوان‌ها هم سلاح به دست گرفته، آماده دفاع از شهر بودند. در این میان منوچهر و روبین به دور از غوغای روی دیوار که هرکس به کاری مشغول بود، در گوشه‌ای با یکدیگر خلوت کرده بودند و درباره نقشه‌ای که با هم ریخته بودند گفت‌وگو می‌کردند.

در معرفی این کتاب از سوی ناشر آمده است: «کتاب خواندن چه فایده‌ای داشت وقتی قرار بود همه بمیرند؟ اصلاً گیرم که ابوریحان بیرونی می‌شد، نجوم قرار بود کدام درد را از این مردم بیچاره دوا کند؟ چه اهمیتی داشت که بداند سعد بلع کجای آسمان است؟ "سعد بلع: دو ستاره‌اند و در میان این دو یک ستاره است که پنهان از نظر است و مانند این است که یکی از این دو کوکب دیگری را بلعیده است.»

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

تمام جرئتش را جمع کرد و با صدای بلند گفت: «منوچهر گرفتار شده. مغول‌ها دستگیرش کرده‌اند.»

آذر و کاوه ناگهان سر جایشان ایستادند. روبین که پشت سرشان هنوز نفس‌نفس می‌زد خم شد و دست بر زانو گرفت و درحالی‌که به دشواری می‌توانست حرف بزند، ادامه داد «برگشتن شما هیچ فایده‌ای ندارد. فقط جان خودتان را به خطر می‌اندازید.» کاوه مثل کسی که لقمه‌ای گلوگیر راه را بر دم و بازدمش بسته باشد، احساس خفگی کرد و به مادرش تکیه داد. آذر که انگار هنوز هم نمی‌توانست حرف‌های روبین را باور کند، با صدایی که حالا لرزشی خفیف داشت، گفت: «دستگیر شده؟ چطور دستگیر شده؟».

کتاب «صدای شب» اثر علی علیزاده است. این نویسنده متولد ۱۳۷۵ و یکی از نویسندگان مجموعه «عقیق مشکی» است. در معرفی خانواده عقیق (هزارتو) آمده است: «سال‌های نوجوانی را نمی‌شود با اعداد توی شناسنامه حساب کرد؛ فقط یک روز می‌بینی دیگر کودک نیستی و همه چیز عوض شده. این تغییرات و حال و هوایش تا کی ادامه دارد؟ کسی چه می‌داند! شاید یک سال، شاید پنج سال. فقط می‌دانی روز دیگری از راه خواهد رسید که چشم باز کنی و ببینی از ایستگاه نوجوانی هم گذر کرده‌ای. همه چیز نوجوانی مبهم و رازآلود است. مثل قدم زدن توی مه، مثل راه رفتن توی یک هزارتو…. آژانس ادبی هزارتو، عضوی از خانواده عقیق است که داستان دوران پرهیجان نوجوانی را روایت می‌کند.»

اطلاعات بیشتر:

نشر مهرک، کتاب «صدای شب» به قلم علی علیزاده را در ۲۳۲ صفحه، شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و به بهای ۱۸۵ هزار تومان برای نوجوانان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط